Az a cég nyerte ötmilliárddal drágábban a Lánchíd-tendert, amelyik partizni hívta Karácsony helyettesét

Tüttő Kata, Lánchíd felújítás
Vágólapra másolva!
Közleményben jelentette be a Budapesti Közlekedési Központ (BKK), hogy az A-Híd Zrt. és a Strabag Általános Építő Kft. nyerte a Lánchíd felújítására kiírt tendert. "Miért kerül ötmilliárddal többe a Lánchíd felújítása, ha azt Karácsony intézi?" - reagált a Fidesz a hírre, utalva arra, hogy a közbeszerzés nem volt olcsó mulatság a budapestieknek. Nem véletlen alakultak így a dolgok: az MSZP-s Tüttő Kata a főpolgármester-helyettesi kinevezése után alig két héttel az A-híd rendezvényén tűnt fel. Nyilvánvalóan nem véletlen - mint az alábbiakból az látszik majd -, hogy miért lett drágább öt milliárddal a Lánchíd felújítása, és miért éppen az a cég nyerte a tendert, amelynek partiján ott bulizott Karácsony Gergely helyettese.
Vágólapra másolva!

Ötmilliárd forinttal drágábban újítja fel a Lánchidat a Karácsony Gergely vezette városháza napokban lezárult új közbeszerzési eljárásának nyertese, az A-Híd Zrt., mint amennyiért Tarlós István korábbi főpolgármester idején végezte volna a munkát.

A mintegy 23 százalékos drágulás mellett majdnem hatvanszorosára, 4,2 milliárd forintra emelték a Tarlós idején lefolytatott tenderhez képest a vállalkozónak járó előleget, a céget terhelő kötbért viszont megfelezték

- írja a Magyar Nemzet.

Az előző főpolgármester idején lefolytatott eljárásra 2019 szeptemberében négy érvényes ajánlat érkezett, a legkedvezőbbet szintén az A-Híd adta, amely akkor nettó 21,8 milliárdot kért volna a Lánchíd felújításáért. (A cég most 26,8 milliárdért vállalja a hídfelújítást.) Tarlós István a 2019. szeptember 23-án beérkezett ajánlatok alapján árfelülvizsgálatot kezdeményezett.

Karácsony korábban azt állította, az előző városvezetés által kiírt közbeszerzést Tarlósék dobták vissza, holott a tendert 2020 januárjában nyilvánították eredménytelennek.

A Lánchídról 2019 végén készült szakvélemény szerint az átkelő járdái alatt a rozsda „már most balesetveszélyt okoz", „a beavatkozás halasztásával a várható költségeket drasztikusan növeli", a felújítás pedig fél éven túl nem halasztható. Éppen ekkor, a szakvélemény megszületésének idején készült egyébként egy azóta elhíresült fénykép Tüttő Kata városüzemeltetési főpolgármester-helyettesről az A-Híd év végi exkluzív rendezvényén.

Tüttő Kata (MSZP) a főpolgármester-helyettesi kinevezése után alig két héttel az A-híd rendezvényén.

Forrás: Facebook/Fidesz Budapest

Karácsonyék 2020 nyarán írták ki az új hídfelújítási tendert – amelyet bejelentésük szerint a Transparency International felügyelt –, azt azonban a közbeszerzési hatóság visszadobta. A főváros ugyanis a jogszabályban előírt nyolc helyett tízéves referenciaidőszakot akart előírni, hogy abba ne essen bele a Margit híd felújítása is, amelyet a Közgép konzorciumi vezetése mellett az A-Híd Zrt. és a Strabag közös konzorciuma végzett el.

Karácsony a sajtóban is nyíltan beszélt arról, hogy mely cégek indulását szeretné elérni.

Az A-Híd tendernyertességét követően Karácsony arról posztolt, hogy „kilenc év tétlenséget követően a Lánchíd újjászületésének folyamata újabb szakaszába lépett". Úgy fogalmazott, ha a kormányon múlna, „megint húzódna, halasztódna az ügy, ahogy az elmúlt két ciklusban".

A budapesti Fidesz elfogadhatatlannak tartja, hogy egy év alatt több mint 25 százalékkal emelkedjen az ugyanarra a műszaki tartalomra kifizetendő összeg. Ez azért is különösen visszás, mert a főpolgármester napi szinten siránkozik, hogy nincs pénze a fővárosnak – írták tegnap a Facebook-oldalukon.

A legnagyobb otrombaság és álnokság kilenc év tétlenséggel vádolni az előző városvezetést. Nem veszik figyelembe, hogy nekünk milyen hagyatékot kellett feldolgoznunk – reagált a Magyar Nemzetnek Tarlós István, Budapest előző főpolgármestere. Hozzátette:

Kitért rá, hogy a jelenlegi városvezetés alatt majdnem egy évig nem történt semmi, majd a híd felújítására elfogadtak egy csaknem ötmilliárddal drágább ajánlatot „ahhoz képest, amit mi 2019 nyarán nem fogadtunk el". Tarlós István megjegyezte: nem biztos benne, hogy a témában születő bejegyzéseket a főpolgármester maga fogalmazná meg, hiszen tapasztalatai szerint Karácsonynak műszaki kérdésekben „póttartalékos segédfogalma" sincs.

Az előző főpolgármester úgy látja,

a mostani városvezetés a Lánchíd felújítását sokkal drágábban és jelentősebb késéssel tudja csak megvalósítani.

Tarlós István problémásnak nevezte, hogy a rekonstrukciónak nem része a Széchenyi téri villamosalagút felújítása, amit mindenképpen meg kell csinálni, mert a jelenlegi alagútban nem férnek el a Combino és a CAF villamosok. Rámutatott, hogy a villamosalagút későbbi felújítása miatt a Lánchidat ismét le kell majd zárni, hiszen a két beruházás szorosan összetartozik. Úgy látszik, az ellenzéki politikusok egy része és az ellenzéki online média a kommunikációs stílusával az amerikai utat követi – jegyezte meg.

Tüttő Kata jól képviselte a vállalkozó érdekeit

Karácsony Gergely helyettese jól képviselte az A-Híd Zrt. érdekeit, mindent úgy lett, hogy az a vállalkozóknak kedvezzen:

  • átláthatatlansággal és versenykorlátozással, szabálytalansággal indított
  • a Lánchíd 5 milliárd forinttal, mintegy 23%-kal drágult (Tarlós István vezetése alatt a legkedvezőbb ajánlat bruttó 21,8 milliárd forint volt, Karácsony Gergely idején ez az ajánlat már bruttó 26,8 milliárdra nőtt)
  • az előleget mintegy hatvanszorosára emelték (Tarlós idején ez az összeg nettó 75 millió forint, Karácsony Gergely vezetése alatt már 56x drágábban számoltak, így ez az összeg nettó 4,22 milliárd forint lett)
  • a kötbért megfelezték(Tarlós idejében ugyanis ez az összeg napi bruttó 83,75 millió, maximum 3,35 milliárd forint volt, Karácsony Gergelyéknél már csak napi 52,76 millió, maximum 2,11 milliárd forint)

A számokból egyértelműen látszik, hogy ezek a feltételek kivétel nélkül mind az A-Híd Zrt.-nek kedveznek, annak a vállalkozónak, aki a Lánchíd felújítását végzi majd.