Mennyire kell félnie az olajszektornak az elektromos autóktól?

elektromos autó
Vágólapra másolva!
Az elektromos autók forradalma nem vár senkire. Az autógyártóknak és az energiaszektornak egyaránt alkalmazkodnia kell az átmenethez, és úgy tűnik, a nagy cégek igyekeznek is meglovagolni a hullámot, és kihasználni a lehetőségeket. De vajon mennyire kell félnie a hagyományos olajszektornak az elektromos autók lendületes térnyerésétől?
Vágólapra másolva!

Az elektromos autók (EV) világszerte egyre nagyobb lendülettel terjednek, amihez a nagyvállalatoknak is alkalmazkodniuk kell. Ezt figyelembe véve csak első ránézésre lehetett meglepő, amikor a három legnagyobb detroiti autógyártó, a General Motors, a Ford és a Stellantis közös közleményben jelezte: támogatják az amerikai kormány arra vonatkozó tervét, hogy 2030-ra az eladott újautók fele már elektromos legyen. A célkitűzés ráadásul igencsak bátor, tekintve, hogy az USA-ban, 2020-ban, az újautó-eladásoknak még csak 1,7 százalékát tették ki az elektromos modellek – írja a Yahoo Finance.

Mindeközben a Korea Automotive Technology Institute (KAII) kutatása szerint

a globális EV-eladások 2021 első három negyedévében átlépték a 3 millió darabos szintet, és ha az év végén is kitart az eddigi trend, akkor a piac először törheti át az évi 4 milliós határt.

A BloombergNEF pedig még ennél is optimistább. Az elemzők ott úgy látják, hogy az elektromos személyautók idei eladási száma akár 5,6 millió darab is lehet, ami azt jelentené, hogy az újautó-eladások 8 százalékát tennék ki az EV-k.

Szárnyaló piac

Az egyes piacokat elnézve az is látszik, hogy Kína továbbra is az elektromos autók legnagyobb vásárlója.

A világ második legnagyobb gazdaságában a vizsgált időszakban 1,76 millió darab EV-t értékesítettek.

Az USA a globális második, de jelentős lemaradással (272.554 darabbal), míg Németország a harmadik (243.892 darab), az Egyesült Királyság pedig a negyedik (131.832 darab). Őket követi még a sorban Franciaország és Norvégia.

Magasan Kína az elektromos autók legnagyobb piaca Forrás: Imaginechina/Jing Guan

Összevetésképpen, míg Kínában az eladott újautók 9,4 százaléka volt elektromos a fenti időszakban, addig az USA-ban ez az arány mindössze 2,3 százalék volt.

Az egyes vállalatok tekintetében továbbra is a Tesla a legnépszerűbb (626.624 darab), melyet a kínai SAIC Motor követ 413.037 eladott autóval.

A harmadik a Volkswagen lett (287.852 darab), míg a negyedik a kínai BYD (189.751 darab).

Veszélyben az olajszektor?

Nem nehéz belátni, hogy a hagyományos olaj- és gázszektor befektetői egyre kényelmetlenebbül érezhetik magukat az EV-k térnyerése miatt. De mégis mekkora kockázatot jelentenek az elektromos autók a klasszikus fosszilis üzemanyagokban utazókra nézve?

Az IHS Markit jelentése még tavaly mutatott rá, hogy a könnyű plug-inek, az üzemanyagcellás járművek, az elektromos buszok és a kétkerekűek összesen napi 370.000 hordó kőolajkeresletet szorítottak ki a piacról 2020-ban.

Ez a szám pedig várhatóan napi 1,5 millió hordóra fog bővülni 2025-re, ami a világ teljes (várható) olajkeresletének nagyjából 1,4 százalékát jelentené.

Ez pedig elég alacsony szám, ami alapján nem úgy tűnik, hogy a hagyományos olajszektornak azonnal pánikolnia kellene. Sőt, a BloombergNEF számításai szerint az elektromos autók a globális autóflotta nagyjából 8 százalékát tehetik ki 2030-ra, 2040-re pedig az arány elérheti a 31 százalékot. Az előrejelzések szerint legalább két évtizedre lesz szükség ahhoz, hogy az újautók esetében az EV-k aránya elérje a 60 százalékos magasságot.

Egyelőre még nem kell aggódnia a hagyományos olajszektornak Forrás: shutterstock

A helyzetet jól érzékelteti az American Petroleum Institute vezető közgazdászának véleménye. Dean Foreman szerint bár az elektromos autók valóban kiszakítanak maguknak egy részt a hagyományos üzemanyagpiacból, de ez egyelőre jelentős részben a fejlett gazdaságokat és az olajban gazdag államokat érinti problémaként.

Ráadásul a BloombergNEF várakozásai szerint az autóhasználatból adódó gázolajkereslet csak 2027-ben érheti el a tetőpontját, de utána még egy évtized kell majd, mire az átalakulások erőteljesen érzékeltetik a hatásaikat.

Az autóipar károsanyag-kibocsátása pedig 2050-re megfeleződhet, de még így is messze lesz attól, hogy elérje a nettó nullás szintet.

A legkedvezőbb forgatókönyv szerint a szektor gázolajkereslete a 2050-es években érheti el azt a szintet, ahol az 1970-es évek elején állt. Ebben az esetben a kőolajjal összefüggő szén-dioxid-kibocsátás 3,4 gigatonnára csökkenhet 2050-re, a 2019-ben mért, közel 6,5 gigatonnás szintről.

Mindez tehát azt jelenti, hogy bár az olajszektornak fel kell készülnie a fokozatos átmenetre, de a jelenlegi trendek alapján attól nem kell félniük az érintett szereplőknek, hogy hirtelen hatalmas változások jönnének. Az elektromos autók terjedése tehát bár elég gyors, a klasszikus olajszektor teljes trónfosztására azonban még bőven várni kell.