Van kiút a Gmail reklám-karanténjából?

Van kiút a Gmail promóciós karanténjából
Vágólapra másolva!
Biztos te is észrevetted már, ha máshonnan nem, hát onnan, hogy múlt hét óta a csapból is ez folyik: a Gmail gondolt egyet, és egy külön, „promóció” tab-ra száműzte a marketingcélú üzeneteket. Mit jelent ez praktikusan? Kénytelen leszel más csatornán megszólítani a vevőidet? Vagy csak át kell gondolnod, hogy hogyan használod az emailt az üzleti kommunikációdban? Mi az utóbbira szavazunk.
Vágólapra másolva!

Amióta csak az emailt feltalálták, az emberek többsége folyamatos küzdelmet folytat, hogy visszanyerje a kontrollt a postafiókja fölött. Fontos emailek, lényegtelen, de sajnos szükséges üzenetek, hosszú levelezések, amiken azt sem érted, miért vagy a címzettek között, és persze spam. Sok-sok spam.

A kezdeti megoldások (különböző szűrők és alkönyvtárak) nem jelentettek megnyugtató megoldást, így idővel a legtöbb szolgáltató úgy döntött: a saját kezébe veszi a levélszemét elleni védekezés ügyét. Mióta ez megtörtént, a Trash vagy a Junk mappa az email-marketingesek rémálmává vált: legyen az ajánlat vagy visszaigazoló email, esetleg opt-in üzenet, amibe bele kell kattintani, hogy egy megrendelés vagy egy feliratkozás érvényessé váljon – minden esetben ellenőrizni kell, hogy az üzeneted vajon nem a felhasználó kukájában kötött-e ki véletlenül.

Az évek során persze a spamszűrők egyre intelligensebbek lettek, és egyre kevesebb bonyodalmat okoztak – érdemes volt tehát újra megkavarni az állóvizet. Az elsődleges postafiók illetve a közösségi és a promóció tabok bevezetésével a Gmail pont ezt tette most meg.

„Az olvasóimnak 41%-a Gmail felhasználó, és bár folyamatosan figyelem, de nem éreztem változást. A leveleimet ugyanolyan arányban nyitják meg, és az átkattintások sem változtak. Valószínűleg azért, mert megnyitják őket,” mondja Vida Ágnes, Gazdagmami, aki a vállalkozását nagy részben építi az email-marketing erejére.

Ő egyébként csupán néhány apróságra figyelt oda a változások kapcsán, ezek azonban nem forgatták fel gyökeresen az email-küldési szokásait. „Már januárban hallottam róla egy amerikai konferencián, hogy lesz ez a változás és, hogy minél több a HTML formázás a levélben, illetve minél semmitmondóbb a levél, minél több link van benne, annál nagyobb az esély, hogy a Promotion-ba kerül, ezért ezekre kiemeltebben odafigyeltem,” mondja, hozzátéve, hogy bizonyos levelekből például eltávolított fölöslegesnek ítélt html-formázásokat.

Van kiút a Gmail promóciós karanténjából Forrás: [origo]

A többség persze nem veszi ilyen könnyedén az akadályokat, így az emailes hirdetői szakma riadalma a Promóció tab kapcsán egyszerre érthető és indokolt.

Ahogy azt a Google-től megszokhattuk: egyrészt nagyon jól érti a dolgát, másrészt pedig eszébe sincs publikálni, hogy milyen szempontok szerint válogatja szét az emaileket. Az intelligencia ugyan tanítható (azzal, hogy bizonyos üzeneteket az egyik tabról a másikra húzunk át), sőt, valahol a beállítások között elrejtve még ki is kapcsolható, de ha a korábbi tendenciákból indulunk ki, akkor azt valószínűsíthetjük, hogy a felhasználóknak csak egy elenyészően kicsi része fog élni ezekkel a lehetőségekkel. A legtöbben alighanem most is az alapbeállításoknál maradnak majd.

A másik megjósolható tendencia pedig ez: mindenki, különösen pedig azok, akik a hírleveleikből illetve az email-marketingjükből szerzik a vevőik és az olvasóik nagy részét, eszeveszett hajszába kezd majd, hogy a felhasználók elsődleges postafiókjában könyököljön ki helyet magának. Senki nem akar észrevétlenül a Promóció tabra bezáródni a többi reklámüzenet közé.

Az első, nagyobb kutatásokon alapuló tapasztalatok, amelyek a levelek megnyitási arányának csökkenését mutatják, még csak most kezdenek nyilvánosságra kerülni, de annyi bizonyos, hogy a tökéletes tárgy és a lehengerlő szövegtörzs után ezúttal egy újabb szempont merült fel, ami mellett az email-marketinggel foglalkozó (és főleg az ebből élő) vállalkozók nem mehetnek el becsukott szemmel.

Olyan email írj, amit el akarnak olvasni

Ahogy a változások megjelentek a felhasználók postafiókjaiban (a Google, mint mindig, most is fokozatosan vezette be az új funkciót a felhasználói körében) , a webet ellepték a „szakértői beszámolók, amik azt latolgatták, találgatták illetve azt hirdették, hogy tudják, milyen módszerekkel lehet elkerülni a promóció mappa purgatóriumát. Ezeket a megoldásokat vagy kiskapukat azonban érdemes finoman szólva is kritikusan kezelni. Matthew Grove például a saját bevallása szerint is mintegy ötven variációt próbált végig, különböző fejléc-opciókkal, más-más levélküldő szerverekkel és szolgáltatókkal, ám ezek egyike sem vezetett megbízhatóan sikerre.

A kiindulási alap, hogy a Google robotja azokat a leveleket szeretné az elsődleges postafiókodba rakni, amiket el akarsz olvasni.

Ugyanúgy, ahogy a spam-szűrő esetében: talán az automata nem végez majd minden esetben 100%-os munkát. De a teljesítménye folyamatosan javulni fog, és már most is megdöbbentően jó. A kiskapukat – ha jelenleg még vannak is ilyenek –, hamarosan meg fogják találni, és be fogják zárni. Ne feledjük, hogy magát a Google-t is üzleti érdek fűzi ahhoz, hogy megfelelően válogasson: neki ugyanis a boldog felhasználó a jó felhasználó.

A megoldás tehát, bármilyen banálisan hangzik: csak olyan emaileket írj, amiket a címzettek ki akarnak nyitni, és el akarnak olvasni. Ha ezt megoldod, nem kell aggódnod a változtatások miatt.