A Facebook az Oculus márkanév alatt már rendelkezik több piacvezető virtuális valóságos megoldással, azonban a vállalat várakozásai szerint ezek még egy darabig rétegtermékek maradnak. Ami azonban hamarabb hozhat átütő sikert, és szélesebb körű elterjedtséget, az a kevert valóság, vagyis az AR (augmented reality). Ezt ugyebár nagyjából úgy kell elképzelni, hogy például a hétköznapokban hordunk egy szemüveget,
ami nem különbözik sokban egy átlagos napszemüvegtől, csak éppen a kijelzőjére különböző információkat, virtuális objektumokat képes vetíteni.
A dolgot most már annyira komolyan veszi a Facebook, hogy a két fontosabb bejelentést is tett: egyrészt egy teljesen új, 71 ezer négyzetméteres kaliforniai irodába költözteti a VR-ral és az AR-ral foglalkozó mintegy 4000 alkalmazottját, amellett, hogy még mindig maradnak ezzel foglalkozó kollégák Washingtonban, New Yorkban és külföldön.
Azonban talán még ennél is fontosabb, hogy a Facebook elárulta: az alapoktól épít fel egy teljesen új, saját operációs rendszert az AR/VR-eszközök számára, hogy végleg el tudják hagyni az androidos alapokat. Ennek fejlesztésére azt a Mark Lucovskyt kérték fel, akinek a felügyelete alatt például korábban a Windows NT is készült, szóval egy veterán szakemberről van szó.
A saját operációs rendszer több szempontból is fontos. Egyrészt
a Facebook így teljesen az alapoktól kontrollálhat és felügyelhet mindent,
ami az eszközein történik, ami állításuk szerint a felhasználók adatainak biztonságát is elő fogja segíteni,
de persze értelmezhető a dolog úgy is, hogy még kevesebb rálátása lesz bárkinek arra, hogy mit is gyűjtöget és kinek küldi el rólunk a vállalat.
A másik, hogy ezzel a Facebook megszüntetné a függőségét az Androidot fejlesztő Google-től. Jelenleg a cég két saját hardvere, az Oculus VR és a Portal okosképernyő is egy módosított Androidon fut, ami azt jelenti, hogy a Google-nek még mindig van egyfajta kontrollja a Facebook hardverei felett, ráadásul a Facebook többször is elégedetlenségét fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy a termékeik megjelenését adott esetben ahhoz kell igazítaniuk, hogy a Google milyen gyorsan tud beépíteni különböző újdonságokat az Androidba.
"Mindenképpen ki akarják venni a részünket ezekből az új generációs hardverekből. Azonban nem hisszük, hogy a céljaink elérésében feltétlenül bízhatunk a piacban, vagy épp a versenytársainkban, úgyhogy inkább megcsináljuk magunk" - nyilatkozta az új operációs rendszerrel kapcsolatban Andrew Bosworth, a vállalat hardverekért felelős vezetője.
A jelenlegi információk alapján egyébként a Facebook kevert valóságos szemüvege már 2023-ban megérkezhet,
ami egészen pontosan ugyanazt az évet jelenti, amikorra a beszámolók szerint az Apple is elkészül a saját ilyen eszközével. Arról is lehetett pletykákat hallani, hogy a Facebook a saját tulajdonában álló Instagram márkát használná az új szemüvegen, ezzel is minél inkább bevonzva a fiatal vásárlókat.
Persze, a Facebook valószínűleg szép pénzt fog keresni a kevert valóságos szemüvegen, de végső soron ennek is pont ugyanaz lesz a lényege, mint magának a közösségi oldalnak: még több hirdetést a felhasználó elé tenni, minél pontosabb célzással. A vállalat beismerte, hogy a Portal és az Oculus is gyűjtögeti az adatokat azok alapján, hogy milyen funkciókat használunk, vagy milyen tartalmakat fogyasztunk,
ez pedig egy következő szintre emelhető az AR-ral, hiszen az abba épített kamerával a Facebook már a környezetünket is láthatja majd.
Milyen eszközök, tárgyak vannak a lakásunkban, milyen autóval utazunk, mi esik útba munka közben, és ehhez hasonlók, a lehetőségek szinte végtelenek a felhasználható adatok tekintetében.
A Facebook továbbra sem garantál semmiféle átláthatóságot azzal kapcsolatban, hogy pontosan milyen adatokat gyűjt a felhasználóról, azokat hogyan használja fel, vagy esetleg kinek értékesíti. Ráadásul az újabb és újabb adatkezelési botrányok (most éppen 267 millió felhasználó adatai kerültek illetéktelen kezekbe) után nem csoda, hogy a potenciális vásárlók egy része még a Portal okosképernyőtől is megriadt, és inkább nem tenné be a szobájába.
Az pedig nem újdonság (két éve jelentették be), hogy a Facebook dolgozik egy olyan technológián, amivel konkrétan az agyunkban turkálnának. A fejlesztés már ott tart, hogy a szenzorokra építkező eszköz segítségével valós időben tudják dekódolni az agyi aktivitást, amit kezdetben az okostelefonos gépelés felgyorsítására használnak majd,
de később bevethető lesz arra is, hogy a kevert valóságos szemüveget gondolatokkal irányítsuk.
A Facebook jelenlegi célja, hogy ezzel lehessen érni a 100 szó / perces "gépelési" tempót, és a cég szerint fel sem merült bennük, hogy a felhasználók egyéb gondolatait próbálják meg valahogy megtudni. A hivatalos szöveg jelenleg az, hogy a szerkezet azokat a szavakat dekódolja, amikről már eldöntöttük, hogy megosztjuk és bekerültek az agy beszédközpontjába. A Facebook ezt ahhoz hasonlítja, mint amikor csinálunk egy rakás fényképet, aztán utólag majd eldöntjük, hogy ezek közül miket osztunk meg az interneten.
A fejlesztés komoly ütemben halad: míg két éve még körülbelül egy hűtőszekrény méretű masina oldotta meg ezt a feladatot, addig mostanra sikerült a technológiát egy olyan kis eszközbe belepréselni, ami elfér egy kézben.
Ezzel még mindig túl nagy ahhoz, hogy beépíthető legyen okostelefonba, de nagyon közel van már az idő, amikor a Facebook folyamatosan az agyunkban fog turkálni.
Ha szeretne még több érdekes techhírt olvasni, akkor kövesse az Origo Techbázis Facebook-oldalát, kattintson ide!