Made in China: még mindig bóvli

Made in China clothing
A 'Made in China' label on a jumper in Kempten, Germany, 15 May 2017. Photo: Karl-Josef Hildenbrand/dpa
Vágólapra másolva!
A „kínai” kifejezésnek már Magyarországon is jó ideje van egy pejoratív íze. Amellett, hogy valakinek vagy valaminek a származását jelöli, a rossz minőségű, ócska termék szinonimájává is vált. Bár ez a sokszor alaptalan beidegződés napjainkra kezd kikopni, és egyre többen rendelnek a világ legnépesebb országából technikai és ruházati termékeket, egy felmérés szerint a „Made in China” felirat továbbra is inkább negatív érzéseket vált ki az emberekből.
Vágólapra másolva!

Ha valaki a kezébe vesz egy pólót, és megnézi a származási helyét, akkor más érzés fogja el akkor, amikor egy Ázsiából érkező ruhadarab van a kezében, mintha egy német póló lenne nála.

Ez az érzés csak attól függ, hogy milyen „Made in” feliratot látunk a címkére írva,

függetlenül bármilyen más minőségbeli különbségtől.

Más szóval ugyanazt a pólót értékesebbnek látjuk akkor, ha „Made in Germany” címke van benne, mintha mondjuk „Made in Bangladesh”.

Bármennyire is furcsa, de ennek az érzésnek is van mérőszáma, az úgynevezett MICI,

amely a „Származási ország index” angol kifejezés (Made-in-country-index) rövidítése.

Made in China címke egy ruhadarabban Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Karl-Josef Hildenbrand

A statisztikai felmérésekkel foglalkozó Statista oldal 52 országban felvett 43 ezer fős tanulmányából kiderül, hogy ebből a szempontból

a leginkább tiszteletben tartott ország Németország.

Az 49 államot (plusz EU-t) tartalmazó rangsorban épp ezért a németeket vették viszonyítási alapnak, azaz Németország 100 pontos indexszel áll az első helyen, és azt követi a többi nemzet. A felmérésben szereplő országok

lefedik a Föld teljes lakosságának 90 százalékát.

A Visual Capitalist magyarosított grafikája néhány országgal:

Németország az etalon, Kína a mezőny végén Forrás: Visual Capitalist, Origo

A felmérés azért fontos, mert a világ kereskedelmének forgalma 1990 óta ötszörösére nőtt. Bár a globális kereskedelem gyorsulásának köszönhetően egyre könnyebb megismerkedni a legtöbb ország termékeivel, mégis sokan pusztán a származási hely alapján ítélnek.

Az éllovas Németország 13 országban is első lett,

míg kisebb meglepetésre az Egyesült Államok termékei csak a 8. helyre kerültek.

Magyarország az elérhető száz pontból 45-öt kapott, megelőzve például több régiós nemzetet: Csehországot, Szlovákiát, Romániát vagy Ukrajnát.

Észak-Amerika és Nyugat-Európa teljesít a legjobban Forrás: Statista

A rangsor végén öt ázsiai ország áll, a „Made in China” feliratnál csak az iráni termékek az elrettentőbbek.