Olaj a tűzre - Seat Ibiza Cupra 1.9 TDI

2004.12.06. 15:09
A Seat Sport gondozásában fejlesztett Ibiza Cupra nemcsak a fellépését tekintve tüzes járgány, hanem menetteljesítményei sem átlagosak. Még akkor sem, ha a sportos kisautót turbódízel motor hajtja!

Élénksárga színe miatt aktuális tesztautónk amúgy sem az a forgalomba beleolvadó, rejtőzködő típusú járgány, de az Ibiza Cuprát más okból is alaposan megcsodálják a járókelők - egyesek elismerő pillantásokat küldenek a pilóta felé, mások ellenszenvvel vegyes irigységgel viseltetnek iránta. Bizony, van mit nézni a kocsin! A Seat Sportnál ugyanis olyan ruhát adtak a már önmagában atletikus kocsira, mintha egyenesen csatába indítanák kidolgozott izmoktól dagadó katonájukat.

A harci felszereléshez agresszív szabású kötények, méhsejtszerkezetű hűtőrács, kályhacső méretű ovális kipufogó, krómhatású kerettel megspékelt hátsó lámpák, tetőspoiler, sportos fekete tükörházak és 17 colos, duplaküllős könnyűfém keréktárcsák tartoznak. Ugyancsak hatásos a felnik mögül kivillanó hatalmas féktárcsa (átmérője elöl 312, hátul 232 mm), illetve a vörös színű, négydugattyús féknyergek (opció) látványa. Azonban egy csapásra megváltozik a nézelődők ábrázata, amikor meghallják a kocsi hangját. Szinte leolvasható az arcukról, mit gondolnak: "Dízelmotor egy ilyen dögös járgányba? Ugyan már!" Csakhogy a laikusoknak sejtelmük sincs arról, mire képes a kategória és egyben a Seat történetének legerősebb gázolajos egységével felvértezett Ibiza.

Nyomatékosítva

Forrás: Autó-Motor
Igaz, ami igaz, hidegindításkor - némi túlzással persze - a mezőgazdasági gépeket idézi a motor zaja. Csakhogy az Ibiza Cuprával nem a pusztaságot, hanem az aszfaltot szánthatjuk fel, ha éppen úgy tartja kedvünk! Tudniillik az 1,9 literes PD TDI 160 lóerőt, de ami még fontosabb, nem kevesebb, mint 330 Nm nyomatékot szabadít rá az első kerekekre - ezek az értékek akár két kategóriával feljebb is megállnák a helyüket. Még azt a luxust is megengedheti magának az erőforrás, hogy 1800-as fordulat alatt lustálkodjon kicsit. Mert ezután egészen egyszerűen elszabadul a pokol!

Forrás: Autó-Motor
Az ülés rendesen hátba taszít, az Ibiza meg úgy rugaszkodik el, akár egy vérszomjas ragadozó, amelyik üldözőbe veszi áldozatát. Az első két fokozatot villámgyorsan "kivégzi" az autó. Tehát újabb határozott rántás a jól megvezetett és megfelelően rövid utakon kapcsolható, hatsebességes váltón, s a rajt után 7,6 másodperccel a sebességmérő mutatója a százas jelzést ostromolja. A legfélelmetesebb az egészben, hogy az eszeveszett vágtára - némileg szelídített változatban persze - tulajdonképpen bármilyen terhelés mellett és bármilyen sebességnél képes az autó: három személlyel és csomagjaikkal a fedélzeten még 140-ről is ragyogóan húz és élénken gyorsít.

Forrás: Autó-Motor
Rugalmasság tekintetében a benzines Cuprát (1.8 turbó, 180 LE) simán lepipálja, negyedik fokozatban 5,27, ötödikben 7,16, míg hatodikban kerek 13 másodperc alatt ugrik hatvanról százas tempóra. A kényelmes utazósebesség autópályán 160 km/óra körüli, ilyenkor a főtengely alig forog többet 3000/percnél, miközben a fedélzeti számítógép hét liter körüli átlagfogyasztást regisztrál. Hadd ne ecseteljem, hogy méreteinél és képességeinél fogva városi forgalomban miket művelhetünk a gázolajos géppel - ezt mindenkinek a saját fantáziájára bízom.
Előző
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK