Amy Winehouse második reneszánsza - heti lemezlisták

Vágólapra másolva!
A lemezlistákon két héttel ezelőtt lehetett a leginkább érezni az amerikai és brit zenei díjátadók nyomát a vásárlásokban, míg az elmúlt héten ez a felpörgetett tempó hagyott némi vákumot maga után. Az erőltetett menet főként Amy Winehouse-nak kedvezett, aki kellő bulvárhírrel és sikerrel rendelkezett egyszerre ahhoz, hogy két évvel ezelőtti lemeze hirtelen az egyik legkeresettebb album legyen a világon. Mellette Herbie Hancock és Mark Ronson is jól profitált a gálák hatásából.
Vágólapra másolva!

Az amerikai lemezeladási listára két héttel ezelőtt csapott le teljes erejével a Grammy-díj átadó. A gálát megelőzően csupán egy-két nagy reményű esélyes kapott szárnyra a jelölésének köszönhetően, és természetesen jól fogyott a slágerjelöltek dalaiból összeállított válogatás. A ceremónia után, már a győztesek ismeretében viszont sokkal erősebben látszott az eladásokban a díjak nyoma.

Az észak-amerikai zeneipar eladásait összegző Billboard lista szerint semmiféle nagy díjátadó nem tudta befolyásolni a hawaii szörfös, Jack Johnson sikerét, akinek Sleep Through The Static című új lemeze újabb két hétre megőrizte korábban megszerzett első helyezését. Utána viszont felborult a rend, és a britek kétes hírű büszkesége, Amy Winehouse futott be másodiknak a koránt sem friss Back To Black című lemezzel, ami egy hét elteltével is harmadik tudott maradni. Winehouse több fontos Grammy-kategórián átívelő győzelme és az ezzel kapcsolatos botránya alaposan belevéste nevét az amerikaiak agyába, így aztán korábbi helyezését felülmúlva állított fel új saját csúcsot a második pozíciójával.

A Grammy utórezgéseinek másik nagy nyertese a rangos év albuma díjat is magáénak tudó Herbie Hancock, aki egy hét alatt 154 helyezést javított, így lett egycsapásra ötödik. A dzsessz egyik élő klasszikusa River: The Joni Letters című albumával tavaly csak a 118. helyezést ért el, így aztán ő az egyik legjobb aktuális példája annak, hogy mennyit dob valakinek a popbizniszbeli megítélésén egy szépen mutató szobor. Hancock saját műfaji határain belül persze a szakmai, kritikus és dzsesszrajongói abszolút elismerést tudhatja magának, de kereskedelmi siker szempontjából a legjobban a két évvel ezelőtti Possibilities sikerült, amivel 22. lett a Billboardon. Az ötödik hely tehát magasan az eddigi legjobb mainstream eredménye, bár hozzá kell tenni, hogy financiális megfontolás ide vagy oda, egy sikeres dzsessz zenészt valószínűleg nem ez hajt a leginkább, így aztán talán attól sem keseredik el, hogy az egyheti csoda után már nem is találjuk a legjobb tíz között.

A Top 10 további helyezettjei már ismerős nevek a korábbi hetekről: itt találjuk a Juno filmzenéjét (két héten át folyamatosan hatodikként), Taylor Swift debütáló lemezét (10.), és Mary J. Blige-et (szintén két hetes stabil kilencedikként). Az élbolyban újdonság volt még múlt héten a tízediknek felkúszott Step Up 2 filmzene, amely mostanra ötödiknek jött fel. Egy hete figyelemre méltó eredmény John Legend nevéhez fűződött még, akinek élő felvétele, a Live From Philadelphia a hetedik pozíciós csúcs után már a 62. helyig csúszott, majd hirtelen onnan feltámadva lett 12. A múlt heti legjobb új belépő is ezen a tájékon került fel a listára: 14. volt a montreali pop-punk csapat, a Simple Plan friss albuma, amely saját nevét viseli. A lemez ugyan nem döntötte meg a debütáló anyag bronzérmes csúcsát, de így is a második legjobban sikerült kiadvány a zenekar tarsolyában.

A legfrissebb Billboard-adatok alapján a mostani legjobb új belépő gyerekek számára újracsomagolt slágergyűjtemény, a Kidz Bop Kids 13. száma. A második legjobb újdonságot Chris Cagle jegyzi, aki country lemezével érte el eddigi legjobb mainstream sikerét (My Life's Been A Country Song, 8.). Utána már csak a 19. pozícióban találunk friss anyagot Jim Jones jóvoltából, aki Jay-Z után szintén elrappeli, hogy milyen az igazi amerikai gengszter. A Harlem's American Gangster ugyan nem élete legjobb popsikere, viszont saját műfaján belül elég jól muzsikál, hiszen egyszerre állt az élre a független és a rap lemezek között, és még egy R&B/Hip-Hop listás harmadik helyet is begyűjtött. Önmagához képest szép eredményt ért még el John Vesely, aki Secondhand Serenade nevű egyszemélyes projektjével és akusztikus rockjával 44.-ként került fel a legkelendőbbek közé.

A slágerlistán érdemi változás nem történt, az érdekességet inkább az adja, hogy az első Flo Rida és T-Pain nevével fémjelzett Low című dal már egyre több rekordot dönt meg. A szám még január 5-én került a Billboard élére, és azóta nem sikerült elzavarni onnan, ezzel már tíz hetes uralkodást tudhat magának. Ezzel legyőzte a 2007-es év legtöbbet uralkodó slágereit, és a legkapósabb számmá avanzsált Beyoncé Irreplaceable című slágere óta. Másik csúcs, amit megdöntött a digitális letöltésekre vonatkozik, amelyek listáján már most a valaha volt leghosszab csúcstartó.