Miközben az Uber idén összehozhatja a történelem egyik legnagyobb kezdeti nyilvános részvénykibocsátását (IPO) is, az amerikai fuvarmegosztó cég még felvásárolta legnagyobb közel-keleti versenytársát. A közösen kiadott közlemény szerint az üzlet összesen 3,1 milliárd dollárt tesz ki – írja a CNBC.
A dubaji székhelyű, 2012-ben alapított Careem több mint 30 millió regisztrált felhasználóval rendelkezik, és 120 országban nyújt szolgáltatást.
A vállalat olyan térségekben működik, mint Észak-Afrika, a Közel-Kelet, valamint Dél-Ázsia, vagyis Marokkótól Pakisztánig igen széles körben van jelen.
A megállapodás nemcsak az Uber közelgő tőzsdei bevezetése miatt izgalmas, hanem azért is, mert ez a valaha volt legnagyobb tranzakció a Közel-Kelet technológiai szektorában. A 3,1 milliárd dolláros árból 1,4 milliárd dollár lenne készpénz, miközben az Uber jelenlegi becsült értéke 120 milliárd. Az üzletet még jóvá kell hagyniuk a szabályozó hatóságoknak, és a felek becslése szerint 2020 első negyedévében várható lezárás.
Az Uber ezzel együtt komoly lehetőségeket lát a Careemban. Az amerikai cég vezetője, Dara Khosrowshahi jelezte, a Careem nem csupán kulcsszerepet játszik a Közel-Kelet városi közlekedésében, de a térség egyik legsikeresebb startupjává nőtte ki magát. Hozzátette,
a két vállalat egyesülése kivételes lehetőséget jelent nemcsak a sofőröknek és az utasoknak, de általában a városoknak is.
A megállapodás szerint a Careem jelenlegi vezérigazgatója, Mudassir Sheikha vezetné a későbbiekben is a Careem üzletét, illetve a márkanevek sem olvadnának össze.
Noha az Uber a startupok körében csillagászati értékkel bír, a vállalat nem termel profitot – tavaly 1,8 milliárd dolláros volt a vesztesége. Ezzel együtt az amerikai cég folyamatosan terjeszkedik. Amellett, hogy lecsapnának a szállítmányozásban és a logisztikában rejlő lehetőségekre, a legutóbbi nagy üzletük során megvették a Jump nevű amerikai kerékpármegosztó vállalatot.
Vannak azonban olyan térségek is, ahonnan az Uber korábban kiszorult.
Kínában és Délkelet-Ázsiában például annyira erősek a helyi szereplők, hogy az Ubernek túl költséges volt a működés fenntartása.
Az Uber közel-keleti terjeszkedése mögött, a fentiek mellett, azonban lehet egy másik üzleti tényező is. Szaúd-Arábia állami vagyonalapja ugyanis az egyik legnagyobb szereplő az amerikai cég mögött, és a szaúdi állami nyugdíjalap 2016-ban 3,5 milliárd dollárt fektetett be az Uberbe. Szintén fontos befektetőnek számít a japán SoftBankhoz tartozó Vision Fund, amely a legtöbb tőkét ugyancsak a szaúdi nyugdíjalaptól kapja.