Utazása előtt is legyen körültekintő - ezekre figyelmeztet a GVH

New York, 2022. január 19. A Southwest Airlines amerikai légitársaság egyik gépe leszáll a New York-i LaGuardia repülőtéren, az előtérben távközlési antennák egy háztetőn 2022. január 18-án. Nagy amerikai légitársaságok vezetői levélben figyelmeztették az illetékes kormányzati intézményeket, hogy az AT&T és a Verizon távközlési cégek C-Band frekvenciasávot elfoglaló ötödik generációs (5G) mobil hálózati infrastruktúrájának január 19-én esedékes üzembe helyezése komoly zavarokat okozhat a polgári légi közlekedésben. MTI/EPA/Justin Lane
Vágólapra másolva!
A nyári időszakban intenzívebben reklámoznak a légitársaságok, utazási irodák. Mire hívja fel a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a vásárlók figyelmét az utazásaik szervezésével kapcsolatban?
Vágólapra másolva!

A GVH évek óta kiemelten figyeli a légitársaságok és az utazási irodák reklámgyakorlatát, számos eljárást lefolytatott ezen a területen. A tapasztalatok alapján sajnos sok esetben a fogyasztók nem azt kapják, amit a repülőtársaságok reklámjaiban kínálnak, illetve az utazási irodák ajánlatai is gyakran tartalmaznak buktatókat.

A GVH nagyon fontosnak tartja, hogy a fogyasztók felkészülten vágjanak neki utazásuk megszervezésének, hiszen így könnyebben elkerülhetik a félrevezető tájékoztatásokat, illetve a nyaralás közben előforduló kellemetlen meglepetéseket.

A hatóság a honlapján tájékoztató anyagokkal is segíti a fogyasztókat, hogy körültekintően vásárolják meg repülőjegyeiket és az utazási ajánlatok esetében is kellő óvatossággal járjanak el. Ezeken kívül gyakorlati tanácsokkal is segíti a nyaralásukat tervező fogyasztókat.

A nemzeti versenyhivatal és a fogyasztóvédelmi hatóság konzultáltak a légitársaságok kereskedelmi gyakorlataival kapcsolatban felmerülő fogyasztói panaszokról, piaci anomáliákról és a szükséges teendőkről. Miért volt erre szükség?

A két hatóság a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény értelmében folyamatosan együttműködik egymással, hogy a lehető leghatékonyabban fel tudjanak lépni az esetlegesen jogsértő reklámgyakorlatok ellen a magyar fogyasztók védelmében.

A hatóságok közötti konzultáció középpontjában most kifejezetten az utazási piac ellenőrzésével kapcsolatos szorosabb együttműködés állt. A hatóságok célja az egyeztetésekkel az, hogy minél kevesebb fogyasztó szenvedjen kárt a megtévesztő hirdetések miatt.

Mit érdemes átgondolni a repülőjegyünk megrendelése előtt?

A GVH azt javasolja az utazni készülő fogyasztóknak, hogy a repülőjegyük megrendelése előtt gondolják végig a nagyon csábítónak tűnő tájékoztatásokat és a társaságok honlapján elérhető információkat, így különösen azt, hogy:

egy útra vagy oda-vissza útra szól-e az ajánlat (ha csak egy útra érvényes, célszerű a társaság honlapján megnézni, hogy milyen áron érhető el a visszaútra érvényes jegy);
a kedvezmény mely úti célokra és milyen időszakban és napokon használható fel;
a feltüntetett ár fix, vagy a legalacsonyabb ár szerepel „-tól" jelzéssel;
a repülő fedélzetére milyen típusú és méretű poggyászok vihetők fel ingyenesen;
a különböző méretű csomagok feladásáért milyen összeget kell fizetnie;
tartalmaz-e a hirdetés alatti apró betűs rész valamilyen különleges feltételt (például a feltüntetett jegyár nem tartalmazza a repülőtéri illetéket);
milyen összegű foglalási/adminisztrációs költséget kell fizetnie;
milyen távolságra van a reptér, ahol leszáll/felszáll a repülőgép a szállásától, milyen többlet költségeket okoz az oda történő eljutása;
a repülőjegy módosítható-e;
a különböző fizetési módok milyen többletköltséget jelentenek.

A felsoroltakon kívül minden esetben figyelmesen olvassa el a repülőtársaság általános szerződési feltételeit, amely részletesen tartalmazza a repülőjegy foglalására és annak módosítására, a poggyászokra, a beszállásra, biztosításokra és probléma esetén az ügyfélszolgálat elérhetőségére vonatkozó feltételeket.

Mire kell odafigyelni az utazási ajánlatoknál?

Mindenképpen érdemes ellenőrizni, vajon a döntésünk alapját képező „reklámár", vagy „kiemelten akciós ár, mely csak korlátozott férőhely erejéig biztosított", minden költséget tartalmaz-e, amely az utazásunk során szükségszerűen felmerül.

A hirdetés alatti apró betűs részben olykor szerepelhet olyan kitétel, amely az áron felül további elengedhetetlen költséget ró ránk: például a feltüntetett ár nem tartalmazza a repülőtéri illetéket.

Előfordulhat, hogy már bőven a foglalási folyamat végén járunk (esetleg a bankkártya adatok megadásánál), mikor újabb, az árat befolyásoló költségnemek jelennek meg a végső árban (például attól függően, hogy milyen típusú kártyával fizetünk).

Ebben az esetben felmerül az a jogsértő eset, hogy a fogyasztót nem a kellő időben tájékoztatták valamennyi, az árat befolyásoló tényezőről.

Minden reklámnak valamennyi olyan lényeges információt tartalmaznia kell, amely a fogyasztó számára a megfontolt vásárlói döntés meghozatalához szükséges - az ezzel ellentétes kereskedelmi gyakorlatok tisztességtelennek minősülhetnek.

Forrás: MTI/EPA/Justin Lane

Fontos az is, hogy online szállásfoglalásnál nézzünk utána a korábbi vendégek tapasztalatainak és észrevételeinek (értékeléseinek), illetve a lemondási feltételeknek arra az esetre, ha változnának a terveink.

Külföldi utazás során szükségünk lehet autóbérlésre is.

A szerződéskötés előtt ellenőrizzük, hogy a szolgáltatás ára tartalmaz-e extrákat (pl. gyermekülés, GPS, casco biztosítás, stb.), továbbá legyünk körültekintőek a bérelt gépjármű átvételekor is, nézzük át az egész járművet és ragaszkodjunk hozzá, hogy az összes már meglévő hiba (karcolás, sérülés) jelenjen meg megjegyzésként a bérleti szerződésben.