Az amerikai Rice Egyetem és a Texas-San Antonio Egyetem közös kutatása megerősíti a korábbi elképzelést: az egyes férfiakra jellemző kirívó költekezés hátterében a romantikus, de elkötelezettséget nem igénylő kalandok iránti vágy áll. A nők azonban átlátnak a költekezésen.
A "Pávák, Porschék és Thorstein Veblen: Feltűnő Fogyasztás és a Szexuális Jelzőrendszer" elnevezésű kutatásban 1000 férfit és nőt kérdeztek meg. Az eredményeket a Journal of Personality and Social Psychology című pszichológiai szaklapban tették közzé. (Thorstein Veblen amerikai közgazdász volt. A mikroökonómiában Veblen-javaknak nevezik a presztízsnövelő vagy hivalkodó luxuscikkeket, amelyek kereslete az ár emelkedésével nő - szemben a hétköznapi szükségleti javakkal.)
"Eredményeink szerint a férfi számára egy Porsche ugyanazt a célt szolgálja, mint a páváknál a nagy és színes tollak" - áll a kutatás sajtóközleményében. Ám míg egy páva a potenciális nőstény előtt billegeti magát, a férfiak azért vásárolnak hivalkodó tárgyakat, hogy ezzel randilehetőségeket vonzzanak be életükbe. Nem minden férfira jellemző ez a stratégia, csak azokra, akik elköteleződés helyett rövidtávú szexuális kapcsolatokra vágynak.
A vizsgálat szerint a nők a hivalkodó luxuscikkeket, például a Porschét birtokoló férfiakat vonzóbbnak találják a nem luxuskategóriás autót vásárló férfiaknál. A porschés férfiak azonban csak futó kapcsolatként voltak vonzóak, potenciális házastársként a nők többsége nem preferálta őket.
A nők nagy része ugyanis a férfiak hivalkodó költekezését úgy értelmezte, hogy az illető csupán elköteleződés nélküli szexuális kapcsolatra vágyik. "Sok férfi úgy véli, hogy a hivalkodó tárgyak vonzóbbá teszik őt a másik nem szemében, pedig elképzelhető, hogy Porschéjukkal rossz üzenetet küldenek egy hosszú távra kiszemelt nőnek" - olvasható a sajtóközleményben.
Bár a hivalkodó költekezést általában a nyugati kultúra jellemzőjének tartjuk, a történelem során világszerte, más kultúrákban is megtalálhatók a hagyományai.
A kutatás szerint a nőkre nem igaz a fenti gondolkodás: nem költekeznek kihívóan azért, hogy felkeltsék egy férfi érdeklődését. "Természetesen a nők is elköltenek egy csomó pénzt drága dolgokra, de a románc iránti vágy nem hajtja őket hivalkodó költekezésre" - állapítja meg a kutatás.