Az összeolvadás állapotában lévő törpegalaxisokat észleltek

Amerikai kutatók törpegalaxisok hét különböző csoportját fedezték fel, amelyek épp az összeolvadás és nagyobb galaxissá válás kezdeti állapotában vannak. Ilyen nagyobb galaxisok a spirálgalaxisok, mint amilyen a Tejútrendszer is.

A csillagok és gáz alkotta törpegalaxisokról, amelyek százszor vagy akár ezerszer kisebbek, mint a Tejútrendszer, a kutatók úgy vélik, hogy a masszív galaxisok építőelemei. Egészen eddig azonban nem találtak bizonyítékot az összeolvadó törpegalaxisokra - írja a Science Daily tudományos hírportál.

A Sloan Digital Sky Survey égboltfelmérési projekt adatai és több optikai teleszkóp segítségével fedezett fel egy kutatócsoport hét törpegalaxis-csoportot, melyek éppen az összeolvadás és a nagyobb galaxissá válás kezdeti állapotában vannak. A felfedezés bizonyítja, hogy a kifejlett galaxisok, amelyek ma láthatóak az univerzumban, több milliárd éve kisebb galaxisok egybeolvadásával alakultak ki.

- fogalmazott Sabrina Stierwalt, a Nemzeti Rádióasztronómiai Obszervatórium (NRAO) és a charlottesville-i Virginiai Egyetem csillagásza.

Forrás: Sloan Digital Sky Survey

A kutatás

Stierwalt és csapata az SDSS adatainak alapos átvizsgálásával kezdte a munkát, egymásra kölcsönösen ható törpegalaxispárok után kutatva. Ezután a felvételeken olyan párokat kerestek, amelyek hasonló galaxisok még nagyobb csoportosulásának részét képezhetik.

Ezután a chilei Magellán teleszkóp, az új-mexikói Apache Point Obszervatórium és a hawaii Gemini teleszkóp használatával megerősítették a feltételezést, miszerint a galaxiscsoportok, amelyek látszólag ugyanazon a látótengelyen találhatók, nagyjából ugyanolyan távolságra vannak a Földtől. Ez alapján feltételezhető, hogy gravitációs erő is összekapcsolja őket.

A régóta kutatott, "apró" galaxisok felfedezéséről a Nature Astronomy című szaklapban számoltak be a tudósok. "Reméljük, hogy felfedezésünk segíti a törpegalaxisok csoportjainak jövőbeli tanulmányozását és segít betekintést nyerni az olyan galaxisok kialakulásába, mint a Tejútrendszer" - fejtette ki Stierwalt.