Kifulladóban az orosz motor

Lada Granta Sport
Vágólapra másolva!
Az orosz fizetőeszköz folyamatos gyengülése lassan ellehetetleníti az orosz autószektort, a költségek mindeközben az egekbe szöknek. 
Vágólapra másolva!

A gyengélkedő fizetőeszköz hozományaként az Oroszországban működő autócégek kénytelenek árat emelni, és egyre kevésbé tudják tartani az iramot a kiélezett világpiaci versenyben – olvasható a Reuters mai írásában.

Lefelé a lejtőn

Az orosz autóértékesítés mértéke a 2012-13-as csúcsot követően mára szinte megfeleződött. Három évvel ezelőtt még hónapokon keresztül sikerült leköröznie Németországot, Európa legnagyobb autóértékesítő piacát. Oroszország akkoriban globálisan is a megtisztelő nyolcadik helyet foglalta el, azóta az autószektoruk Európában az ötödik helyre csúszott vissza , míg világszinten a 12-ik helyre.

Kétszeres beszerzési ár

Amíg 2012-2013-ban egy dollár csupán 30 rubelt ért, addig jelenleg egy dollár 65 rubellel egyenértékű, így a vállalatok közel kétszeres áron tudják beszerezni az alkatrészeket. A rubel összeomlása óta az orosz autógyárak költségei így közel megkétszereződtek.

A Renault-Nissan szövetség többségi tulajdonos Oroszország legnagyobb autógyártójában, a Lada-tulajdonos Avtovazban Forrás: Lada

Az érintett cégek nemcsak a versenyképességükből vesztenek ezzel, de az emelkedő árak miatt a kereslet is egyre inkább visszaesett a kelet-európai országban, ahol csak a második negyedévben 4,6 százalékot zsugorodott az ország gazdasága. Az oroszok életét tovább nehezíti, hogy az alkalmazotti bérek csökkenek, folyamatosak az elbocsátások, és az infláció miatt az élelmiszerárak egy év leforgása alatt átlagosan 20 százalékkal emelkedtek.

Tovább gyengül a rubel árfolyama

A betegeskedő fizetőeszköz úgy tűnik, nem egy könnyen tápászkodik fel, hiszen július óta a rubel árfolyama újabb 15 százalékot gyengült a dollárral szemben, ami újabb áremelkedésben mutatkozik meg Oroszországban.

A rubel-dollár árfolyam alakulása. Forrás: Investing.com

„Ha a rubel az év végéig nem süllyed tovább, akkor is a szegmensnek 28-30 százalékos visszaeséssel kell számolnia” – világít rá Vlagyimir Bespalov, a VTB Capital elemzője. „Ha a lejtmenet viszont tovább folytatódik, akkor az iparág akár 35 százalékos mínusszal is kalkulálhat” – kongatja a vészharangot a szakember.

Csak az elmúlt félévben 27 százalékot esett vissza az orosz autóexport, mindössze 49 ezer orosz autógyárból kigördülő gépjárművet sikerült értékesíteni.

Lada offenzíva

Az Origó még júliusban beszámolt róla, hogy a Renault-Nissan szövetség tulajdonában lévő Lada Magyarországon kezdi nyugati offenzíváját. Hazánkban ősszel indul az orosz márka forgalmazása, ami a kedvező áraival elsősorban a Daciától szeretne vevőket elcsábítani. Fénykorában a magyar újautó-piac harmadát birtokolta a Lada, de a rendszerváltás után folyamatosan veszített a népszerűségéből az országba beözönlő nyugati autók miatt, ráadásul a gyár az állandóan szigorodó európai emissziós és biztonsági előírásoknak is egyre kevésbé tudott megfelelni. Az ezredforduló után már szinte csak a Niva-eladások tartották életben a magyar importőrt, mígnem a végső ütést a gazdasági válság vitte be neki.