Hogyan befolyásolja az olaj árát a beragadt konténerhajó?

Szuezi-csatorna, 2021. március 24. A keresztbe fordult és beszorult Ever Given nevű konténerszállító a Szuezi-csatornában 2021. március 24-én. A világ egyik legnagyobb teherhajója blokkolja a forgalmat, nagy számban feltorlódtak mögötte a hajók. A baleset okát még vizsgálják. MTI/EPA
Vágólapra másolva!
Csökkenésnek indultak az olajárak, ahogy a koronavírus-járvány miatti friss lezárások hírére megijedtek a befektetők a kereslet esetleges visszaesésétől. Az olajpiaci helyzetet azonban némileg felkavarta, hogy teljesen leállt a forgalom a Szuezi-csatornán, miután egy hatalmas teherhajó keresztbe fordulva beszorult az útvonalon.
Vágólapra másolva!

A nemzetközi benchmarknak számító Brent típusú és az amerikai WTI típusú kőolaj is 2 százalék körüli csökkenést mutatott csütörtökön, ahogy hirtelen megnőttek az olajpiaci aggodalmak a befektetők körében – írja a Reuters.

Az olajárak már a hét első felében is gyengültek, ahogy a koronavírus-járvány miatti friss lezárások elbizonytalanították a befektetőket.

A piaci szereplők ugyanis elkezdtek azzal számolni, hogy a világgazdaság (de különösen Európa gazdasága) a vártnál lassabban állhat talpra, vagyis a korábban prognosztizáltnál gyengébb lehet az olajkereslet.

Váratlan események

Szerdán aztán fordult a kocka, ugyanis egészen különös hír bolygatta fel az olajpiacot,

aminek hírére hirtelen megugrott az árfolyam.

A Szuezi-csatornán ugyanis keresztbe fordult és beragadt egy hatalmas teherszállító hajó.

Ezzel pedig 10 tankerhajó elől vágta el potenciálisan az útvonalat, melyek együtt több millió hordó olajat szállítanának.

Közben mindösszesen több tucat hajó tartózkodott a várakozási övezetben, hogy áthaladhassanak a közel 200 kilométeres csatornán.

Egy beragadt hajó miatt állt le a szállítmányozás a Szuezi-csatornán Forrás: AFP/Khaled Desouki

Minél tovább tart a fennakadás, annál valószínűbb, hogy a finomítóknak és a vásárlóknak is új megoldásokat kell találniuk, hogy biztosítsák a forgalmat – mondták az ING Economics szakértői. A szállítmányozási cégeknek most el kell dönteniük, hogy inkább a dél-afrikai Jóreménység fokán keresztül szállítanak-e, ami komoly késéseket jelentene.

Az olaj- és üzemanyag-kereslettel kapcsolatos aggodalmakat egyébként némileg enyhítették a friss adatok szerdán.

Ezek azt mutatták, hogy az amerikai benzinkereslet bővült, a finomítók üzemideje pedig emelkedett. Emellett kiderült, hogy a legfrissebb makrogazdasági adatok alapján az eurózóna erős hónapot produkálhat. Az elemzők viszont még így is arra számítanak, hogy ezeket a támogató tényezőket egyelőre beárnyékolják majd a globális kereslettel kapcsolatos általános aggodalmak.

A keresztbe fordult és beszorult Evergreen nevű konténerszállító a Szuezi-csatornában 2021. március 24-én Forrás: MTI/EPA/-

Mit lép az OPEC?

Tekintettel a tartós keresleti bizonytalanságokra és az árcsökkenésre, egyre nő a várakozás azzal kapcsolatban, hogy

az OPEC és külsős szövetségesei (OPEC+) az április elejére tervezett találkozón májusig kitolják a jelenleg érvényben lévő kitermelési korlátozásokat

– értesült a Reuters az OPEC+ államokból származó négy forrástól.

A Brent típusú kőolaj hordónkénti árfolyamának alakulása az elmúlt hónapokban Forrás: Investing.com

Az OPEC tagjai és más kitermelők egyébként abban reménykedtek, hogy enyhítetnek a kibocsátáscsökkentésen, de az iparági források szerint a világszerte tapasztalható új lezárások valószínűleg kitolják a lazítási terveket.

Megindult a csökkenés

Röviddel csütörtök 16 óra után az északi-tengeri Brent olajfajta hordónkénti ára 3,30 dollár (5,12 százalék) csökkenéssel, 61,11 dolláron állt. Eközben a nyugati féltekén iránydó WTI amerikai könnyűolajfajta hordónkénti ára 3,59 dollárral (5,87 százalékkal) 57,59 dollárra esett.

A befektetők attól tartanak, hogy az elmúlt napokban több európai országban bevezetett szigorúbb megszorító intézkedések, valamint a koronavírussal szembeni oltóanyag-kiszállításában tapasztalható elmaradások a kereslet visszaesését eredményezik, aminek árcsökkentő hatása van.

Más körülmények között a Szuezi-csatornán bekövetkezett hajóbalesetnek áremelő hatása lenne. A 193 kilométer hosszú csatornán halad át a tengeri világkereskedelem körülbelül 12 százaléka. A Szuezi-csatornán keresztül bonyolódik a világ olaj- és feldolgozott olajtermék szállításának 10-15 százaléka.