A stressz biológiailag öregít minket, de visszafordítható

öregedés, életkor,idős
A szervezet képes visszafordítani a biológiai öregedési folyamatokat
Egy új tanulmány kiegészíti azt az egyre növekvő számú kutatást, amely szerint biológiai életkorunk – amely egy, az ember kronológiai korától eltérő mérték – visszafordítható lehet.

Felépülnek a stresszt okozó tényezőkből

Egy nemzetközi kutatócsoport a biológiai öregedés olyan markereit találta, amelyek a stresszes események – például egy nagyobb műtétet, terhességet vagy egy súlyos fertőzést – követően fokozódtak, majd visszatértek a kiindulási szintre, miután a stresszt okozó tényezőkből felépültek.
Ahogy arra a kutatók rámutattak,

az öregedés hatásainak lelassítása, illetve visszafordítása az orvostudomány és az egészségügyi vállalkozók álma, akik egyre jobban megértik a DNS természetes alakíthatóságát, amelyhez a sejtek kémiai címkéket adnak hozzá vagy távolítanak el, megváltoztatva ezzel a gének expressziójának módját.

Ezek az úgynevezett epigenetikai változások tükrözhetik az ember életmódbeli, valamint a környezeti tényezőknek, például alultápláltságnak, fertőzésnek vagy stressznek való kitettségét gyermekkorában vagy későbbi életében.

Számos stresszforrás öregíthet bennünket Forrás: Pinterest

A Cell Metabolism című folyóiratban publikált tanulmány szerint az epigenetikai változások ilyen módon képesek jelezni az idő múlását, és

egyfajta molekuláris „óraként" használhatók a szövetek és szervek biológiai korának megbecslésére az egyén kronológiai életkorához képest.

A tudósok a biológiai életkort emellett a telomerek hosszának mérésével is meg tudják becsülni; ezek a kromoszómák végén található "védőkupakok", amelyek minden egyes sejtosztódáskor megrövidülnek.

A biológiai életkor visszafordítható

A korábbi, hosszú élettartamra vonatkozó kutatások jellemzően a telomerek meghosszabbításának módjait vizsgálták az állatok élettartamának meghosszabbítása érdekében. Újabban azonban az epigenetikai órák „visszatekerése" módjainak azonosítása került a fókuszba.

– magyarázta Vadim Gladyshev, a Harvard Medical School molekuláris biológusa, az új tanulmány társszerzője a ScienceAlert online tudományos portálnak.

A fő profil az egészséges öregedés kutatása (a kép illusztráció) Forrás: pxhere.com

Hozzátette: ez nem azt jelenti, hogy a tudósok ne találtak volna már korábban is olyan, meglepő eredményeket, amelyek arra utalnak, hogy

a biológiai életkor visszafordítható az embereknél.

A kutatások azt mutatják, hogy annak ellenére, hogy egy csecsemő születése megviseli az anya szervezetét, annak a sejtjei „fiatalabbnak" tűnnek a terhesség alatt, mint amennyit a kronológiai kora alapján becsülnénk.

A stressz által kiváltott „öregedési rohamok" csak átmenetiek

Egy kisebb klinikai kísérletet végző kutatók 2019-ben rájöttek, hogy három általános gyógyszerből álló „koktél" néhány évvel csökkentheti az ember biológiai életkorát.

Az új tanulmány azonban több epigenetikai órát használt annak érdekében, hogy megmérje, stressz hatására hogyan változik a biológiai életkor a állati modellekben és a humán adatsorokban.

Szakemberek azt is megállapították, hogy a stressz által kiváltott „öregedési rohamok" csak átmenetiek lehetnek.

– írják a kutatók a most közzétett tanulmányukban. – Amikor ugyanis a stressz enyhült, a biológiai életkor teljesen vagy részben visszaállt.

A szervezet képes visszafordítani a biológiai öregedési folyamatokat Forrás: Klaus Vedfelt/Getty Images

Hozzátették: ezt talán a nagyobb műtétekre hatására bekövetkező biológiai életkor változásainak elemzése mutatja be a legvilágosabban.

A tanulmány szerint a sürgősségi műtéten átesett idős traumás betegek vérmintáiban a biológiai életkor markerei megemelkedtek, amelyek egy héttel a műtét után visszaálltak az kiindulási alapértékre.

A szakemberek úgy vélik, eredményeik arra utalnak, hogy a szervezet képes visszafordítani a biológiai öregedési folyamatokat.