Kis közép-európai atom-abszurd

Légi szállításra előkészítve a friss nukleáris üzemanyag-kazetták.
Légi szállításra előkészítve a friss nukleáris üzemanyag-kazetták.
Vágólapra másolva!
Az atomenergetikában a legfontosabb alapelv, hogy a biztonságnál csak egy fontosabb van: a még több biztonság. Minden más szakmai szempont, gazdasági vagy politika megfontolás csak ezután következhet, ha egyáltalán, ellenben a fenti alapvetést semmi sem írhatja felül. Ezzel szemben úgy tűnik, hogy a fenti elv nyílt semmibevétele zajlik ma Ukrajnában, és bizony sérülhet egyes közép-európai országokban is. Egyfajta piacszerzési kísérlet tanúi vagyunk a nemzeti érdekek és a helyi szakemberek véleményének, valamint a józan szakmai érveknek a teljes figyelmen kívül hagyásával. Mindezek mellett az oroszellenesség ma már odáig fajult, hogy a bolgárok nem engedélyezték Szergej Lavrov orosz külügyminiszter gépének átrepülését Bulgária légterén, így a gép kénytelen volt hosszabb útvonalon repülni az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet (EBESZ) külügyminisztereinek találkozójára.
Vágólapra másolva!

Atomenergiával foglalkozó mérnökként érthetetlennek és megdöbbentőnek tartom, hogy sajtóhírek szerint október elején a Rivnei Atomerőműben a paksihoz hasonló, VVER-440-es reaktorhoz gyártott amerikai üzemanyaggal történt súlyos incidenst történt. Minden jel szerint a szőnyeg alá kívánják söpörni a történteket.

A Paksi Atomerőmű számára legyártott uránpasztillák. Forrás: Hárfás Zsolt

Bulgária, Ukrajnához hasonlóan szintén – politikai és nem szakmai okokból - az amerikai Westinghouse céget favorizálja. Láthatóan nem zavarta Szófiát, hogy a VVER-1000 típushoz gyártott amerikai üzemanyaggal a nukleáris biztonságot súlyosan veszélyetető incidensek sora történt korábban Csehországban és Ukrajnában is. Az amerikai gyártmányú VVER-1000-es üzemanyag-kötegek szakzsargonban „banánosodtak", azaz olyan szinten deformálódtak, hogy az üzemanyagátrakáskor szabályosan ki kellett rángatni őket az átrakógépnek és sérültek az üzemanyagpálcák is, ami kibocsátással jár.

Mindez annak ellenére történik, hogy két éve, a VVER-1000-as blokkok üzemeltetői, köztük a blogár és cseh szakemberek egy szakmai szemináriumon pozitívan értékelték a bulgáriai Kozloduj, illetve a csehországi Temelin atomerőművében bevezetett innovatív, negyedik generációs orosz üzemanyag hatékonyságát és üzemeltetési jellemzőit.

Egy kis politikai nyomás elegendő volt a szerződéskötéséhez? Nemrég a bolgár nukleáris hatóság megkapta a dokumentumokat a Westinghouse által gyártott, az orosz VVER-1000 típusú reaktorban alkalmazandó nukleáris üzemanyag engedélyezése érdekében, amelyet korábban a csehek és az ukránok is visszautasítottak. A bolgár hírek szerint az amerikai üzemanyag alkalmazhatóságára vonatkozó engedély mindezek ellenére már az idei évben megszülethet, jövőre pedig már használhatják is a bolgárok.

Csehországban egész különös dolgok történtek az orosz típusú reaktorokkal kapcsolatban. Politikai szinten a csehek már egy jó ideje az orosz üzemanyagról való leválásról beszélnek, miközben a cseh atomerőműveket működtető CEZ képviselője azt közölte nemrég, hogy a Dukovany Atomerőmű negyedik, VVER-440 típusú reaktorába első alkalommal raknak be orosz, újgenerációs üzemanyagot. Az üzemanyag makettjét a Gidropressz orosz konstruktőr iroda tesztelte a mostani próbaüzem előtt. A TVEL, a Roszatom üzemanyaggyártó vállalata kifejezetten a Dukovany atomerőmű számára fejlesztette ki ezt a harmadik generációs üzemanyagot. A csehekkel közösen fejlesztett újfajta üzemanyag tesztelését 2020 nyarán kezdték meg. Ez az új orosz üzemanyag tovább javította a fizikai és a termikus-hidraulikus tulajdonságokat, növelve a hatékonyságot azzal, hogy nagyobb teljesítményt biztosít és meghosszabbítja az üzemanyagciklus hosszát 16 hónapra, tehát kevesebbszer kell leállítani a blokkot üzemanyagfeltöltés, illetve átrakás céljából. (A paksi blokkok 15 hónapos üzemanyagciklussal működnek.) A dukovanyi 16 és a temelíni atomerőmű 18 hónapos üzemanyag-ciklusra való átállása azt is jelenti, hogy a nukleáris biztonság elsőrendűsége mellett a két atomerőmű éves szinte 2 TWh-val több villamos energiát termelhet, ami nem kevés mennyiség.

Az orosz fejlesztők figyelembe vették az oroszországi Kolai Atomerőmű negyedik, VVER-440 típusú blokkán 2010 óta alkalmazott üzemanyag-prototípus üzemeltetési tapasztalatait, de a cseheknek gyártott típus a prototípusnál is hatékonyabb. A cseh energetika cég, a CEZ igazgatósági tagja is elismerte, hogy

Ha csak eddig olvasnánk a nyilatkozatot, akkor azt hihetnénk, hogy a csehek szakmailag teljesen elégedettek az orosz üzemanyaggal és a jövőben is a TVEL üzemanyagát kívánják használni. De itt jön az „amerikai-csavar" a történetben, hiszen a CEZ képviselője azt is hozzátette, hogy az év elején arról állapodtak meg az amerikai Westinghouse céggel, hogy

a jövőben az orosz helyett amerikai üzemanyaggal üzemeljenek a cseh atomerőművek, így a Dukovany Atomerőmű is, ahová a tervek szerint az első szállítmányok már jövőre várhatóak.

Mindez úgy hangzott el, hogy a VVER-440-es, a paksiakhoz hasonló reaktorokhoz gyártott Westinghouse-üzemanyag még próbaüzemben sem volt, hacsak a balul végződött október eleji ukrajnai kísérletet nem számítjuk annak. Ráadásul még többéves sikeres próbaüzem esetén is az engedély megszerzéséhez a mai naptól számítva minimum 4-5 év kell!

A sok milliós kérdés az, hogy a jövőben Csehországban továbbra is a szakmai érvek fognak dominálni az üzemanyag-beszerzésekkel kapcsolatban, vagy a politikaiak?

Ami biztos, hogy Csehországban is jelenleg is több évnyi, biztos ami biztos, friss orosz üzemanyag-tartalék áll rendelkezésre.

Légi szállításra előkészítve a friss nukleáris üzemanyag-kazetták. Forrás: Hárfás Zsolt

A cseh történet nem előzmény nélküli: 2021-ben, azaz az ukrajnai fegyveres konfliktus kezdete előtt politikai indíttatásból eleve kizárták a Roszatomot a Dukovany Atomerőmű bővítésére kiírandó nemzetközi pályázatból. Történt ez annak ellenére, hogy évtizedeken át a Roszatom és a cseh cégek között gyümölcsöző volt a kapcsolat, hiszen a csehek számos VVER típusú atomerőműhöz szállítottak berendezéseket.

Nyilván az egyes országok szuverén döntése, hogy milyen technológiát választanak. Mérnökként veszélyesnek tartom azt, hogy a szakmai szempontokat felülírhatják a politikaiak. A nukleáris biztonságnak minden más szempontot meg kellene előznie! Láthatóan az elv és a gyakorlat sajnos ma élesen elválik Közép-Európa egyes országaiban.

Hárfás Zsolt
atomenergetikai szakértő, az atombiztos.blogstar.hu oldal szerzője