Nem kell annyiban hagyni, ha valami balul sült el nyaralás közben

JFK reptér, repülőtér, terminál
Arriving passengers make their way from Terminal 4 at the JFK airport in New York on October 11, 2014. The airport started health screenings for travelers arriving from Ebola-hit West African nations on October 11, as the death toll from the deadly virus topped 4,000. Passengers arriving from Liberia, Sierra Leone and Guinea will have their temperatures taken, be assessed for signs of illness and answer questions about their health and exposure history, the US Centers for Disease Control and Prevention (CDC) said. AFP PHOTO/Jewel Samad
Vágólapra másolva!
Az Európai Fogyasztói Központ ingyenes szakmai és jogi segítséget ad határokon átnyúló fogyasztóvédelmi ügyekben. 2015 nyár végéig 10 százalékkal több magyar nyújtott be panaszt más uniós országban működő céggel szemben, és 20 százalékkal több külföldi magyar céggel szemben.
Vágólapra másolva!

A nyári szabadságolások alkalmával idén is sok magyar fogyasztó utazott repülővel külföldre, bérelt autót, foglalt közvetlenül vagy közvetítőn keresztül külföldi szálláshelyet, valamint vett igénybe turisztikai és szabadidős szolgáltatásokat a külföldi célországban. Amennyiben a külföldi utazásunk vagy nyaralásunk mégsem úgy alakult, ahogy elterveztük, kiemelten fontos, hogy fogyasztóként tudjunk arról, hogy milyen jogaink vannak a külföldi szolgáltatókkal és vállalkozásokkal szemben felmerült panaszok esetén, azokat milyen módon gyakorolhatjuk hazaérkezésünk után, és hol kaphatunk érdemi segítséget a panaszok rendezéséhez.

Ingyenes

Ha az érintett külföldi szolgáltatóval a helyszínen nem tudtuk rendezni határon átnyúló fogyasztói panaszunkat, vagy a hazaérkezés után elküldött panaszlevelünkre a szolgáltató nem válaszolt vagy elutasító választ adott, javasolt a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetében működő Európai Fogyasztói Központ Magyarország (EFK) ingyenes, személyre szabott, szakmai és jogi segítségét kérni, írja közleményében a szervezet.

Az Európai Fogyasztói Központ ingyen segít Forrás: AFP/Jewel Samad

Az unió más tagállamában

Az Európai Fogyasztói Központ – amely az Európai Fogyasztói Központok Hálózatának hazai tagja – ingyenes segítséget és tájékoztatást nyújt a termékértékesítésből vagy szolgáltatásnyújtásból eredő, az EU másik tagállamában, Izlandon vagy Norvégiában honos külföldi vállalkozásokkal szembeni határon átnyúló fogyasztói panaszok rendezésének, valamint a fogyasztói követelés és a fogyasztói jogok érvényesítésének megkísérlése érdekében.

Elkerülhető a pereskedés

Az EFK a turizmus körében többek között a légiközlekedéssel (járatkésés, járattörlés, elveszett vagy károsodott poggyász, stb), külföldi szállásfoglalással, a szállás minőségével, autóbérléssel, vasúti vagy buszos utazással kapcsolatos panaszok rendezésében és a külföldön vásárolt termékekkel összefüggő garanciális jogok érvényesítésében is segíthet a sérelmet szenvedett magyar fogyasztóknak. A központ közreműködésével elkerülhető egy külföldi céggel szembeni esetleges hosszadalmas határon átnyúló bírósági pereskedés, valamint megállapodás, egyezség jöhet létre a vitában érintett felek között.

Sokkal több a panasz

Az EFK ismertsége a magyar fogyasztók körében folyamatosan növekszik, hiszen a Központhoz egyre több magyar fogyasztó fordul határon átnyúló panaszával. A tavalyi év azonos (január 1. és szeptember vége közötti) időszakához képest 10 százalékkal nőtt (2015-ben 331, 2014-ben 304 panasz) a magyar fogyasztók által az EFK-hoz benyújtott határon átnyúló, az Európai Unió más tagállamában, Izlandon, illetve Norvégiában székhellyel rendelkező vállalkozásokat érintő fogyasztói panaszok száma.

Emellett az EFK-hoz további 158 darab (20 százalékos növekedés 2014-hez képest) olyan határon átnyúló panasz is érkezett, amelyeket más EU-s tagállami, izlandi vagy norvég lakóhelyű fogyasztók nyújtottak be külföldi társközpontjaink útján magyar székhelyű vállalkozásokkal szemben.

17 millió forint

Az EFK eredményességét mutatja, hogy a szervezet a jogos, megalapozott panaszok többségénél sikeresen működik közre, és a 2015-ben megoldott számos panaszügy során a Központ szeptember közepéig 16,5 millió forint összegben érvényesítette sikeresen az európai (magyar és más uniós) fogyasztók határon átnyúló ügyletekkel kapcsolatos vagyoni igényeit, amely összegből 9 millió forintot a magyar fogyasztók kaptak meg. A sikeresen megoldott ügyeknek köszönhetően az érintett fogyasztók elkerülhették az esetleges határon átnyúló pereskedéssel kapcsolatos járulékos (ügyvédi, bírósági és fordítási, stb) költségeket is.