Idegen szervvé kezdett fejlődni a bizarr tüdődaganat

Biológusok miniatűr gyomrot, patkó- és vékonybelet szúrtak ki tüdődaganatból nyert sejtek mintái között.

A kutatók vizsgálata azt mutatta ki, hogy a kérdéses sejtekből hiányzott egy NKX2-1 nevezetű gén. Ez egyfajta „mesterkapcsolóként" funkcionál, azaz olyan gének hálózatát hozza működésbe, amik végül lehetővé teszik, hogy az adott sejt tüdősejtté fejlődjön.

NKX2-1 nélkül viszont a sejtek nem kapnak világos utasítást, mivé is váljanak, egyéb instrukciók híján a hozzájuk legközelebb eső szervek sejtjeinek programját követik – így történhetett meg az, hogy bél- és gyomorsejtek jelentek meg a légzőszervben. A megdöbbentő eredményeket a Developmental Cell című tudományos folyóiratban publikálták. A megfigyelés rávilágít a ráksejtek elképesztő plaszticitására.

Forrás: Science Photo Library/KATERYNA KON/SCIENCE PHOTO LIBRARY/Kateryna Kon/Science Photo Libra

Bizarr trükk az életben maradásért

E rugalmasság komoly fegyvertényező a daganatsejtek kezében, hiszen könnyedén alakíthatnak ki rezisztenciát a különböző gyógyszerekkel szemben, rontva a terápiák sikerességét.

– mondta Purushothama Rao Tata, a tanulmány vezető szerzője (Duke University School of Medicine | Duke Cancer Institute).

Tata egész karrierje alatt normál tüdőszövetek sejtjeit tanulmányozta, többek között azt vizsgálta, milyen flexibilitást mutatnak a sejtek valamilyen sérülést követő regeneráció során. Már a kutatása elején felmerült a kérdés, vajon a daganatsejtek kusza természete ugyanazokat a szabályokat követi-e, mint amik a szövetek normális fejlődését és regenerációját irányítják.

A nem kissejtes tüdőrákra koncentrált, ez a daganattípus teszi ki a tüdőrákos esetek 80-85 százalékát.

A tüdőrák világviszonylatban a leggyakrabban előforduló rákféleség, egyben a rákos halálozás legfőbb oka.

Tata a Cancer Genome Atlas Research Network (Rákgenom Atlasz Kutatási Hálózat) adatbázisát böngészte át; 33 rákfajtából nyert több ezer minta genomja vált elérhetővé a számára.

A képen látható tüdődaganat az emésztőrendszerre jellemző sajátosságokat mutat Forrás: Tata Lab/Duke

Genetikai hókuszpókusz

A kutatómunka során fény derült arra, hogy

a nem kissejtes tüdőrák sejtjeinek döntő többségéből hiányzott az NKX2-1 gén.

Helyette olyan géneket fedezett fel a tüdő daganatsejtjeiben, amik a nyelőcső, illetve gyomor-bélrendszer működésével voltak összefüggésben. Tata hipotézise szerint az NKX2-1 hiánya miatt a tüdősejtek elvesztették identitásukat, így más sejtek jellemvonásait vették át.

Mivel a tüdősejtek és a bélsejtek ugyanazon előd – (progenitor) sejtekből alakulnak ki, könnyen elképzelhető, hogy az összezavarodott tüdősejtek inkább közeli rokonaik fejlődési útját választják.

Az elméletet különböző egérmodelleken tesztelték. Első lépésként kiütötték az NKX2-1-t a rágcsálók tüdősejtjeiből. Hamar nyilvánvalóvá vált, hogy a művelet eltérítette a sejteket az eredeti fejlődési iránytól, olyan képletek jelentek meg a légzőszervben, amik egyébként az emésztőrendszerre jellemzőek.

Még megdöbbentőbb, hogy az újonnan megjelenő sejtek emésztőenzimeket termeltek, mintha nem is a tüdőben, hanem a gyomorban lettek volna.

Ha egy egyszerű genetikai csavarral ekkora változást lehet elérni a sejtek fejlődésében, Tata azt is megnézte, további trükközéssel katalizálni lehet-e tumorok megjelenését. A következő lépés az volt, hogy az NKX2-1 kikapcsolása mellett SOX2 és KRAS nevű onkogéneket (olyan gének, amelyek arra serkentik a sejtet, hogy tumorsejtté váljon) is aktivált.

A SOX2 mutánsok daganatsejtjei az előbél sejtjeinek alakját vették fel, a KRAS mutánsok viszont a közép- és utóbél sejtjeinek sajátosságait kezdték mutatni.

Nem volt szükség további jelekre

Tata ki akarta deríteni, hogy a fenti gének önmagukban elegendőek-e a tüdősejtek sorsának megváltoztatásához, vagy pedig további jelekre van szükségük a környezetüktől. Ehhez a tudós egy speciális modellrendszert hozott létre, ami tulajdonképpen a tüdőrák szövetének kicsinyített változata. Mint kiderült, a genetikai manipulálás bőven elegendő volt a tüdősejt plaszticitásának kiváltásához, nem volt szükség más szignálokra.

– magyarázta Tata. A kutató szerint a mostani felfedezés nagyban segítheti újfajta, a daganatsejtek különleges képességét blokkoló kezelések kifejlesztését.

(Futurity)