Maldonado nyitott az élen, sok volt a kicsúszás
2012. június 22. 09:47
Köszöntjük kedves olvasóinkat a Forma-1-es bajnokság következő állomásának első edzéséről készített tudósításunkban! A helyszín Valencia, ahol a tengerpart mentén, a kikötőben alakították ki a pályát, melynek tulajdonságai részben az utcai, részben az épített pályákat idézik.
Az eddigi hét futamon hét különböző győztes született, a hétvégén van rá esély, hogy tovább bővül az idei győztesek névsora. Felipe Massa úgy érzi, ő is az esélyesek között van - a brazil pilóta 2008-ban már nyert Valenciában.
Ma lenne 34 éves Dan Wheldon, aki tavaly október 16-án halálos balesetet szenvedett az IndyCar las vegasi versenyén. Button Twitteren emlékezett meg néhai honfitársa születésnapjáról, azt írta, sokaknak hiányzik Wheldon.
A levegő hőmérséklete 23 fok, az aszfalté 27 fok. Ezek az értékek kicsit kisebbek, mint amire a csapatok számítottak, hiszen Valenciában általában forróság van ilyentájt. A szél is élénken fúj.
Zöldre váltott a lámpa, elindult a másfél órás gyakorlás. Kobajasi kezdte meg elsőként az installációs körét, szép sorban követik őt a többiek.
Mivel máskor nem rendeznek rajta versenyeket. A hétvége folyamán fokozatosas tisztulni fog az aszfalt, ezáltal az autók tapadása is nő. A Pirelli a lágy és a közepes keménységű gumikat hozta el ide.
A Lotus módosított az autó kormányzási beállításain, ezen kívül az új padlólemezt és hátsó futóművet is kiértékeli a nap folyamán a finn versenyző. A Ferrari szintén frissített az autóján, amelyre új padlólemezt és első szárnyat szereltek fel, így szokás szerint bekenték áramlásjelző festékkel az F2012 első légterelőjét.
A csapat felszerelt egy toldalékelemet a hátsó szárny közepére, melyet tréfásan majomülésnek neveztek el. Feltehetően a leszorítóerő növelésére szolgál az idom.
Jelenleg ők ketten tartózkodnak a pályán, már csak Webber és Glock nem járt még kint. Természetesen a keményebb gumik vannak használatban.
A Sky Sports tudósítója, Ted Kravitz elmondta, hogy három új alkatrészt próbálnak ki az RB8-akon. A szerelők felraktak egy új idomot a hátsó kerékagyra és az oldaldobozok tetejére a légáramlások javítása érdekében, továbbá egy hőkamerát is felszereltek a bukókeretre, hogy vizuálisan tudják követni a gumik hőmérsékletét.
A 19 éves Emilia Pikkarainen 19 éves részt fog venni a londoni olimpián, mivel ő tartja az országos csúcsot 100 méteres pillangóúszásban. Bottas ma is Bruno Senna helyén vezet az első edzésen a Williamsnél, a Force India pedig Jules Bianchinak ad lehetőséget Nico Hülkenberg helyén.
Arra várnak a csapatok, hogy valaki végre megkezdje a felkészülést. Ezt a feladatot senki sem vállalja magára szívesen, mert a poros aszfalton gyűjtött információk hamar elvesztik hitelességüket, és a rajta történő körözés csak terheli a gumit, a motort és a váltót.
Az Autosport azt írja, a McLaren brit versenyzője leállt csevegni egy kicsit Marc Genével, a Ferrari spanyol tartalékjával. De már ismét saját garázsában áll Hamilton. Kobajasi és Vergne közben kijött a pályára.
A bokszutca kijáratánál rajtszimulációval indul el a körére. Csapattársa, Vergne közben jegyzi az első időt, 1:45.619.
A Sauber Twitteren azt írja, ki kell cserélniük egy elektronikai elemet Pérez C30-asában. Elvileg nem fog sokáig tartani a művelet.
A lendületes utolsó szektorban túl szélesen vette az egyik padlógázos kanyart, kis híján a korlátnak csapódott a koszos felületen. A zöld festésű részen tudott csak elfordulni a kanyar kijáratánál. Egyelőre csak a Toro Rossóknak van mért köre, Ricciardo 1:43.165-re javított, Vergne 1:43.334-re.
Több csapatnál is jelezték már versenyzőik felé, hogy a 10-es és 12-es kanyar között, ahol a futamon a DRS zóna lesz, erős hátszél fúj. Ez a váltóáttételek beállításánál okoz majd fejtörést a mérnököknek, mert nem mindegy, hogy különböző szélviszonyok és mellett milyen áttételeket választanak. Kovalainen közben lecsúszott a féktávon az említett szakaszon.
Az ausztrál pilóta elmondta a Sky Sportsnak, hogy a hidraulikus rendszerben van a hiba, emiatt egyelőre nem tud vezetni. Mellesleg elárulta, hogy a spanyol aftershave jobb, mint a brit.
1:42.589 az ideje. Mögötte Vergne, Ricciardo, Grosjean, Bottas, Kovalainen, Rosberg a sorrend.
Grosjean és Räikkönen váltogatja egymást az élen, most a finn vezet 1:41.769-cel. Massa bejött Grosjean elé, Kovalainen pedig a 4. helyre.
A Mercedesszel 1:41.182-t futott, folyamatosan javul a pálya. Grosjean visszaelőzte Massát.
Az elmúlt percekben Maldonado, Karthikeyan, de la Rosa, Pérez és Button is megcsúszott, utóbbi ment ki legmesszebb a bukótérbe. Lehet, hogy azért, mert McLarenjében nem működik a KERS, amint a rádión az imént jelentette.
Körönként 2,7 kilogram benzinre van szükségük az autóknak, ami magas értéknek számít. Ezenkívül a váltók és fékek állapotára is oda kell figyelniük a csapatoknak, mert sok a kemény féktáv, illetve tíz kanyarban is maximum 3-as fokozatra van szükség.
Az első szárnyakra kis fémelemeket helyeztek, hogy a pattogó gumitörmelékek ne tömítsék el a kisebb réseket a légterelőn. A Williams különböző padlólemezt és kipufogót tesztel ma a két autójával.
Az új etalon 1:40.890 a Williams versenyzőjétől. A 2. Rosberg, a 3. Schumacher, a 4. Alonso, az 5. Räikkönen.
Megint problémákról számol be Button, akinek futamok óta nehézségei vannak. A héten úgy vélte, kiderítették az okokat és a lehetséges megoldást, de úgy tűnik, egyelőre ez mit sem ér a gyakorlatban. Button jelenleg 7. a tabellán, ideje 1:41.914.
Az egyik körében kicsúszott a bukótérbe a 12-es kanyarnál, aztán megfutotta a 3. helyre jó 1:41.158-as időt. Előtte Maldonado és Alonso áll.
Kilencedik körében egy tizedes lemaradással kerül Maldonado mögé. Hamilton ismét kicsúszott az egyik hajtűnél.
Valami gond lehet a Marussiájával, mert eddig csupán egy körre jött ki. Kobajasinak sincs még mért köre, de a Sauber tudatta, hogy a japán pilóta tesztelési feladatokat lát el.
Az élen álló pilóta a 12-es kanyar féktávját rontotta el, keményen kellett manővereznie, hogy megfogja kitörő autóját. Vergne az utolsó kanyarnál fékezte el magát, Hülkenberg pedig az egyik hajtűnél.
Maldonado, Webber, Vettel, Alonso, di Resta, Hamilton, Rosberg, Schumacher, Räikkönen, Grosjean. Webber egy századot vert az imént Vettelre.
A HRT szerelői kicserélnek egy elemet a szerkezetben, mert de la Rosának kisebb gondjai voltak a DRS-sel. Korábban Webbernek voltak ma hasonló problémái.
A Sky Sports azt jelentette, hogy állítottak az MP4-27 torziós rugóin és keresztstabilizátorán, valamint a gumik nyomásán is. Menet közben egyébként Glock autóját megjavították, aki némi késéssel megkezdhette a gyakorlást.
A 12-es kanyarba érkezett meg túl nagy lendülettel, nem tudott elfordulni, ezért kiengedte Ferrariját a bukótérbe. A brazil azt mondta, egyre elégedettebb az autójával, mivel rájött, hogy más beállításokat kell használnia, mint Alonsónak.
Nem szándékosan, de lassabb tempójukkal feltartják a gyorsabb autókat. Karthikeyan Alonsót, de la Rosa Pérezt akadályozta. Ahogy de la Rosa lehúzódott a Sauber elől, megmutatkozott, mennyire poros az aszfalt az ideális ív mellett.
Mindössze egy tizeddel kapott ki Maldonadótól és egy századdal Webbertől. De la Rosa elfékezte magát a 2-es kanyarnál, kicsúszott a bukótérbe.
Maldonadótól Rosbergig bezárólag 292 ezred választja el a versenyzőket. Rosberg mögött viszont van egy kis ugrás, Grosjean majdnem fél szekundummal követi őt.
A híd utáni féktávon megindult Mercedesének hátulja, a balhátsó kerék nem sokkal kerülte el a palánkot. Pedig jól indult a 7. helyen álló német köre.
Maldonado nem gyorsult, Vettel azonban előrejött a 2. helyre, a hátránya jelenleg 83 ezredmásodperc. Mögötte Webber, Button és Alonso található.
Az utolsó kanyarnál feltartotta őt a gyors körre készülő ferraris, heves kézmozdulatokkal jelezte nemtetszését. Az utóbbi percekben Vettel és Rosberg volt az, aki meglátogatta a bukóteret egy-egy hajtűkanyarnál.
Vége az edzésnek. A Williams mögött Vettel, Webber, Button, Alonso, di Resta, Schumacher, Hamilton, Rosberg, Räikkönen sorrend alakult ki.
A vártnál hűvösebb és szelesebb idő fogadta a csapatokat Valenciában az első tréningen, amelynek gyakorlatilag egy órára rövidült az érdemi része, mert a mezőny az első félórában nem igazán akart pályára hajtani a koszos aszfalt miatt. Végül a Toro Rossók kezdték meg ténylegesen a gyakorlást, majd eleinte a Lotus versenyzői, Kimi Räikkönen és Romain Grosjean váltogatták egymást a tabella élén.
Később azonban hátrébb zuhantak a Lotusok, a finn és a francia versenyző nem tartozott azon nyolc pilóta közé, akiknek sikerült az első helyezetthez képest három tizeden belül maradniuk. A rendkívül kiegyenlített mezőny élén Pastor Maldonado végzett, aki az 52. percben futotta meg a délelőtt megdönthetetlen 1:40.890-es köridőt. Őt a két Red Bull követte, Sebastian Vettel és Mark Webber között végig szoros volt az állás, a német javára tizenegy ezred döntött végül. Webbernek nem volt sima a gyakorlása, az edzés első részében nem tudott részt venni, miután autójában meghibásodott a DRS hidraulikája.
A 4. helyen záró Jenson Button sem éppen zökkenőmentes másfél órán van túl, hiszen sokat panaszkodott McLarenjére, amelynek első kerekei rendszeresen blokkoltak, ráadásul a KERS-e is elromlott egyszer. Az edzésen kisebb műszaki hiba sújtotta Sergio Pérezt és Timo Glockot is.
Bár egyetlen autó sem tört össze az utcai pályán, a versenyzők rengeteget hibáztak. Tucatszámra rontották el a hajtűkanyarok előtti féktávokat, állóra fékezve a kerekeket, és gyakran az aszfaltozott bukótérbe kellett kimenekülniük utána. Az is sűrűn előfordult, hogy a megindult egy-egy autó fara, ennek következtében többször a szerencsén múlt, hogy nem történt nagyobb baleset. A hibák az élmezőny tagjait sem kímélték, főleg Maldonado, Lewis Hamilton és a két Mercedes csúszott meg sokszor.