A bélyegnek látszó matrica

Détár Mihályné tanítónő takarékbélyeget ad Fábián Évának és Kiss Erzsébetnek, a vezsenyi általános iskola tanulóinak 1961-ben
Vágólapra másolva!
A Takarékbank mézesmadzagnak használja a takarékbélyeggel kapcsolatos nosztalgiát. A terméknek nem sok köze van az egykori iskolai bélyegekhez - sajnos, és egyben szerencsére.
Vágólapra másolva!

„A film úgy indulna, hogy látunk egy gyereket, akit úgy hívnak, hogy Karcsi. Ő az osztályban a legtakarékosabb gyerek, és minden nap öt forintért vesz takarékbélyeget.”

Így kezdődik az a nyolcvanas években készült, Iskolai Takarékbélyeget népszerűsítő reklámfilm, amelynek végén a szorgos Karcsi összegyűjt a vakációra annyit, hogy megveheti belőle hőn áhított biciklijét.

Détár Mihályné tanítónő takarékbélyeget ad Fábián Évának és Kiss Erzsébetnek, a vezsenyi általános iskola tanulóinak 1961-ben Forrás: MTI/Bajkor József

Az azóta felnőtté vált Karcsi gyerekei viszont egészen mostanáig nem élhették át a pénzgyűjtésnek ezt a módját, a takarékbélyeget ugyanis az 1992-es tanévtől megszüntették. A konstrukció utáni nosztalgia azonban ma is óriási.

A Figyelő, a Gfk Hungária és a Generali egyik közös, 2009-es kutatása például azt mutatta, hogy a megtakarítással rendelkező magánszemélyek elsöprő többségének a takarékbetétkönyvről vannak a legmélyebb ismeretei. Ez kissé tragikus, hiszen az ötvenes évek elején bevezetett takarékbélyeg nem tartozik éppen a modern megtakarítási formák közé.

Ugyanakkor a Takarékbank is azt mérte, hogy Karcsi korosztálya szülőként 61 százalékban örülne annak, ha a bélyeg újraindulna. Mivel a szülők látszólag szívesen adnának gyermeküknek pénzt erre a célra, a pénzintézet megpróbálja forintosítani a nosztalgikus érzéseket.

A Takarékmatricáról sokaknak a bélyeg juthat eszébe, pedig ez már egy annyira modernizált forma, hogy gyakorlatilag nem is az, ami az elődje volt. A matricák gyűjtéséhez ugyanis először bankszámlát kell nyitni, majd minden egyes oda betett 500 forint után kap a gyerek egy csomag matricát. A takarékbélyegnél ezzel szemben magát a bélyeget kellett megvenni a tanév során, majd ezt év végén lehetett készpénzre váltani.

A Takarékmatricát csak a takarékpontokban, vagyis a takarékszövetkezeti fiókok egy meghatározott körében, országszerte 450 helyen lehet megvenni, kérdésünkre a bank nem közölte, hogy tudja-e bővíteni az elérést. Ezzel szemben a bélyegeket annak idején az iskolákba vitték, és ott a megbízott tanárok közvetlenül adták el a tanulóknak.

A takarékbélyeg elsöprő sikerében minden bizonnyal szerepet játszott ez a hatékony terjesztési modell, és az, hogy a szocializmus enyhe nyomása is ránehezedett, vagyis csaknem mindenkinek illett vennie bizonyos mennyiségű bélyeget.

A Takarékbélyegben tartott pénz gyakorlatilag nem kamatozott, ha az adott tanévben kiváltották, a Takarékmatrica mögött álló pénzt viszont a hozzá tartozó bankszámlacsomag kondíciói szerint kezelik.

A Takarékmatrica tehát végső soron egy olyan matricagyűjtő album, marketing elem, amelyet egy bizonyos bank egy bizonyos termékének (gyermek) ügyfelei kapnak, a használat után. Ehhez a megoldáshoz sokkal inkább hasonlít például egy élelmiszerlánc közkedvelt akciója, amelyik bizonyos összegű vásárlás fejében ad matricacsomagot a vásárlóinak.

A Takarékbank megkeresésünkre egyelőre nem árult el részleteket arról, hogy a matricás akciót milyen költséggel indította és üzletileg mit vár tőle.