Vágólapra másolva!
Havas Attila 12 motorcsónakos vébét nyert már, egy fahajóra tákolt Vihar-motor adta meg neki a kezdő lökést, a legújabb gépe kétszáz lóerős, több paramétere a Forma-1-es autókéhoz mérhető. A múlt hét végén Európa-bajnokságot nyert, majd a Lágymányosi hídnál lévő műhelyében mesélt a taktikájáról, az állandó zúzódásokról, a mentőbúvárokról és persze a hajóról, amelyen nincsen fék.

Durvábban fordul, mint egy Forma-1-es autó, majdnem úgy gyorsul, kilátni nagyjából ugyanúgy nem lehet belőle - ilyen egy 700 köbcentis, kétütemű motorral hajtott O-700-as motorcsónak, amellyel Havas Attila Európa-bajnoki címet szerzett a múlt szombaton Myslibórzban.

Havas Attila a friss Eb-trófeával Fotó: Tuba Zoltán - Origo

A lengyel pályán négy futamot rendeztek, a legrosszabb eredményét mindenki eldobhatta, aztán hirdettek győztest. Mivel a magyar csónakos megnyerte az első három menetet, az utolsóban már rajthoz sem állt.

"Az első futamot véletlenül nyertem, mert egy olasz, akit nem is tudtam volna beérni, telecsapott egy bóját, ezért egykörös büntetést kapott. A másodikat simán vittem, a harmadikban pedig öldöklés folyt végig, egy elég komoly csapat versenyzőjével, aki elé alig tudtam besurranni a rajtnál. Amit a végén csináltam, már a tisztességes versenyzés határait súrolta. Miután megvolt a három győzelem, az utolsó futamot ölbe font karral néztük végig a depóból."

A bajnokot hazai pályán kerestük fel, érkezésünkkor kávéval kínált, látta, hogy még a műhelyének otthont adó misztikus telephely hatása alatt vagyunk. Reptéri kockabetonon jutottunk a bázisra, hangárok, hajóépítő műhelyek, majd mérsékelten összetört roncsautók közt elhaladva. Havas civilben karosszérialakatos, ide költöztette a műhelyét is, így minden egy helyen van. Csak egy perce fordultunk le a Soroksári útról, de túlzás nélkül egy másik világba csöppentünk, szokatlan díszletek közé, messze a város lüktetésétől.

Fotó: Tuba Zoltán - Origo

Havas innen nem messze nőtt fel, így már gyerekkorában megismerte a sportágat. "Pecázgattunk, csónakázgattunk, aztán egy haverom szólt, hogy van túraverseny Nagymaroson, segítni kellene. Hát mentem. A következő évben indult gyerekkategória, volt egy elfekvő hajó, helyrehoztam, és megnyertem az első versenyt, Baján. Abban a kategóriában még siklóhajóval - köznyelven papucs - mentünk, amiben hasalni kellett. Kerek elejű fahajó volt, egy orosz gyártmányú Vihar motort tákoltak rá, nyolcvannal lehetett menni vele. Ha úgy rendesen befordultam, mindjárt fel is dőlt, mert túl magasan volt a súlypontja."

Havas sokatmondó mosollyal jelzi csak, hogy a vízi száguldás iránti szerelme mit sem vesztett hevességéből. A sportág ezt viszonozza is: 12 vb- és 13 Eb-aranyérmet adott a csónakkal töltött hétvégékért cserébe, ezzel Havas messze a legeredményesebb magyar versenyző. "Lassan nehéz is követni, milyen és mennyi aranyérmem van, az ezüstöket és a bronzokat már rég nem számolom."

A sikerek mellé, a mérleg másik serpenyőjébe a sportra áldozott idő és pénz, valamint egy tizenöt éve tartó gerincsérv került. "Az unokatesóm az egyik legjobb ortopéd orvos, mindig gatyába rázza a sérülést. Nem hagyta, hogy megoperáljanak, mert tízből csak két műtét sikerül." A család esetében is inkább a tőlük elvett időt sajnálja, a versenyek veszélyeiről lakonikusan csak annyit jegyez meg: "Izgulnak, de hát mit csináljak?"

Fotó: Tuba Zoltán - Origo

Elképzeli is nehéz, hogyan bírja a száguldás okozta rázkódásokat, ütéseket. Miután félszegen felvetem az ötletet, magam is beülhetek a szűk pilótafülkébe. Kilátni csupán egy keskeny sávban lehet, de a visszapillantó használhatónak tűnik. A kormány kényelmes, könnyen kezelhetőek a motor tolószögét szabályzó kapcsolók, a bal lábam viszont majd leszakad, mire sikerül benyomnom a pedált, amivel a kipufogócső hossza változtatható. Járó motornál kevésbé durva a művelet, de úgy sem lehet egyszerű 16-20-szor lenyomni a pedált egy tízperces futamon: a rajtnál, majd minden kigyorsításnál. Közben zajlik a verseny, csapkod a víz minden elképzelhető irányból. Az F1-ben szörnyen veszélyesek az esőfutamok, mert a pilóták alig látnak valamit - itt viszont minden verseny esőfutammal ér fel, a szakág velejárója az állandó permet.

"Hiába edzek keményen minden télen - kondizom, erősítem a nyakamat, a lábamat, a karjaimat -, az első versenyek így is nagyon fájnak. Nem lehet pontosan szimulálni a hajóban fellépő erőket. A rázkódástól, ütésektől tele vagyok zúzódásokkal, kék-zöld foltokkal. Az idény kezdetén azért óvatosabb vagyok, nehogy porrá törjön a cucc mindjárt az elején."

Miután Havas megszorítja a hatpontos biztonsági övet, már csak az alkarom mozog szabadon, viszont hihetővé válik az ijesztő hátraszaltók utáni gyors menekülések története: egyetlen határozott rántás, a zár kiold, máris kényelmesebb a fülke.

Fotó: Tuba Zoltán - Origo

Minden hajó kötelező tartozéka egy oxigénpalack, amely egy percnyi levegőt biztosít. "Fél perc, ha izgulsz." Ennyi idő, míg a mentőbúvárok a baleset helyére érnek. "Úgy kaphatsz licencet év elején, ha elvégzel egy merülési tesztet: versenycuccba öltözve betesznek egy biztonsági fülkébe, beborítanak egy medencébe, aztán fedél kinyit, kormány levesz, öv kicsatol, és ki kell jönni. Szintidő nincs, de licenc sincs, ha a búvárok hoznak ki."

Havast elkerülték a komoly balesetek, a minden versenyzővel előforduló hátraszaltóról is nyugodtan, elemezve beszél. "Amikor hanyatt esnek, az mind vezetési hiba. Ilyenkor hatalmasat lassul a hajó, mert normál körülmények közt nincs légellenállása, 180 felett viszont a felemelkedő hajó egész alját fékezi a menetszél. A rajt utáni helyezkedéskor sok a koccanás, de attól még simán megyünk tovább."

Aztán jönnek a kanyarok, ahol egyes számítások szerint 7-8 g-s, azaz a Forma-1-nél 2-3 g-vel durvább terhelés éri a versenyzőket. Havas a legendás monacói Loews-kanyart hozza példának, ahol csak 40-50 közt fordulnak el az F1-esek, bár a szárazföldi géprokon fordulási sebessége igazán a gyors kanyarokban érvényesül, ahol besegít az autók mesteri aerodinamikája.

Fotó: Tuba Zoltán - Origo

Bajnokunk hajója - amellyel Forma-500-as futamokon is indul - 200 lóerős, 200 kilós, a végsebessége 220 körüli, álló helyzetből három-négy másodperc alatt gyorsul százra. A kétütemű motort metilalkohol hajtja, a blokk Olasz-, a kasztni Oroszországból érkezik. A váz kevlárból készül, hasonlóan az F1-es autókéhoz, ezt három-négy évig is használja egy versenyző, módosítani nem lehet rajta. A motort viszont folyamatosan bütyköli Havas és kétfős technikai személyzete. A 700 köbcentis motor fordulatszáma 13 ezer is lehet, a fogyasztás kilométerenként másfél liter. "Valamiből kell energia."

A váz 14 ezer euró, a motorblokk 35 ezer, vannak egyéb alkatrészek is, könnyen elszór az ember tizenötmilliót, mire lesz egy ütőképes motorcsónakja. "Ezzel viszont elöl mész a vb-futamokon. Ha ügyes vagy."

Ilyen egy versenyrajt (Havasi a 29-es fehér hajóval)

A sportágban megkülönbeztetnek O (Open) és F (Formula) versenyeket, technikai különbség nincs, de a Formula-vébék sokfutamosak, míg az Openek (mint a mostani Eb is) egy hétvége alatt lemennek. A Formula-versenyek mind pénzdíjasak, Havas valamennyit kap az osztrák klubjától és a szponzoroktól, ám mindez messze nem lenne elég, a saját pénzéből is bőven kell áldoznia a szenvedélyére. A motorcsónakban is létezik Forma-1, abban ütköződobozuk és légzsákjuk is van a hajóknak, de nagy a presztízse a királykategóriának is nevezett F-500-nak is, amiben Havas szintén megnyerte az idén az Európa-bajnokságot.

A beállítások változtathatók, van pálya, ahol 190-nel sem mennek, mert a gyorsítás a lényeges, máshol viszont 220-szal is hasíthatnak, ismét máshol jelentős fordulási sebesség kell. Figyelembe kell venni a szél erejét, a hullámok nagyságát, a víz sűrűségét is. "Jó rajtra törekszem, hogy aztán el tudjak fordulni elsőnek." Kézenfekvő megoldás, ha a versenyző szeretné elkerülni a felverődő vízpermetet, legalább arra a néhány körre, míg utoléri a lekörözötteket.

Fotó: Tuba Zoltán - Origo

Kulcsfontosságú a motoron és a vázon túl a propeller is. "Na, ebben elég jó vagyok, meg tudom mondani, hogyan hatnak a változtatások a hajóra. Ha kipróbálunk három különböző propellert, lemérjük őket stopperrel, akkor előre megmondom, melyik gyorsult jobban. De a fékezésnél is a propeller számít, mert nincs külön fék, egyszerűen csak elveszem a gázt, és a hajócsavar visszalassít."

Utolsót fékezni amúgy sem szeretne Havas: "Nagyon családias a társaság, mindenki segít mindenkinek, évente egyszer még versenyen kívül is összejön a mezőny, csónakázunk, sütögetünk a vízparton. Amíg van sikerélmény, viszonylag könnyedén megy, és jó a hangulat a csapatomban, addig folytatom."

Havas Attila

Született: 1967. 08. 21., Budapest
Első versenye: 1985
Kategóriái: O-500, O-700, F-500
Rajtszáma: 29
Jelenleg Budapesten él, osztrák klubban versenyez.

Világbajnok:
1994 O-500
1997 O-500
1999 O-700
2000 O-700
2006 F-500
2006 O-700
2007 O-700
2008 F-500
2008 O-700
2009 O-700
2010 O-700
2011 O-700

Európa-bajnok:
1998 F-500
2000 F-500
2000 O-700
2005 O-700
2006 O-500
2006 O-700
2008 O-500
2008 O-700
2009 O-700
2010 O-500
2012 O-500
2013 O-500
2013 O-700