A MAN javított eredményén

Vágólapra másolva!
A német MAN AG teherautó- és gépgyár szerdán 446 millió eurós adózott eredményt jelentett a második negyedévről, 1,4 százalékkal többet a tavalyi második negyedévi 440 milliónál. Az első negyedévben 41,2 százalékkal nőtt az adózott eredmény, 322 millió euróra.
Vágólapra másolva!

A második negyedben az üzemi eredmény 39,5 százalékkal 562 millió euróra javult az egy évvel korábbi 403 millióhoz képest. Az első negyedben, szintén éves összehasonlításban, 43 százalékos volt a növekedés, 455 millió euróra. Ezzel az első félévi üzemi eredmény, első ízben egymilliárd euró fölött, rekord lett a féléves eredmények történetében.

A további nagy növekedést a hatékonyság növelésének, a takarékosságnak és az erős hazai és külföldi keresletnek tulajdonítják a cégnél. Dízelmotorokra, turbinákra és kompresszorokra rendkívül nagy a kereslet, habár a növekedés üteme az első negyedévhez képest csökkent, teherautókra ellenben lanyhul az igény, az új megrendelések 15 százalékkal megfogyatkoztak, a tavalyi, kiugró keresletnövekedés után, írták az időközi beszámolóban. Előzőleg a svéd Volvo és a Scania teherautógyár is panaszolta, hogy idén számottevően kevesebb az új megrendelés teherautókra, mint tavaly.

A MAN, gépgyártására tekintettel, már az első negyedév után növelte az éves bevételi tervét, "jó 10 százalékos bevétel-növekedést" tervezve, és 0,7 százalékponttal 11,9 százalékra emelte az éves átlagos üzemieredmény-rátára szóló vállalati előrejelzést, ezt most szerdán is megerősítették. Az első félévben az arány átlagosan 12,6 százalékos volt.

Beruházásra, fejlesztésre kevesebbet költöttek, mint a tavalyi első félévben. A cég már 2006-ban nagyrészt felkészült a környezetvédelmi szigorítások miatt szükséges új motornormákra.

A nettó bevétel 23 százalékkal 4,258 milliárd euróra gyarapodott 3,467 milliárdhoz képest. Az első negyedben ez 16,1 százalékkal 3,834 milliárd euróra nőtt. Németországban az első negyedben 5 százalékkal, a második negyedben 37 százalékkal 1,128 milliárd euróra, külföldön az első negyedben 20 százalékkal, a második negyedben 18 százalékkal 3,13 milliárd euróra emelkedett a bevétel.

Az új megrendelések értéke az első negyedévben 8 százalékkal 5,185 milliárd euróra, a második negyedben szintén 8 százalékkal 5,117 milliárd euróra nőtt az egy évvel azelőttihez képest. Összességében hazai vevőktől az első negyedben 15 százalékkal kevesebb, a másodikban 10 százalékkal kevesebb, 944 millió eurónyi új megrendelés érkezett, külföldről az első negyedben 17 százalékkal, a másodikban 13 százalékkal több, 4,173 milliárd eurónyi.

Június végén a teljesítendő megrendelések értéke 16,525 milliárd euró volt, 12 százalékkal több az egy évvel korábbinál. Az első negyedév végén 8 százalékos volt a többlet.

Tavaly is jól ment a cégnek

Tavaly a MAN AG 1,225 milliárd eurós adózott eredményt ért el, 32,4 százalékkal többet a 2006-os 925 milliónál. 2006-ban majdnem megkétszereződött az adózott eredmény.

Az üzemi eredmény 56,5 százalékkal 1,73 milliárd euróra nőtt 1,105 milliárdról, ez egyvégtében a második rekord volt a cég történetében. Ebben az is közrejátszott, hogy a fejlesztési, beruházási kiadásokat 54 százalékkal 764 millió euróra csökkenthették a 2006-os 1,66 milliárdról, mert már 2006-ban alaposan felkészültek a környezetvédelmi szigorítások miatt szükséges új motornormákra. 2006-ban még majdnem háromszor annyit költöttek pedig beruházásra, fejlesztésre, mint az előző évben.

A nettó bevétel 19 százalékkal 15,508 milliárd euróra nőtt 13,049 milliárdról, messze meghaladva az 5 százalékos vállalati előrejelzést. Németországban 28 százalékkal 4,343 milliárd euróra, külföldről 16 százalékkal 11,165 milliárd euróra emelkedett a bevétel.

Szigorúbb környezetvédelmi szabályok miatt egyesülne a MAN és a Scania

A MAN AG 2006-ban megpróbálkozott a svéd Scania teherautógyár megvásárlásával, de a Scania és egyik fő részvényese, a svéd Investor AB befektetési társaság - a Wallenberg család érdekeltsége - elégtelennek minősítette és elutasította az ajánlatot. A MAN tavaly januárban felhagyott a további kísérletezéssel. A kombináció lehetősége azonban új életre kelt most márciusban, amikor a MAN-ban 30 százalékkal részes Volkswagen csoport bejelentette, hogy egyezményes, 2,88 milliárd eurós ügyletben 69 százalékra növeli részesedését a Scaniában 38 százalékról.

A MAN-Scania egyesüléssel Európa vezető teherjárműgyártó cége jöhetne létre. Elemzők szerint az ügylet 10-12 milliárd euróba kerülhetett volna a MAN-nak.

A MAN jelenleg a harmadik számú teherautógyár Európában, a Scania a negyedik. Együttes piaci részarányuk 29 százalékos lehetne, megelőzve a mostani első helyezett és világszinten második helyezett, ugyancsak svéd Volvo 27 százalékos, és az európai második helyezett Daimler 20 százalékos részesedését.

Az iparági konszolidációt indokolja, hogy a szigorúbb európai uniós és amerikai szennyezőanyag-kibocsátási szabályok megdrágítják a gyártást, így a cégek nyilván jobb pozícióba kerülhetnek a vevőkkel szemben, ha kevesebben vannak.

A Scania legnagyobb részvényese, a Volkswagen maga is pártfogolta a két cég egyesülését.

A Scania 15 százaléka - a szavazati jogok 24 százalékával - az Investor AB birtokában van. Kerülő úton mégis sikerülhet az ügylet: a MAN-ban 30 százalékkal részes Volkswagen csoport idén márciusban 69 százalékos többségre növelte részesedését a Scaniában, körülbelül 2,6 milliárd euróért.