Új Facebook-világ: már Zuckerberg sem hisz benne?

2018 tech
Oculus Go - Az Oculus Rift lassan terjed, nem véletlenül: drága, és egy még drágább PC kell hozzá, és persze sok kábel lóg ki belőle. Az Oculus Go azonban olcsóbb lesz, és nem kell hozzá se PC, se telefon.
Vágólapra másolva!
Egyelőre mindenki jegeli a metaverzumos projektjeit, mert közel sem mutatnak a felhasználók akkora érdeklődést iránta, mint azt remélték. Még a Facebook tulajdonosa, Mark Zuckerberg is inkább másra koncentrál.
Vágólapra másolva!

A Walt Disney bezárta a metaverzummal foglalkozó részlegét, és a Microsoft is hasonlóan döntött nemrég, amikor leállította a közösségi virtuálisvalóság-platformját. Pedig az amerikai kutató cégek már 2025-re több ezer milliárd dolláros piacra számítottak a metaverzum kapcsán. Igaz, magát a rendszert 2030-ig elsősorban marketing felületként aposztrofálták, vagyis az elemzők szerint a virtuális életteret elsősorban egy olyan netes térként jellemezték, amely egy újabb csatorna lehet, amelyen a vállalatok így, vagy úgy (vonal felett, vagy vonal alatt) hirdetik a termékeiket, szolgáltatásaikat.

A többségnek egyelőre van jobb dolga is a metaverzummal való foglalkozásnál Forrás: Oculus

Mark Zuckerberg (a Facebook alapítója) éveken át nagyon komolyan gondolta a metaverzum kialakítását, amit mi sem jelez jobban, mint hogy a Facebookot 2021-ben átnevezte Meta Platformsra. A cégóriás a névváltoztatás után a metaverzum kiépítésére koncentrált. A vezető a napokban mégis arról írt, hogy a fejlesztések középpontjába a mesterséges intelligenciát helyezi. Ez azért meglepő, mert már dollár milliárdokat fektetett be a metaverzum fejlesztésébe.

Tény ugyanakkor, hogy ez a virtuális közösségi „világ" annyira szerteágazó és összetett, hogy a mai technikai háttérrel nehézkes összefésülni.

A cél ugyanis az lenne, hogy az összes kis mikrovilágot egy platformon egyesítenék. Mindez praktikusan azt jelentené, hogy egy platformról lehetne bejutni az összes közösségi média felületre, az összes vállalat virtuális terébe és például az összes játékfejlesztő online játékába. Ráadásul ezen világokban eltöltött idővel, virtuális javakat is lehetne szerezni – leegyszerűsítve a platform lényegét.

A metaverzum koncepciójának hanyatlását jelzi jelenleg az is, hogy a fő platform területén lévő virtuális ingatlanok árai – tehát az olyan helyeké, amelyeket az online világban az avatárunknak vásárolhatunk – beszakadtak – írta a Világgazdaság.

A Decentralandnak nevezett platform központban a földterületek átlagos eladási ára csaknem 90 százalékkal csökkent az egy évvel ezelőtti szinthez képest.

A problémát az okozza, hogy a felhasználók többsége még mindig idegenkedik a virtuális valóságtól. Nem szabad elfelejteni, hogy a Mark Zuckerber-birodalom fő felhasználói ma már közel sem tejfeles szájú gyerekek, akik ezen a közösségi felületen szeretnék tartani a kapcsolatot ismerőseikkel. A felhasználók zöme aktív tagja a való életnek (IRL, vagyis In Real Life) és nem úgy tervezték az életüket, hogy egy virtuális világban mozogjanak. Ráadásul ahhoz, hogy egy ilyen – még kezdeti fázisú, döcögő – digitális birodalomban részt vegyen valaki, mélyen a zsebébe kell nyúlnia a megfelelő hardverért és persze a megfelelő virtuális eszközökért, amellyel felruházhatja avatárját. A cégek a keresletet a fejlett, nyugati országok fogyasztóitól várták. A megélhetés ugyanakkor mindenhol nehezebbé vált, a fogyasztóknak a legkisebb gondja is nagyobb annál, mint a saját metaverzumos karrierjük építése.

Elérhető termékek helyett inkább csak koncepcióképeken látszik, hogy mi is az ötlet a metaverzum mögött Forrás: Niantic

Várhatóan a mesterséges intelligencia hoz megtérülést a közeljövőben. Azt pedig nem látni, hogy a metaverzum felhasználói kedveltsége és keresettsége mikor éri el azt a kritikus tömeget, amikor már megtérülést biztosít a szolgáltatóknak – most ugyanis a jelek szerint csak a pénzt viszi.

Ezt látva a technológiai vállalatok is nyugvópontra helyezték a projektjeiket, és munkahelyeket szüntetnek meg, arról nem is beszélve, hogy a világ tech iparában kibontakozott bankválság, illetve a kriptovaluták árának összeomlása komoly kérdéseket tesz fel a virtuális világ szerepével kapcsolatban. Zuckerberg, a „virtuális álmok" nagymestere meglehetősen racionálisan 2023-at a hatékonyság éveként jellemezte. Ősszel 11 ezer alkalmazottat bocsátott el, és további 10 ezer álláshelyet szüntetett meg a Meta-csoportnál. A Disney-nél a közelmúltban vezetőváltás és átszervezés volt, ezzel együtt fordult a prioritás is. Robert Iger vezérigazgató novemberben tért vissza a vállalathoz, és megkezdte a költségek csökkentését. A vállalat közölte, hogy 7 ezer munkahely megszüntetését és 5,5 milliárd dolláros költségcsökkentést tervez. A Microsoft is megnyirbálta a digitális birodalmak kiépítésére szánt költségvetést.

A legnagyobb sikert eddig az olyan, a metaverzum platform kialakításában tevőlegesen résztvevő startupok, vagy kisebb vállalatok – például Decentraland és a Sandbox – arattak. Náluk lehetett virtuális földet vásárolni és saját világokat kiépíteni. A földeladások száma azonban csökken, és a Decentralandban bezuhantak a négyzetméterárak.

A WeMeta cég adatai szerint az átlagár az egy évvel ezelőtti 45 dollárról 5 dollárra esett.

A platformot felügyelő Decentraland Alapítvány szóvivője szerint a telekeladások nem jelzik a felhasználók számának növekedését. Sőt a Decentraland aktív felhasználóinak száma negyedével csökkent a novembertől januárig tartó időszakban.

Mindent összevetve a metaverzumot egyelőre nem temetik, de a befektetők sokkal hosszabb távú tervként tekintenek (nagyon diplomatikusan) a projektre, mint korábban. Ezzel együtt az elemzőknek is át kell írniuk a prognózisaikat, ugyanis ebből még 2030-ra sem lesz valódi tömegeket bevonzó vállalkozás.