Az Európai Bizottság megbízásából készült felmérés elkészítéséhez több mint 11 ezer próbarendelést bonyolítottak le, melyek során egy száz termékből álló listán szereplő árucikkeket - fényképezőgépeket, CD-ket, könyveket, ruhákat - kíséreltek megrendelni külföldről a közreműködők.
A kutatás azt állapította meg, hogy a fogyasztók a határokon átnyúló tranzakciók 60 százalékát nem lehetett teljesíteni, mert a kereskedők nem vállalták az áruk kiszállítását a vásárló lakhelye szerinti országba, vagy nem biztosított megfelelő fizetési módot. Statisztikák szerint legkevésbé a Lettországban, Belgiumban, Romániában és Bulgáriában élük tudnak külföldről rendelni a neten.
A külföldi internetes vásárlás sikerére azonban kettő kivételével az összes országban 50 százaléknál kisebb volt az esély. Pedig a polgárok számára egyértelmű lenne a haszon: a tagállamok több mint felében, köztük Magyarországon is a termékek legalább felét 10 százalékkal olcsóbban lehetett beszerezni külföldi webboltból, szállítási költséggel együtt, az árucikkek felét pedig nem is lehetett belföldön megvenni.