Spontán sztrájkba kezdtek a román vasúti társaság dolgozói

Horizontal TRAIN TRAVEL TRAIN (TRANSPORT) RAILWAY STATION RAILWAY ILLUSTRATION OLD MODEL
Railway 's workers are seen next to the trains near to the North Railway Station in Bucharest, Romania, on February 12, 2018. - Romania has record economic growth, the highest in the EU, but this boom has been driven by consumption, at the expense of investment, in a country penalized by old infrastructure, say economists. The increase in gross domestic product (GDP) is expected to be around 7% in 2017, after a rise of 8.6% in the first three quarters. But far from congratulating this country, the second poorest EU after Bulgaria, international institutions have increased their warnings. But the needs of the country are enormous: Romania has barely 550 km of motorways and the rail network is deteriorating, trains traveling at 44km / h on average, against 78 km / h in 1990. Consumer price inflation reached 3.3% year-on-year in December, its highest level in more than four years. (Photo by Daniel MIHAILESCU / AFP) / TO GO WITH AFP STORY by Mihaela Rodina
Vágólapra másolva!
Spontán munkabeszüntetés kezdődött hétfőn a román állami vasúti társaságnál (CFR), miután a kormány pénteki ülésén befagyasztotta 2022-re a közalkalmazottak bérét az egészségügyi dolgozók és a tanárok kivételével.
Vágólapra másolva!

A sztrájkot a mozdonyszerelők kezdték, majd a pályakarbantartók is beszüntették a munkát. A Mediafax hírügynökség szerint hétfő délben a bukaresti Északi pályaduvarról már indultak személyvonatok. A hírtelevíziók helyszíni tudósításai szerint az ország különböző pályaudvarain veszteglő szerelvények utasai körében teljes a bizonytalanság, bejelentettlen munkabeszüntetéséről lévén szó, senki sem tudja tájékoztatni őket, mire számíthatnak.

A Mediafax hírügynökség Rodrigo Maxim szakszervezeti vezetőt idézve azt írta:

a 47 ezer vasutas közül mintegy 1500 szüntette be a munkát,

miután immár harmadszor halasztották el a vasutasok jogállásáról szóló, jelentős béremeléseket előirányzó törvény hatályba lépését. A jogszabályt 2022 áprilisától kellett volna alkalmazni, a pénteken elfogadott sürgősségi kormányrendelet azonban azt 2023 január 1-jére tolta.

A vasutasok arra panaszkodnak, hogy miközben Európában mindenütt a környezetkímélő közlekedés jövőjét látják a vasútban és fejlesztik a vasúti közlekedést,

Romániában romokban hever az ágazat,

a vasutasok többségének bére pedig egyáltalán nem nevezhető vonzónak, a minimálbér január elsejétől következő emelése folytán a bérskála aljára került.

Vasúti dolgozók a Bukarest-Északi pályaudvaron 2018. február 12-én - Illusztráció Forrás: AFP/Daniel Mihailescu

Sorin Grindeanu, a közlekedési tárcát vezető szociáldemokrata miniszterelnök-helyettes hétfőn azt mondta: nem ő tett felelőtlen ígéreteket a vasutasoknak, de tudomásul kell venni, hogy az ágazat jelenlegi állapotában ráfizetéses, Románia pedig a nemzeti helyreállítási tervben - az uniós helyreállítási alapból számára elkülönített csaknem 30 milliárd euró lehívásának feltételeként - kötelezettséget vállalt az Európai Bizottság előtt, hogy növeli a CFR hatékonyságát és fenntarthatóvá teszi a vasút működését. A tárcavezető mindazonáltal nem zárkózott el attól, hogy a szakszervezetekkel tárgyaljon, de leszögezte: nem fog betarthatatlan ígéreteket tenni.

A CFR közleménye szerint

hétfő délig 30 személyszállító vonat közlekedését érintette a sztrájk.