A dühös gekkó földhöz csapja a skorpiót, mielőtt megenné

gekkó
Így rázza a gekkó a skorpiót
Egy új kutatás szerint a tipikusan „higgadt és békés modorú" gekkók erőszakos, fejrázó, kemény harcosokká válnak, mielőtt legyőznék ellenfeleiket, a skorpiókat.

Védelmet nyújthat a gekkónak

A gekkófélék hossza fajtól függően 3,5-40 centiméter közötti, és a bőrüket vékony, apró pikkelyek illetve dudorok borítják. A táplálékukat fajtól és mérettől függően rovarok, kis madarak, egerek, gyíkok és gyümölcsö alktjákk. De néha mást is kinéznek maguknak.

– mondta Malachi Whitford, egy új kutatás vezetője a ScienceAlert online tudományos portálnak, aki a San Diego State University (SDSU) ökológia doktori fokozatának részeként végezte a kutatást. – De ha meglátnak egy skorpiót, egyszerre úgy megvadulnak, mint egy rettenthetetlen viking harcos.

Így rázza a gekkó a skorpiót Forrás: Whitford

A Biological Journal of the Linnean Society tudományos szaklapban publikált, új tanulmány szerint ez a fajta erőszakos megközelítés valószínűleg védelmet nyújthat a gekkónak a skorpiók mérgező csípései ellen.
Whitford hangsúlyozta, hogy az olyan állatokról, mint amilyenek például krokodilok vagy néhány emlős húsevő jól ismert tény, hogy erőteljes rázással teszik mozgásképtelenné a zsákmányukat , de ez az első részletes leírás a skorpiókat földhöz csapkodó gekkóról.

A nyugati sávos gekkó képes legyőzni a dűne skorpiót Forrás: Arachnoboards

A nyugati sávos gekkók Észak-Amerika nyugati részének száraz területein élnek, és körülbelül 10-15 centiméter hosszúak. A hüllők többnyire kisebb rovarokat esznek, de időnként a dűne skorpió (Smeringurus mesaensis) is felkerül az étlapjukra.

Így próbálják megbénítani az áldozatukat

Rulon Clark, a tanulmány társszerzője és az SDSU biológiaprofesszora az 1990-es években figyelte meg először a skorpiókat csapkodó gekkókat, amikor egyetemi kutatói asszisztensként dolgozott az arizonai Yuma közelében fekvő sivatagban. A szakemberek viszont csak most döntöttek úgy, hogy tovább vizsgálják ezt a különös jelenséget.

A tudósok 1200 képkocka/másodperc sebességgel vették filmre a gekkókat, ahogy az állatok a skorpiókat csapkodták. Összesen 21 kísérletet végeztek, amelyben kilenc gekkó kapott skorpiót, és 10 tesztet, amelyben nyolc gekkó nem skorpió zsákmányt ejtett el.

A digitális nyomkövető technológia segítségével a tudósok képkockánként térképezték fel a gekkók fejmozgását,

és olyan változókat mértek, mint a sebesség és a gyorsulás, miközben a gekkó néhány másodperc alatt több mint egy tucatszor oda-vissza rázta a skorpiókat.

Ki ez az aranyos fejcsóváló gyilkos? Forrás: Grace Freymiller

– írták a kutatók

A tanulmány megállapította, hogy a gekkók ciklikus mozgással forgatták ide-oda a fejüket és a testüket, ahogy a skorpiókat a talajhoz csapják. A tudósok szerint a skorpiók rázása több módon is biztonságosabbá teheti a táplálkozást:

a rázás mozgásképtelenné teszi a mérges ízeltlábúakat, és ezzel csökkenti az esetleges csípések kockázatát.

A szerzők végül arra a következtetésre jutottak, hogy a gekkók részletesebb megfigyelése több kameraállás és 3D-s modellezés segítségével világosabb képet nyújthatna arról, hogy a skorpiókat hogyan érinti ez az erőszakos mozgás.