Meghalt a történelem egyik legnagyobb olajkatasztrófáját előidéző hajó kapitánya

Hajókatasztrófák, Exxon Valdez
Three tugboats (R) push the oil tanker Exxon San Francisco (C) into place beside the crippled tanker Exxon Valdez (L) in Prince William Sound 30 March 1989 to begin off-loading the remainder of crude oil in Valdez, a week after the beginning of an oil disaster which occurred when the tanker Exxon Valdez ran aground 24 March 1989 and spilled 11 million gallons of crude oil into Prince William Sound off Alaska. (Photo by CHRIS WILKINS / AFP)
Vágólapra másolva!
Meghalt az amerikai történelem egyik legnagyobb olajszerencsétlenségéért felelős hajó, az Exxon Valdez egykori kapitánya. Joseph Jeffrey Hazelwood 75 éves volt.
Vágólapra másolva!

Az Exxon Valdez katasztrófája a történelem egyik legnagyobb olajszerencsétlensége volt. A hajó 1989-ben futott zátonyra Alaszka partjainál.

Az Exxon Valdez több mint 1,2 millió hordónyi olajat szállított, és a baleset következtében mintegy 350 ezer hordónyi olaj ömlött a tengerbe a megrepedt tartályokból.

A katasztrófa több mint ezer kilométeres területet érintett, és szörnyű hatással volt a helyi élővilágra.

A hajó egykori kapitányának, Joseph Jeffrey Hazelwoodnak a halálát most a gCaptain erősítette meg. A családjához közel álló források szerint Hazelwood néhány napja hunyt el Long Islanden.

A kapitányról készült felvétel a katasztrófa idejéből:

Az eset akkor annyira súlyos volt, hogy végül arra késztette az amerikai Kongresszust, hogy megalkossák az 1990. évi olajszennyezési törvényt.

Hazelwood kapitányt a tárgyalás során felmentették a bűncselekmények vádjai alól. Egyebek mellett azzal is vádolták, hogy ittas állapotban üzemeltette a járművet.

Gondatlanság miatt azonban elítélték, amiért 50 ezer dolláros pénzbírság megfizetésére és 1000 órányi közérdekű munkára kötelezték.

A hajóparancsnoki engedélyét rövid időre felfüggesztették, de nem vonták be. A balesetet követően azonban Hazelwood soha nem tért vissza a hajózáshoz.

Meghalt az Exxon Valdez egykori kapitánya Forrás: AFP/Chris Wilkins

A vizsgálatok megállapították, hogy Hazelwood nem tartózkodott a hídon a baleset idején. A szerencsétlenség oka valószínűleg az volt, hogy a harmadik tiszt annyira ki volt merülve, hogy nem tudta megfelelően manőverezni a hajót. Emellett a kapitány, alkoholos befolyásoltsága miatt, nem biztosította a megfelelő navigációs őrséget.

A hatóságok emellett arra jutottak, hogy az üzemeltető Exxon Shipping Comapny (az Exxon Corporation leányvállalata) nem gondoskodott a megfelelő számú személyzetről, illetve a parancsnok alkalmasságát sem vizsgálta meg kellőképpen.

1991-ben aztán Anchorage kerületi bírósága bűnösnek mondta ki a két céget, és 150 millió dolláros bírságot szabott ki. Ez akkoriban a legnagyobb környezetvédelmi bírságnak számított.

Az összegből azonban 125 millió dollárt elengedtek az Exxon tisztítás során tanúsított együttműködéséért, illetve bizonyos magánkövetelések kifizetéséért. Az Exxon beleegyezett továbbá 100 millió dollárnyi büntetőjogi kártérítés megfizetésébe, valamint 900 millió dollárt fizetett a polgári peres megállapodás során.