Digitális bennszülöttekből digitális írástudók

Breuer Anita Logischool
Ami a gyerek érdekét szolgálja, azért a szülők hajlandóak fizetni
Vágólapra másolva!
Dr. Breuer Anita a kilencvenes évek közepén alapító tulajdonosa volt az Adviola reklámügynökségnek. Bár nagynevű ügyfeleknek dolgoztak, tizenöt év alatt megcsömörlött a reklámvilágtól, és új kihívásokra vágyott. Mostani projektjével úgy tűnik, megtalálta, amit keresett: általános iskolás korú gyermekek számára alapított programozó-iskolát.
Vágólapra másolva!

Hol tart most a Logiscool?

Az ötlet, hogy gyermekeket tanítsunk programozni, valamikor tavaly tavasszal született meg. A hangsúly itt a programozni szón van, hiszen felhasználóként, alkalmazóként ma már mindenki nagyon korán kapcsolatba kerül számítógépekkel, okostelefonokkal, tabletekkel - nekünk az a célunk, hogy a felhasználói ismereteket konkrét programozói tudással egészítsük ki.

Fotó: Bielik István - Origo

Az első órák idén februárban - a tanév második félévével - indultak, az őszi szünet után pedig a harmadik helyen kezdjük az oktatást. Az eredeti, budaőrsi helyszín mellett megnyitottuk az iskolánkat Gödöllőn, valamint az IBS volt épületében Budán.

Kik oktatnak az iskolákban?

A koncepció attól különleges, hogy nem informatikatanárok, hanem egyetemisták vezetik az órákat. Ők ugyanis korban nagyon közel állnak egymáshoz a gyerekekkel, ezért nagyon könnyen meg is találják a hangot egymással. A tanárainknál a programozói tudás adott, hiszen mindannyian programozónak tanulnak - a pedagógiai részét pedig a tanácsadóink segítségével sajátították, sajátítják el.

A tananyag saját fejlesztésű?

Az alapokat egy direkt gyerekeknek fejlesztett programnyelvvel oktatjuk - ezt az MIT-n fejlesztették ki, és bár évek óta elérhető a magyar fordítása is, eddig senki nem használta semmire. Az órák tematikája és maguk a feladatok saját fejlesztésűek.

Hogyan tud beépülni egy teljesen új - ráadásul fizetős - elem az iskolás gyerekek amúgy is zsúfolt programjába?

Vállalkozóként és gyakorló szülőként is azt gondolom, hogy a szülők hajlandóak reális árat kifizetni valamiért, ami a gyermekük érdekeit szolgálja. Magyarországon ma több mint tízezer betöltetlen informatikai állás van, a közoktatásban pedig gyakorlatilag nem létezik normális informatikai oktatás.Az én nagyobbik gyermekem a Fazekas gimnáziumba jár, speciális matek tagozatra, mégis, amikor kilencedikes lett, megszűnt nekik az informatika óra. Ha egy ilyen osztály nem tud informatikát tanulni, akkor mire számíthatnának a többiek?

Ami a gyerek érdekét szolgálja, azért a szülők hajlandóak fizetni Fotó: Bielik István - Origo

Én azt tudom mondani a hozzánk beiratott gyerekek szüleinek, hogy mire a gyermekük 10-15 év múlva kikerül az iskolából, addigra a nálunk szerzett tudása alapján garantálni tudom neki, hogy lesz munkája. Az, hogy már a pilot-programnak szánt első félévünk is telt házzal ment azt jelzi, hogy ennek a jelentőségét egyre többen maguk is felismerik.

Pontosan melyik korosztály a Logiscool célcsoportja?

Az oktatások 7-17 éves korosztálynak szólnak, és természetesen a különböző korú gyerekeknek nagyon különböző dolgokat - és nagyon külöböző módon - kell tanítanunk.

A kicsik szülei gyakran hitetlenkednek, hogy mi mindenre tanítja meg a gyerekeket mindenféle probléma nélkül a programozás - legyen szó a koordinátarendszerről, a negatív számokról, a változó fogalmáról vagy a kettes számrendszerről.

A nagyok pedig természetesen már nagyon vágynak arra, hogy az “igazi” programnyelvekkel ismerkedhessenek. De nagyon komoly fizikai háttérismereteket is kapnak: ahhoz például, hogy Angry Birds típusú játékokat programozzanak, pontosan ki kell kalkulálni egy eldobott tárgy röppályáját.

Az egész iskola arra az elképzelésre épül, hogy ebből a generációból, akik már digitális bennszülötteknek számítanak, hiszen kora gyerekkoruktól kezdve képernyők és applikációk között nőnek fel, mi digitális írástudókat neveljünk.

Van pedagógus a csapatban?

Tanácsadóként vannak pedagógus munkatársaink, akik intenzíven közreműködtek a tananyag összeállításában - például abban, hogy melyik korosztállyal milyen ütemben lehet haladni, hányszor kell ismételni ahhoz, hogy egy ismeret megfelelően rögzüljön -, és nagy szerepük van abban is, hogy az oktató egyetemisták megkapják a megfelelő hátteret a tanításhoz szükséges ismeretekről is.

Mi az iskola üzleti modellje?

Az alapelképzelésünk, ami szerencsére már mostanra is beigazolódott, az volt, hogy ha az iskola jól működik, és megfelelő érdeklődéssel találkozik, akkor az első helyszín viszonylag könnyen duplikálható.

A második iskolánkat már két másik tulajdonostárssal együttműködve nyitottuk Gödöllőn, a nagyobb távlatokat tekintve pedig most fontolgatjuk, hogy partnereken keresztül, franchise-rendszert építve kezdjünk terjeszkedni, vagy pedig a türelmesebb, saját forrásból finanszírozott bővülést válasszuk. Egyelőre egyébként az előbbi változat tűnik valószínűbbnek.

Mennyi pénzből indult a vállalkozás?

Körülbelül ötmillió forintból. Ebben benne van az első tananyag kidolgozása valamint az első tanterem felszerelése és beüzemelése.

Az üzleti terv szerint mennyi idő alatt kell megtérülnie ennek a befektetésnek?

Ha maradtunk volna az első megnyitott iskolánál, akkor körülbelül két év alatt térült volna meg a kezdőbefektetés. Úgy döntöttünk azonban, hogy a bevételeket azonnal visszaforgatva rögtön bővülni kezdünk - a gödöllői, a budai és gyaníthatóan a közeli jövőben a pesti iskolák megnyitása azonban borította az eredeti tervet, és így most nehéz megmondani, hogy ezekkel az újabb és újabb befektetésekkel együtt mikor érjük el a nullszaldót, és mikor válunk nyereségessé.

Kizárólag saját forrásból származnak a befektetések, vagy hitel, pályázati pénz is rendelkezésre állt?

Egyelőre saját forrásokat használtunk, de mostanra ennek eléggé a végén járunk. Nagyon várjuk, hogy végre kiírják az új költségvetési ciklus megfelelő pályázatait, hiszen ezek a források nagyon sokat tudnának gyorsítani a bővülésünkön függetlenül attól, hogy végül a korábban említettek közül a terjeszkedés melyik formáját választjuk.

Mikorra fog a Logiscool kitermelni egy teljes megélhetést?

Nagyon bízom benne, hogy már jövőre.

Hosszú távon mekkora perspektíva lehet a vállalkozásban?

Reményeink szerint hatalmas. Meggyőződésem, hogy ha pályázati pénzekből sikerül dinamikus tempóban felépíteni egy franchise-rendszert, és kialakítani a megfelelő üzleti modellt, akkor a következő évben akár a nemzetközi terjeszkedés előtt is megnyílhat az út, ami viszont hosszú távon óriási - akár milliárdos nagyságrendű - éves bevételeket jelenthet.

A korábbi vállalkozásokhoz - reklámügynökséghez, médiavállalkozáshoz - képest könnyebb vagy nehezebb egy oktatási tematikájú céget felépíteni?

Oktatással soha nem foglalkoztunk korábban, de az eddigi tapasztalatok alapján nekem úgy tűnik, hogy sikerült megtalálnunk egy olyan piaci rést, ami viszonylag egyszerűvé tette a cég eddigi felépítését.A legkomolyabb energiát eddig a tananyag összeállítása emésztette fel, a vállalkozás többi része könnyen összeállt.

Az Adviola reklámügynökség 1994-es megalapításához viszonyítva: akkor vagy most volt könnyebb volt vállalkozást építeni?

Akkor is nagyon sokat dolgoztunk, és működött a dolog - most is nagyon sokat dolgozunk, és a dolog újra működni látszik. Az, hogy napról napra meg kell dolgozni az éppen aktuális sikerekért, jobban meghatározza a vállalkozás mindennapjait, mint hogy éppen hogy változott a társasági adó.

Más típusú nehézségek voltak akkor, és mások vannak ma.