Dinoszaurusz elleni emlőstámadást megörökítő kövületet találtak

dinoszaurusz
Feltehetően ragadozó emlős egy nála jóval nagyobb dinoszaurusz elleni támadását megörökítő kövületet találtak a kréta földtörténeti korszakból kanadai és kínai régészek.

Kora kréta időszaki halálos küzdelem nyomaira bukkantak

A szakemberek a Scientific Reports szaklapban megjelent tanulmányukban legalábbis így értelmezik a "nagyon jó állapotban fennmaradt ősmaradványt". A két állatot a tudósok szerint vulkanikus sárlavina ragadta el, így maradt fenn a jelenet. A fosszílián kivehető két, egymásba gabalyodott állat: egy emlős és egy két és félszer hosszabb dinoszaurusz.

A Psittacosaurus lujiatunensis fajnevű növényevő dinoszaurusz és a Repenomamus robustus ragadozó ősemlős párharcának tudományos művészi rekonstrukciója Forrás: Michael W. Skrepnick

A Ling-Csi Li régész vezette kínai kutatócsoport küzdelemként értelmezi a lelet által megörökített helyzetet. Feltételezéseik szerint az emlős támadta meg a dinoszauruszt. Erre utalnak ugyanis az emlős testhelyzete a dinoszauruszon, valamint az, hogy megragadja és harapja áldozatát.

A rendkívül jó állapotban fennmaradt fosszília fotója Forrás: Gang Han

Hozzátették, hogy kevésbé tűnik valószínűnek, hogy az emlős egy már elpusztult dinoszauruszon lakmározott volna.

Új megvilágításba helyezi a ragadozó ősemlősök szerepét a ritka lelet

Jordan Mallon, a tanulmány egyik társszerzője szerint a vizsgált őslelet azon kevés bizonyítékok egyike, hogy emlősök dinoszauruszokra vadásztak volna. Ezzel egyben megkérdőjelezték azt a korábbi elméletet is,

mely szerint az őshüllőket a kréta korszakban nem érte számottevő fenyegetés az emlősök felől.

A tudósok szerint a dinoszaurusz egy növényevő Psittacosaurus lujiatunensis lehetett.

A Psittacosaurus lujiatunensis rekonstrukciója Forrás: Spinops/Nobu Taruma

A példány mintegy 125 millió éve, a korai kréta időszakban élhetett. A teljes csontváz 119,6 centiméter hosszú. Az emlős egy 46,7 centiméter hosszú Repenomamus robustus. Ez a ragadozófaj a kréta kor egyik legnagyobb emlősének számított. A megkövesedett csontvázakat Kínában találták 2012-ben, a Jihszian-formációban, ahol már számos hasonló leletre bukkantak régészek.

(Forrás: MTI/dpa)