Robogni kezd a Gogoro

Gogoro, okosrobogó, startup
Nyolc akkus töltőfal előtt pózol az okosrobogó
Vágólapra másolva!
Négy éven át a legnagyobb homályban dolgozott a termékén egy taiwani startup. Ez különösen annak tükrében érdekes, hogy két ízben is elképesztően nagy összeget  gyűjtöttek össze közösségi finanszírozással – 2011-ben 50 millió, tavaly 100 millió dollárt. Tették mindezt úgy, hogy az adományozók tulajdonképpen azt sem tudták, mire kell a pénz. A múlt hétig tartott a titkolózás, most előálltak a végeredménnyel: egy okosrobogóval, meg a hozzá tartozó innovatív akkurendszerrel.
Vágólapra másolva!

A Gogoro-projektről nyilvánosan annyit lehetett tudni, hogy valamilyen megújuló energiatéma, illetve hogy több szálon is kapcsolódik a HTC-hez: számos fejlesztő ott dolgozott korábban, a startup egyik alapítója, Horace Luke felelt az innovációért a HTC-nél 2007 és 2011 között, az összesen elnyert 150 millió dollár oroszlánrészét pedig a HTC egyik elnöke, Cher Wang adományozta.

Nyolc akkus töltőfal előtt pózol az okosrobogó Forrás: theverge.com

Okosrobogó és még okosabb akku

Valójában az érem két oldaláról beszélünk, sőt ha lehet ilyet mondani, egy harmadikról is: a töltőállomások új fejezetet nyithatnak a megújuló energiatémában. Úgy tervezték őket, hogy ne kizárólag a Gogorókat tölthessék fel. A Panasonic 18650-es lítium-ionos akkumulátor-hálózat a koncepció szerint a robogón kívül szinte bármibe új életet lehel, még ha akkora is, mint egy hegyező. A Tesla S modelljével egyező összetételű töltőállomás csatlakozóelemei akkorák, mint egy cipős doboz, és durván tíz kilót nyomnak. Amikor esedékes az új töltés, alkalmazás jelzi a tulajdonos telefonján, hol találunk „GoStation”-t a környéken: két méter magas, teljesen időjárás-biztos falakat képzeljünk el. Ha csatlakoztatjuk a robogót, hat másodperc alatt előpattan az az elem, amelyik épp 100 százalékon áll. Ha biztosra akarunk menni, előre lefoglalhatunk egy darabot.

A Teslákkal ellentétben azonban a Gogoro-felhasználónak soha nincs saját akkumulátora. Otthon nem lehet feltölteni az okosrobogót. Feliratkozással lehet bérelni az akkukat. Ez a rizikófaktor is: azért senki nem fog robogót venni, hogy a lakását díszítse vele, akár okos, akár nem. A startup pillanatnyilag úgy képzeli, nagyvárosokban építi majd ki a hálózatot, lehetőleg minél sűrűbben lakott területről beszélünk, annál több állomással. Kezdetnek benzinkutakban gondolkoznak, de a töltéshez végülis nem kell más, mint 220 voltos csatlakozás. Korlát tehát szinte nincs. Horace Luke szerint egy kamionút kérdése, és már el is látnak egy kisebb települést, vagy akár egy egyetemi campust.

Ha bejön, ilyenné is bővülhet a töltőállomás Forrás: Techcrunch

A robogó

A jármű teljes egészében a Gogoro saját fejlesztése, motortól alvázig. Körülbelül 60 mérföldes csúcssebességre képes, álló helyzetből 4,2 másodperc alatt gyorsul fel 30-ra. Ha két, egyenként teljesen feltöltött akku is hajtja, esetleg eléri a 100 mérföldet óránként. De azért fontos tudni, hogy ez városi eszköz, nem sztrádarepesztésre tervezték.

És okos. Nagyon. Ahogy azt egy startup dédelgetett gyermekétől el is lehet várni. Felhőhöz csatlakozik, 30 fedélzeti szenzor követi az eseményeket, nagyjából tehát mindent azonnal észlel, ami kicsit is félremegy. Ha eltörik egy alkatrész, ha esedékes a karbantartás, az alkalmazás tájékoztat róla, de ha utóbbit nem kattintjuk, kiírja az állomás a legközelebbi töltésnél. Elindítani, lezárni, a csomagtartóhoz hozzáférni egy bluetooth-vezérelt eszközzel fog, aki Gogoróba ruház, és így azonosítja magát a tulajdonos a töltőállomáson is. A szenzorok optimalizálják a sebességet, ezügyben javaslatokat is tesznek. Ha mondjuk emelkedőn magunktól csapágyasra hajtanánk a kis paripát, a műszerfal figyelmeztet, hogy teljesen fölösleges dobnánk ki a drága, megújult energiát az ablakon.

Mennyire életképes?

Pillanatnyilag nem látni, elbír-e, sőt kíván-e a piac olyan járművet, amelyiket csak házon kívül lehet feltölteni. Vajon bejön majd a többfunkciós felhasználás az akkumulátoroknál? Megerősödhet a töltőhálózat annyira, hogy megérje az innovációt? A Gogoro akkurendszerének ötlete kifejezetten érdekes, a hozzá tartozó app – amelyik luxusfunkciókban sem szűkölködik, beállíthatjuk rajta például azt, milyen mintában villanjanak fel a LED-ek ki- vagy bekapcsolásnál – szintén menő, maga a jármű pedig veszettül szexi.

Izzik azonban még a nagy kérdés:

Mennyibe kerül a Gogoro?

A startup még mindig dolgozik a válaszon.

Egyelőre ennyit tudunk.

(Forrás: Techcrunch)