Ismétlődő titokzatos rádiójeleket észleltek a galaxisunkon túlról

idegen élet, rádiótávcső
Rádiótávcsövek fürkészik az eget, idegen élet után kutatva
Először sikerült ismétlődő rádiókitöréseket észlelni a Tejútrendszeren kívülről, írja a Nature magazin legújabb száma.

A gyors rádiókitörés (Fast Radio Burst, FRB) néven ismert jelenségekről már 2007 óta tudnak a csillagászok. Ezek olyan rövid jelek, amelyek csupán néhány ezredmásodpercig tartanak, és távoli galaxisokból származhatnak. Eredetük a tudomány jelenlegi állása szerint ismeretlen.

Mostanáig az FRB-ket egyszeri jelenségnek gondolták, vagyis egy kitörés után nem sikerült újabb szignált észlelni ugyanabból a pontból. Ebből arra következtettek a tudósok, hogy a jelek olyan kataklizmák során szabadulnak fel, amelyek elpusztítják a forrást, ezért nem történnek meg újra a kitörések. Ezúttal azonban volt ismétlődés, több jel érkezett egy titokzatos forrásból, amely a Tejútrendszeren kívül található.

Rádiótávcsövek fürkészik az eget (illusztráció) Forrás: Wayne England

Nem csak az ismétlődés miatt különleges a felfedezés

A tanulmányban szereplő forrás FRB 121102 néven ismert, és 2012-ben észleltek először innen érkező rádiókitörést.

2015-ben egy nemzetközi kutatócsoport az Arecibo Obszervatóriummal (a világ második legnagyobb rádiótávcsövével) az égboltnak ugyanazt a területét vizsgálta, ahonnan a 2012-es jel érkezett.

Meglepetésre 10 további kitörést sikerült beazonosítani, ami alaposan meglepte a szakértőket.

Mivel a kozmikus katasztrófák egyszeri események, nem produkálnak ismétlődő szignálokat, így a kutatók úgy gondolják, a forrás egy nagyon erős mágneses térrel rendelkező neutroncsillag, úgynevezett magnetár lehet. A neutroncsillagok egyébként nagy mennyiségű szabad neutront tartalmazó maradványcsillagok.

Az Arecibo Obszervatórium Puerto Ricóban Forrás: NASA

Az FRB-k kutatásánál a legnagyobb problémát az jelenti, hogy izolált és ritka jelenségek.

Kibocsátási régiójuk a becslések alapján csupán néhány száz kilométer átmérőjű, és úgy gondolják, a jelek másik galaxisból származnak. E két tulajdonság miatt a szakértők azt feltételezik, hogy nagyon nagy fényerejű jelenség áll a kitörések mögött.

Az FRB-k kibocsátását sokszor hipernóva-robbanásnak (a szupernóvánál nagyobb erejű eseménynek), összeütköző neutroncsillagoknak, illetve fekete lyukaknak tulajdonítják.

Ezek ugyan rendkívül nagy energiájú események, de csak egyszeriek, és nem produkálnak ismétlődő kitöréseket.

Ráadásképp nem ez az egyetlen különleges dolog az új észlelésben.

Egy neutroncsillag illusztrációja Forrás: Wikimedia Commons

"Ezek a rádiókitörések nemcsak, hogy ismétlődnek, de a fényességük és színképük ugyancsak különbözik a többi FRB-től” – jegyzi meg a tanulmány vezető szerzője, Laura Spitler a kiadott sajtóközleményben.

Megtalálni a forrást

A Nature magazinban megjelent kutatás egy héttel azután jelent meg, hogy tudósok közölték: sikerült egy FRB forrásának beazonosítani a pozícióját. Bár a felfedezést azóta többen kétségbe vonták különböző okok miatt, a gyors rádiókitöréseket okozó forrás helyének meghatározása alapvető fontosságú, hogy megértsük ezeket a különleges csillagászati jelenségeket.

„Amint sikerült beazonosítani az ismétlődő jelek forrásának pozícióját az égbolton, rá tudjuk irányítani optikai és röntgenteleszkópjainkat, és meg tudjuk mondani, hogy van-e ott galaxis vagy sem” – mondta Jason Hessels rádiócsillagászattal foglalkozó szakember. „A forrás csillagvárosának megtalálása alapvető fontosságú a kitöréseket okozó objektum tulajdonságainak megismerésében” – tette hozzá a professzor.