Lengyelország
15:002024. június 16.
Hollandia
Szlovénia
18:002024. június 16.
Dánia

Ezt az appot telepítse a telefonjára, ha az unióban utazik!

spanyol reptér repülőtér barcelona
Fans of FC Barcelona check the flights departures information at the Barcelona's airport on the eve of the Champions league final match Juventus FC v FC Barcelona, in Barcelona on June 5, 2015. AFP PHOTO / JOSEP LAGO
Vágólapra másolva!
Mindhárom nagy mobilos operációs rendszerre elérhető ingyenes alkalmazást fejlesztett az Európai Fogyasztói Központ. Az app az Európai Unió mind a 23 nyelvén tud, ha utazás közben probléma merül fel például a szállodai szobával vagy a repülőjárattal, a felhasználó megtudhatja belőle, milyen jogai és lehetőségei vannak. Az alkalmazás arról is tájékoztat, a célország nyelvén mit kell mondani egy adott helyzetben. Az app elég jól működik, bár kicsit lassú és a menürendszerén is lenne még mit csiszolni.
Vágólapra másolva!

"Vásárolt valamit külföldi nyaralása során, ami nem sokkal később meghibásodott? Problémája adódott az otthonról foglalt külföldi autóbérléssel vagy a szálláshely minőségével kapcsolatban? Késik a repülőjárata vagy elveszett a poggyásza kiutazáskor? Amennyiben a külföldi utazása vagy nyaralása nem úgy alakul, ahogy eltervezte, fontos tudnia, hogy miképp gyakorolhatja fogyasztói jogait. Sőt mi több, ki is tudja fejezni magát!" - figyelmeztet közleményében az Európai Fogyasztói Központ Magyarország.

Ingyenes és offline

A szervezet olyan mobilalkalmazást fejlesztett, ami többek közt a fenti problémák megoldásában segít. Az app neve ECC-Net: Travel, és ingyenesen letölthető Androidot, iOS-t és Windows Phone-t futtató eszközökre.

Az alkalmazás telepítés után internetkapcsolat nélkül is működik.

Fogyasztóvédelmi tanácsok bajbajutott utasoknak Forrás: AFP/Josep Lago

Jogi tudnivalók és nyelvi támogatás

Az alkalmazás jogi tudnivalókat és nyelvi támogatást nyújt az EU 23 nyelvén (magyar nyelven is), továbbá norvég és izlandi nyelven. Az ECC-Net: Travel alkalmazás a bolti vásárlás, az autóbérlés, a szállodai szolgáltatások, a légi, vasúti, buszos és hajóval történő közlekedés témakörében nyújt segítséget és tájékoztatást a fogyasztói jogokról a magyar fogyasztók számára, valamint a külföldi vállalkozással való kommunikációt is megkönnyítheti. Emellett az alkalmazás fontos telefonszámokat és elérhetőségi adatokat tartalmaz az esetleges szükséghelyzetek megoldására.

25 nyelven ad tanácsot

Az alkalmazásban be tudjuk állítani, mi az anyanyelvünk és hova utazunk. A kezdőképernyőről témakörökből választhatunk, a témakörökön belül pedig konkrét problémákra kapunk megoldási javaslatokat és tanácsokat.

Az Utazás repülőgéppel témakörből például kiválaszthatjuk a Poggyász nevű problémacsoportot, azon belül a Poggyász sérült vagy hiányos problémát. Innen egy szócikkhez jutunk, amiben az szerepel, milyen jogaink vannak ilyen eseteben, és milyen formanyomtatványt kell kérnünk a repülőtéren.

Ha továbblépünk, az alkalmazástól azt is megtudhatjuk, a célország nyelvén mit kell mondanunk.

Mit mondjunk, ha baj van?

Vagy egy másik példa: ha a járatunkat törölték, akkor jogunkban áll ingyenes ellátást kérni. Az alkalmazásból megtudhatjuk, mit kell mondanunk az adott nyelven, és hogyan reagáljunk, ha a kérésünknek eleget tesznek, vagy ha nem.

Ilyen a témakörök főmenüje, és így kell ellátást kérni olaszul, ha a járatunkat törölték Forrás: Origo

Kicsit lassú, de működik

Az alkalmazás elég jól működik, bár a menüpontok és témakörök közti váltások elég lassúak egy androidos, négymagos, 2 gigabájt RAM-mal felszerelt telefonon, kis türelem kell hozzá.

A menürendszer működésén még lenne mit javítani:

ha altémakörben járunk, akkor az alsó menüsorból valamiért nem lehet visszajutni a témakörök kezdőképernyőjére, de a beállításokat vagy a célországot tudjuk módosítani. Ha vissza akarunk térni a témakörök kezdőképernyőjére, akkor vagy visszafelé kell lépegetni, vagy a fölső sáv jobb sarkában elhelyezett menü gombra kell rábökni.

Utólagos jogorvoslat

Ha valaki a helyszínen nem tudja elintézni az adott problémát, akkor a kapott számlákat el kell tenni (erre az alkalmazás is figyelmeztet), a hazaérkezés után javasolt a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság szervezetében működő Európai Fogyasztói Központ Magyarország (EFK) ingyenes, személyre szabott, szakmai és jogi segítségét kérni, ajánlja közleményében a szervezet.

Az EFK-hoz fogyasztói tanácsadásért vagy panasz benyújtása érdekében az info@magyarefk.hu e-mail címen és a szervezet weboldalán elérhető online panaszbejelentő nyomtatványon lehet fordulni.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről