Tíz versenyhétvége, harminc világkupafutam, huszonhat versenyző, köztük hét világbajnok, hét gyártó és tizenhárom csapat, még felsorolni is hosszadalmas a WTCR 2019-es évadát számokban. A túraautó-világbajnokság (WTCC) és a TCR International Series összeolvadásából 2018-ban indított túraautó-világkupa promótere minden tőle telhetőt megtett azért, hogy a túraautózás legcsábítóbb sorozatává változtassa a bajnokságot.
Már a bemutatkozó évben is szó volt róla, hogy nagy nevekkel, például Juan Pablo Montoyával emeli a világkupa presztízsét,
végül azonban önjáróan, celebpilóták nélkül kitaposta magának az utat a WTCR az autósporton belül. 2019-re összejött a szupergrid, a szezon előtti hivatalos kollektív teszten tartott sajtónapon pedig
valamennyi versenyző azt mondta, ki nem hagyná ezt az évadot. Most ugyanis a legjobbak küzdenek meg,
szerencsénkre köztük két magyar is: a higgadt rutint képviselő Michelisz Norbert, és az elszánt fiatalságot megtestesítő Tassi Attila.
Nem véletlenül büszkélkedik a promóter és a szervező a szupergridre keresztelt mezőnnyel, a 26 indulóból hétnek van világbajnoki címe vagy világkupa-győzelme. A WTCR 2019-es évében a francia Yvan Muller számít a legeredményesebbnek és legrutinosabbnak négy világbajnoki címmel. Szintén a legendákhoz tartozik Gabriele Tarquini, a Vaddisznónak becézett tavalyi bajnok. 57 éves kora ellenére eszében sincs visszavonulni, pláne nem címvédőként, valamint további egy világbajnoki győzelemmel a neve mellett.
Egyszerre kaphat helyet a legendák és a nagy visszatérők között Andy Priaulx, akinek három vb-elsőséggel zsebében lehetne az egész mezőny,
de sok minden változott azóta, hogy 2010-ben elhagyta a WTCC-t, a TCR-es szabályrendszer tulajdonképpen ismeretlennek mondható számára.
Rob Huff és Thed Björk egy-egy túraautó-világbajnoki győzelemmel büszkélkedhet. Johan Kristoffersson is állt a világ tetején, igaz, ralikrosszban, vakmerősége, tehetsége és elhivatottsága azonban könnyen a túraautózásban is bajnokká teheti. Augusto Farfus a GT világkupát nyerte meg 2018-ban, garantáltan a végsőkig harcolni fog a WTCR bajnoki címéért is.
A már említett Andy Priaulx mellett az argentin Néstor Girolami sem tudott ellenállni a szupergridnek, a 2017-ben a Volvónál dolgozó pilóta idén az All-Inkl.com Münnich Motorsport Honda Civic TCR-ével versenyez majd. Szintén a WTCC-ből ismert a holland Nicky Catsburg, aki Michelisz csapattársaként a BRC-nél indul 2019-ben. A Forma-1-ben is megfordult portugál Tiago Monteiro közel volt a WTCC világbajnoki címéhez 2017-ben, de egy majdnem végzetes tesztbaleset miatt nemcsak a vb-t bukta el két évvel ezelőtt, hanem szinte a teljes 2018-as szezont is ki kellett hagynia, csak Japánban és Makaóban versenyezhetett.
Tassi Attila csapattársaként a KCMG pilótája lesz a Hondával. A rutinos portugál őszinte elismeréssel beszélt magyar kollégájáról, akivel már a szezon előtti tesztek alatt jó viszonyt alakítottak ki.
Két-három éve figyeltem fel Attilára. Úgy volt, hogy a cégem menedzseli majd őt,
ebből végül nem lett semmi, de kapcsolatban maradtunk. Norbi mondta évekkel ezelőtt, amikor még senki sem ismerte Attilát, hogy nagy lehetőség van benne, és meglátom, egyszer nagy bajnok lesz belőle.
Biztos vagyok benne, hogy lesznek kemény pillanatai, de nagy versenyző válhat belőle, mert gyors és gyorsan is tanul.
Örülök, hogy ilyen csapattársam van, aki inspirál, aki kihozza belőlem a maximumot, mert csak így lehet fejlődni, ha csapaton belül is folyamatosan van kihívás."
Mindig a bajnoki cím közelében vannak, folyamatosan számolni kell velük. Ritkán végeznek pontszerző helyen kívül, tudásuk és rutinjuk is megvan, de - ahogy az autósportban mondani szokás - eddig valahogy nem adta ki nekik.
Michelisz Norbert tizenkettedik évét kezdi a túraautózás élvonalában, 2017-ben csak hajszállal csúszott le a világbajnoki címről,
tavaly összetettben negyedik helyen zárt. Természetes, hogy idén is nyerni akar, de a szezon előtti tapasztalatai alapján saját csapattársait se lesz könnyű legyőznie. A BRC Racing "Squadra Corse" elnevezésű részénél folytatja pályafutását a Hyundai gyári pilótájaként egy i30N TCR-ben, Gabriele Tarquini csapattársaként. Az olasz istálló másik fele BRC Lukoil Racing néven nevezett, az Augusto Farfus, Nicky Catsburg párossal.
A vakmerő és pokoli gyors Esteban Guerrieri is a rutinos rókák közé tartozik, tavalyi összetettbeli harmadik helyével megmutatta, hogy a legjobbak között a helye. A Münnich Motorsport Hondáját vezeti csapattársával, Néstor Girolamival. A francia Jean-Karl Vernay-től is sokat remél az Audi, egy éve ötödik lett a világkupában, és bőven van rá esély, hogy idén is az élen végez.
Látszik a tekintetükben a szenvedély, hogy az egész világot akarják maguknak, pedig alig húszévesek, vagy még nincsenek is két évtizede a világon. Mint például Tassi Attila, aki 19 évesen a mezőny, egyben a WTCR történetének legfiatalabb versenyzője. A korábban már említett tiniéletkora ellenére profin nyilatkozik, lazán, humorosan, de alázatosan válaszol a kérdésekre.
Tudja, hol a helye, azt is, hogy rengeteget kell még tanulnia, ahogyan azzal is tisztában van, hogy versenyautóba termett.
Tudom magamról, hogy picit talán bevállalósabb vagyok a kelleténél. Az utóbbi két évben csak az volt a szemem előtt, hogy minél több információt gyűjtsek és tanuljak,
hogy a jövőben minél hamarabb érjem el a profi autóversenyzői szintet." Hasonlóan agilis, elszánt és gyors a fiatalok közül Yvan Muller unokaöccse, Yann Ehrlacher, aki nagybátyjával egy csapatban, a Cyan Performance-nál versenyez az újonnan fejlesztett Lynk & Coval. Nagy villanásokra számíthatunk a spanyol Mikel Azconatól is, aki 2018-ban a TCR Európa-kupa bajnoka lett.
Jogos lehet a kérdés, gyakran szóba kerül a sorozattal kapcsolatban, a válasz pedig egyszerű: a teljesítmény-kiegyenlítő (BoP) rendszer miatt. A BoP (balance of performance) a túraautó-világkupa mellett az összes TCR-sorozatban érvényes homologizációra vonatkozik. A lényege, hogy közelebb hozza egymáshoz a mezőny autóit. A szériaközeli, utcaiból továbbfejlesztett versenyautók fejlesztése amúgy is gyakorlatilag be van fagyasztva a hároméves homologizációs ciklus miatt, hogy egyik gyártó se tudjon nagyon meglépni a többitől.
Annak érdekében pedig, hogy szezonról szezonra kiegyenlített legyen a verseny, a BoP-vel próbálják kiegyenlíteni az erőviszonyokat.
Ehhez még bőven a szezonstart előtt, télen ugyanaz a pilóta, ugyanazon a versenypályán, ugyanolyan körülmények között teszteli az összes autót, majd az eredmények alapján
határozza meg a WSC-csoport, hogy melyik gyártmány milyen motorerővel, hasmagassággal és plusz súllyal mehet.
Így kaphatott Micheliszék Hyundaia már Marokkó előtt tíz kiló pluszsúlyt, hozzá 97,5 százalékra visszafogott motorerőt, valamint 90 mm-es hasmagasságot. A Hyundaiok mellett egyedül az újonnan bemutatkozó kínai-svéd Lynk & Co erőforrását fogták vissza szintén 97.5 százalékra, a mezőny többi autója százszázalékos motorerővel kezdheti a szezont.
Az embernagyságú vándorkupa
Az egyedi tervezésű, nagyjából 150 cm magas trófeát egy marokkói művész álmodta meg a promóterrel közösen. Olyan kupát szerettek volna, mely nem emlékeztet sem a BL, sem a tenisztrófeákra. A győztes azonban nem ezt, hanem egy kicsinyített mását kapja meg, nevét viszont az eredeti darabra gravírozzák. A kupa nagyságában nem egyedülálló, az Egyesült Államokban több autóverseny-sorozatnak is hasonlóan nagy trófeája van.Röviden: mert nem érné meg a promóternek. Francois Ribeiro, valamint a szervező Eurosport Events érdeke az, hogy a gyártók egyfajta piacbővítésre használják a sorozatot, hogy a versenyautóik jó teljesítményét látva világszerte egyre több és több versenyautót tudjanak eladni vagy bérbe adni az ügyfeleknek.
Az autógyárak célja nem az, hogy a WTCR-ben elért jó szereplést látva növeljék az utcai autók eladását, hanem az, hogy az autóversenyzésben legyenek jelen minél markánsabban.
"Nem tervezzük, hogy újra világbajnokságot csináljunk a sorozatból, mert azzal újra teret adnánk a gyáraknak, ami megölhetné a koncepciót, mint ahogy történt a WTCC-vel is.
Az egyéni pontverseny természetesen továbbra is megmarad, hiszen szükségünk van bajnokokra"
- mondta a barcelonai teszten Francois Ribeiro. Beszélt arról is, hogy a szupergridről egyedül az argentin José Maria Lopezt hiányolja, akivel bár közel voltak a megállapodáshoz, végül azonban más sorozatokban való részvétele miatt nem tudta vállalni a WTCR-t.
Az első év tapasztalataiból kiindulva több szabályon is változtattak. Gyártónként legfeljebb négy autó szerepelhet a mezőnyben, a csapatok pedig csak két autót indíthatnak, és csapatonként legfeljebb tíz ember dolgozhat az autókon a versenyhétvégék alatt, a könnyebb megkülönböztethetőség érdekében karszalagot kell viselniük.
A pontozási rendszer módosításával is próbálják még szorosabbá tenni a versenyt: idén már a 15. helyezett is kap pontot, tavaly az első tíz számított pontszerzőnek.
A WTCR marokkói hétvégéjének időterve (magyar idő szerint)
Április 6-a, szombat:
10.00: első szabadedzés
12.00: második szabadedzés
14.00: első időmérő (Eurosport Player, élő)
17.50: első futam (18 kör, Eurosport1, élő)
Április 7-e, vasárnap:
12.00: második időmérő (Eurosport2, élő)
17.45: második futam (18 kör, Eurosport1, élő)
19.15: harmadik futam (21 kör, Eurosport1 élő)
Futamgyőzelemért 25, második helyért 20, a harmadikért 16 pontot osztanak. A helyezések szerinti további pontok: 13, 11, 10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1. A csapatokra is ugyanez a pontozás érvényes, az első két időmérő helyezéseit is értékelik, az öt leggyorsabb kap 5, 4, 3, 2, 1 pontot. Szintén az időmérőket érintő módosítás, hogy baleset vagy kicsúszás esetén törlik annak a versenyzőnek a legjobb körét, aki miatt meg kell szakítani a kvalifikációt.
A második időmérő utolsó harmadába jutó leggyorsabb versenyző pedig maga döntheti el, hogy az ötös élbolyban hányadikként szeretne indulni,
vagyis - a tavalyival ellentétben - nem kell megvárnia, míg a nála lassabbak megfutják egyetlen gyorskörüket.
A WTCR 2019-es versenynaptára
április 6-7.: Marrakes, Marokkó
április 27-28.: Hungaroring, Magyarország
május 11-12.: Szlovákiaring, Szlovákia
május 17-19.: Zandvoort, Hollandia
június 20-22.: Nürburgring-Nordschleife, Németország
július 5-7.: Vila Real, Portugália
szeptember 13-15.: Ningbo, Kína
október 25-27.: Szuzuka, Japán
november 14-17.: Makaó
december 13-15.: Sepang, Malajzia
Végül jöjjön minden idők legerősebb túraautó-bajnoki mezőnye.