A globális járműipari akkumulátorgyártás 41,8 százalékkal nőtt a tavalyi első tizenegy hónapban az előző év azonos időszakához képest, elérve a 624,4 gigawattórát a dél-koreai SNE Research adatai szerint. A Debrecenben gigagyárat építő piacvezető Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL) ebből 233,4 gigawattórával vette ki a részét, ami az előző évi teljesítményénél 52,1 százalékkal jobb.
Piaci átlag feletti növekedésével a CATL gond nélkül megőrizte első helyét a gyártók körében, globális részesedése 37,4 százalékos, ezzel egyedülinek számít a 30 százalék fölötti kategóriában.
A CATL első helyét nem veszélyezteti ugyan a Szeged melletti járműipari beruházást tervező kínai BYD, de apránként valamennyit le-ledolgoz a hátrányából. A BYD a 2023. január–november közötti időszakban 60,4 százalékkal növelte akkumulátorkínálatát, elérve a 98,3 gigawattórát. Piaci részesedése eközben 13,9 százalékról 15,7 százalékra nőtt.
A harmadik helyét stabilan tartó dél-koreai LG Energy Solutions (LGES) 13,6 százalékos részesedése nem változott, a cég 41,8 százalékos termelésbővülése 84,8 gigawattóra akkumulátorkapacitást eredményezett.
A negyedik helyen a Tesla amerikai Gigafactoryjainak első számú beszállítóját, a Panasonicot találjuk 6,5 százalékkal, őt sorban a dél-koreai SK On követi 5,0, a kínai CALB 4,7, a gödi gyáráról ismert Samsung SDI 4,5, a kínai Gotion 2,4, az Eve Energy 2,1, valamint a Farasis Energy 1,4 százalékkal.
Észak-Amerika is próbál felzárkózni az ázsiai gyártókhoz, ugyanis a Benchmark Mineral Intelligence összesítése szerint legalább 37 akkumulátorgyártó projekt van folyamatban (vagy már termel is), együtt 1,3 terawattóra kapacitást képviselve, ami több mint tízmillió villanyautó legyártásához elegendő éves szinten - emeli ki a Világgazdaság cikke.
Ez azonban még mindig eltörpül a Kínában található 291 kész vagy kivitelezés alatt álló akkumulátoripari beruházás mellett, amelyek összkapacitása évi 6,1 terawattóra.
További részleteket ide kattintva olvashat.