Másfél kilométeres aszteroida zuhant Skóciára

aszteroida, Föld
Skócia és a Külső-Hebridák szigetei között, a tengerfenéken találták meg a Brit-szigeteket eddigiért legnagyobb meteorbecsapódás kráterét - adta hírül a The Guardian című brit napilap online kiadása.

Óránként 61 ezer kilométeres sebességgel száguldott a hegy méretű aszteroida

Az Oxfordi és az Aberdeeni Egyetem kutatói egy 2008-as skóciai terepmunkán találták meg a durva ütközés nyomait, ám a csak most tudták megállapítani, hogy hol csapódott be az aszteroida.

A hatalmas becsapódás a prekambrium időszakban, 1,2 milliárd éve történt Forrás: Science Photo Library/MARK GARLICK/SCIENCE PHOTO LIBRARY/Mark Garlick/Science Photo Libra

A Skócia északnyugati részén fekvő Ullapool közelében olyan kőzeteket vizsgáltak meg, amelyek elárulták,

hogy egy nagyjából 1600 méteres átmérőjű objektum zuhant

a Minch-tengerszorosba, Lochinver településtől nagyjából 10 kilométerre nyugatra.

Skóciai tengerpart Forrás: Wikimedia Commons

Az óránként 61 ezer kilométeres sebességű becsapódás, amely 19 kilométer széles krátert vágott a talajba,

mindez pedig 1,2 milliárd évvel ezelőtt történt, amikor az élet még csak az óceánokban létezett. Akkoriban a mai Skócia az Egyenlítő közelében feküdt és száraz volt az éghajlata.

Furcsa zöld buborékok vezették nyomra a kutatót

"A becsapódás hatására hatalmas kavargó por- és gázfelhők támadtak minden irányban" - nyilatkozta Ken Amor oxfordi kutató, a Journal of the Geological Society című tudományos folyóiratban megjelent tanulmány vezető szerzője.

A kráter ma 200 méterrel a vízszint alatt fekszik, és üledék borítja.

Prekambrium végi tájkép, nagyjából egymilliárd éve Forrás: imgkid.com

Az első jeleket egy több mint tíz évvel ezelőtti geológiai tere pmunka idején találták meg a Skót-felföldön. Az expedíció utolsó napján megálltak egy Stoer nevű kis faluban, hogy megvizsgáljanak egy szokatlan kőformációt.

65 millió éve egy 12-14 kilométer átmérőjű aszteroida becsapódása végzett a dinoszauruszokkal Forrás: Science Photo Library/MARK GARLICK/SCIENCE PHOTO LIBRARY/Mark Garlick/Science Photo Libra

Korábban úgy vélték, a feltűnő vörös homokkő vulkáni eredetű, ám Amor észrevette, hogy a kőzet "furcsa zöld buborékai" egy olyan becsapódási kráterre emlékeztetnek, amelyikbe a bajorországi Nördlingen városa épült.

Talán az is kiderül, hogy melyik aszteroida-családhoz tartozott

A mintákat elvitte Oxfordba, ahol bizonyítékot találtak egy aszteroida hajdani becsapódására: a kvarckristályokat az ütközés ereje deformálta.
Sok platinát és palládiumot is kimutattak a mintában, amelyek a meteoritokra jellemzőek.

Talán az is kiderül, hogy melyik aszteroida-családhoz tartozott a Skóciában becsapódott hatalmas kozmikus szikla Forrás: Bull53Y3

Ezután Amor és kollégái a kráter nyomainak felkutatására indultak.

Három egymástól független technológia segítségével határozták meg az egykori becsapódás helyét.

További kutatásokkal talán sikerül visszavezetni az objektumot a Nap körül ma is keringő aszteroidák valamelyik családjáig.

(Forrás: MTI)