Feldühítették a Youtube-népét: bojkottálták a csatornát

Benny Rafi Fine
PARK CITY, UT - JANUARY 25: Benny Fine (L) and Rafi Fine attend Kari Feinstein's Style Lounge Presented By Aruba - Day 3 on January 25, 2015 in Park City, Utah. Vivien Killilea/Getty Images for Kari Feinstein/AFP
Vágólapra másolva!
Jó eséllyel pályázik az év legnagyobb PR-baklövése címére a Fine testvérek kísérlete a reakcióvideó, mint műfaj levédetésére. Az egyik legnépszerűbb Youtube-csatorna tulajdonosai megpróbáltak pénzt csinálni az általuk inspirált videókból, de ehelyett csak egy bojkottot sikerült kiváltaniuk. 
Vágólapra másolva!

Több százezer regisztrált felhasználót veszített a Youtube egyik legnépszerűbb csatornája, a Fine testvérek szerkesztette React. A csatorna tulajdonosai azzal haragították magukra a Youtube népét, hogy megpróbálták levédetni a reakcióvideókat, sőt, magát a „reagálni” szót is, hogy elejét vegyék a szerintük az ő ötletüket lemásoló videóknak. Miután a felhasználók bojkottot hirdettek, a testvérek először magyarázkodni próbáltak, majd teljesen visszaléptek az ötlettől.

Sokan másolták

Sok magyar felhasználó is ismeri a Kids react, Elders react, Youtubers react (gyerekek, idősek, Youtube-osok reagálnak) címeket viselő videókat. A kisfilmek lényege, hogy valakiket leültetnek egy monitor elé,

és lejátszanak nekik valamilyen klipet, általában egy éppen népszerű virális videót,

vagy egy olyan, számukra szokatlan dolgot, ami valamiért kulturális sokkot válthat ki belőlük.

Készült már olyan videó, ahol gyerekeknek Ice Bucket Challenge-videókat, vagy olyan régi rajzfilmeket mutatnak, amelyekre a mostani 20-30 évesek emlékezhetnek, vagy éppen nyugdíjasok próbálják ki az Oculus Rift virtuálisvalóság-szemüveget, vagy jól szórakoznak és szörnyülködnek a legújabb Mortal Kombat kivégzésein.

Mivel a React nevű csatornán közzétett videók hamar népszerűek lettek, nem csoda, hogy sokan megpróbálták utánozni a formulát, több felhasználó – általában olyanok, akik csak hobbiból gyártanak videókat, nem keresnek rajta pénzt – elkészítette a saját reakcióvideóit. A Fine testvérek feltehetően ezt kifogásolták, ezért úgy döntöttek,

megpróbálják levédetni ezt a videóformátumot,

sőt, az olyan címeket, mint a „Kids react”, „Elders react”, sőt, magát a React (reagálni) szót is.

Százmilliós üzlet

Ezzel a lépéssel rengeteg felhasználót magukra haragítottak, akik szerint, ha az amerikai szellemi tulajdon hivatala elfogadja a kérelmeiket, lehetőségük nyílik cenzúrázni több száz, mások által készített videót. Sokak szerint a lépésük rendkívüli kapzsiságról is árulkodik, hiszen

nem mondható el, hogy komolyabb anyagi veszteséget okoznának

a Fine testvéreknek mások rakcióvideói.

A 2010 óta működő, reagálós videókat gyűjtő csatornájuk hat év alatt a Youtube egyik legnépszerűbb oldala lett, idén januárban már 14 milliónál is többen iratkoztak fel rá, a videók nézettsége pedig 3 milliárd felett járt. A Youtube-videókon közzétett hirdetésekből a fivérek cége, a Fine Brothers Entertainment 2014-ben 400 ezer dollár (114 544 000 forint) bevételre tett szert. A bevételük azóta tovább nőhetett, hiszen ekkor még „csak” 9 millióan iratkoztak fel, ráadásul időközben a Nickelodeon és a TruTV nevű csatornákkal is szerződést kötöttek két, jelenleg is folyó tévésorozat elkészítésében.

Sikeres bojkott

Ennek a sikerszériának azonban egy csapásra vége lehet: a dühös felhasználók bojkottot hirdettek a React csatorna ellen, és mindenkit arra hívtak fel, hogy szüntesse meg a feliratkozását. (Egy Youtube-csatorna új videóiról az kap értesítést, aki feliratkozott rá, emiatt a nézettség növelésében és a reklámfelületek eladásában rendkívül fontos, hány regisztrált felhasználója van a csatornának.)

A felhívás egyelőre sikerrel járt, a csatorna eddig folyamatosan növekvő nézettsége az elmúlt pár napban zuhanni kezdett. A múlt hét vége óta több százezren iratkoztak le, a felhasználók száma a hétvégén 14 millió alá esett.

A bojkott hívei eközben a Youtube-on közvetítéseket tartanak,

ahol élőben lehet figyelni, hogyan vesztenek feliratkozókat a Fine testvérek. Bár a számláló ma már valamivel lassabban pörög lefelé, nemrég volt olyan időszak, ahol minden percben több száz felhasználó iratkozott le. Csak a botrány kirobbanása napján például százezer felhasználót vesztettek.

Benny Fine (b) és Rafi Fine Forrás: AFP/2015 Getty Images/Vivien Killilea

Az internet McDonalds-a akartak lenni

A testvére kezdetben azzal magyarázták a reakcióvideók levédetéséről szóló döntésüket, hogy az valójában éppen segítené azokat, akik hasonló videókat készítenének. Mint mondták, felajánlanák nekik, hogy egy,

a McDonalds-éttermekhez hasonló franchise-rendszerben

készíthessenek hasonló videókat, egy a Fine Brothers Entertrainmenttel kötött hivatalos szerződés után. Egy ilyen szerződés értelmében a partnerek amikhez felhasználhatják a logóikat, és kérhetnek másfajta, közelebbről nem meghatározott segítséget is. Erre a célra a Reactworld néven terveztek márkanevet bejegyezni, ehhez a franchise-hoz kellett volna csatlakoznia azoknak, akik hasonló videókat akartak gyártani.

Kritikusaik szerint azonban ez valójában csak a cenzúra eszköze lett volna, hiszen a franchise tulajdonosaként a Fine testvérek jog szerint meghatározhatták volna, hogy milyen videókat tehetnek közzé a partnereik, emellett az ilyen videókon keresett pénzből is részesültek volna.

A fivérek a bojkott közepette egy videót tettek közzé, amiben ismét megpróbálták megvédeni az ötletüket. Mint mondták,

nem szeretnének eltávolítani minden, nem hozzájuk tartozó reakcióvideót,

csupán azokat, amelyek „teljesen azonos formátumúak” az ő filmjeikkel – hogy ez mit takar, azt pontosan nem írták körül. Erről csak annyit mondtak, hogy aki nem érti, „mi az ő formátumuk”, azok csak nézzék meg a videóikat, és megtudják.

Töröltették a bojkottfelhívást

Azt is megígérték, hogy attól, hogy levédetnének bizonyos dolgokat, még nem fogják más videóit eltávolíttatni. A bojkottban résztvevőket azonban ez nem hatotta meg, sokan azt kérdezték, akkor miért kell egyáltalán bármit levédetni. Az ígéret hitelén azonban sokat ront, hogy a Reddit fórumain többen arról írnak, hogy a Fine Brothers Entertrainment

szellemi tulajdon megsértésére hivatkozva eltávolított olyan videókat,

ahol emberek az ő magyarázkodó videójukra reagálnak (általában bojkottfelhívással). Nem segít az sem, hogy a Fine Brothers Entertrainment partnere a Youtube-os tartalomkezelésben a Fullscreen nevű cég, amely korábban is ismert volt arról, hogy különböző szerzői jogi sérelmekre hivatkozva eltávolíttatott videókat.

Ráadásul egyelőre az sem biztos, hogy a Fine testvérek sikerrel járnak a videócímek levédetésében. Az amerikai szellemi tulajdonról szóló törvény szerint ugyanis nem lehet levédetni a köznyelvben gyakori szavakat, kifejezéseket. Márpedig a „reagálni” kifejezés és változatai elég sok helyen előfordulnak az ő videóikon kívül is. Kétséges az is, hogy képesek-e jogilag körülírni, pontosan milyen formátum az, ami az ő szellemi termékük, és, hogy a műfajt ők találták ki. Ugyanis olyan videókat, ahol emberek virális videókra reagálnak, jóval 2010 előttről is őriz még a Youtube.

Mégsem lesz Reactworld

Végül kedden hirtelen eltűntek a Fine testvérek videói, amelyekben bejelentették a franchise-ról és a szerzői jogvédelemről szóló terveiket. Nem sokkal később a weboldalukon egy levelet tettek közzé, amiben elnézést kértek, hogy „olyan rendszert építettek, amelyet könnyen rosszra is lehet használni.”

A levében egyben ígéretet tettek arra is, hogy mégsem indítják el a Reactworld-franchise-t, és visszavonják a szellemi tulajdon hivatalának küldött szerzői jogi kérelmeket. „A valóságban az ilyen szerzői jogok elméletileg lehetőséget adnak a cégeknek (a miénket is beleértve), hogy cenzúrázzák az internetre felkerülő videókat, ezért jogos az emiatti aggodalom. Bár a céljaink tiszták voltak, ezt már sehogy sem tudjuk bizonyítani” – írták.