Egy környezetbarát nindzsa: Kawasaki ZX-10R

Vágólapra másolva!
Az ezres sportmotorok bagázsából egyértelműen a ZX-10R számít az ügyeletes rosszfiúnak, ugyanis 175 lóerős teljesítményét úgy adja le, hogy attól még a legrutinosabb pilótáknak is égnek áll a haja. Ezen igyekeztek némileg tompítani a Kawasaki mérnökei, akiknek még az Euro-3-as környezetvédelmi előírások teljesítése is fel volt adva házi feladatnak.
Vágólapra másolva!

Az eminens Suzuki GSX-R, a kecses Yamaha R1-es és a jófiú Honda Fireblade közül ugyancsak kitűnik a Kawasaki ZX-10R, amely habozás nélkül ledobja azt a motorost, aki nem kellő tisztelettel, vagy rutinnal pattan nyeregbe. A 175 lóerős gépet kizárólag csak profik tudták kimotorozni zárt versenypályán, ezért a japán gyár illetékesei elhatározták, hogy finomítanak a teljesítményleadáson. A dolgon némileg bonyolított, hogy az Euro-3-as környezetvédelmi előírások teljesítése is fel volt írva a kívánságlistára, ezért a japán mérnököknek egy sokkal hatékonyabb működésű blokkot kellett építeniük, hogy ne veszítsenek a 175 lóerős csúcsteljesítményből. Bár a változtatások egy részéről már beszámoltunk korábban, az alábbi összeállításból szinte csavarról-csavarra nyomon lehet követni, hogy min reszeltek egy kicsit a 2006-os modellévre.

Motor, kidörrenő

Azt a trükköt, hogy változatlan teljesítmény mellett kevesebb károsanyagot bocsásson ki a motor, úgy érték el a japán mérnökök, hogy javítottak annak hatékonyságán, egy sereg súrlódás-, és zajcsökkentő megoldást alkalmazva. Teljesen új a befecskendező-rendszer, amely finomabb porlasztású injektorokat kapott, de ennek örömére átdolgozták a szívóportokat is. Mindezeket új légbeömlőnyílással és légszűrőházzal fejelték meg, hogy ne csak a benzin, de a levegőellátás is sokkal hatékonyabb legyen.

KawasakiKawasakiKawasaki


A fenti bűvészkedéseknek köszönhetően elsősorban az alsóbb tartományban lett nagyobb a teljesítmény, amely ráadásul - az új főtengelynek és a megnövelt lendkerék-súlynak köszönhetően - sokkal egyenletesebben jelenik meg a hátsó keréken. Látványos újdonság még a 4-2-1-2-be rendszerű - teljes egészében titánból készült - kipufogórendszer, amelynek dobjait az ülésidom alá vezették, ami jelentősen hozzájárult, hogy kisebb lett a motor légellenállása.

Váz, futómű és ami alatta van

A hatékonyabb tömeg-középpontosítás érdekében némileg feljebb kellett helyezni a blokkot, ami miatt előrébb került a kormány-nyak és némileg nőtt a villaszög is. A magasabb súlypontnak köszönhetően - a gyár ígéretei szerint - sokat javult a motor dönthetősége, ami különösen egy sikán legyűrésénél érződik igazán. A Ninja kompakt kialakítása érdekében a blokk dőlési szöge 20°-ról 23°-ra nőtt, a generátor a henger mögül a főtengely végére került, az önindító pedig a hengerek mögé. Szintén új darab a hátsó lengővilla is, amelynek forgócsapja lejjebb került, így magasabb hátsó gumit (190/55ZR17 a korábbi 190/50ZR17) helyett lehet a Ninja alá rakni, ami ugyancsak a kezelhetőségen hivatott javítani. A felnik és a gyönyörű hullámos féktárcsák maradnak a régiek, ám az első főfékhenger már radiális pumpákat kapott, amely négydugattyús féknyergeket működtet.



Idomzat

Egy motor gyorsabbá tételének csak az egyik módja a teljesítmény növelése, a másik lehetőség a légellenállás csökkentése. Mivel az erőből már így is rengeteg állt rendelkezésre, úgy döntöttek a Kawa mérnökei, komolyabban veszik az aerodinamikát. Az új idom, az ülés burkolata, a farokidom alatti kipufogó és az idomba süllyesztett indexek jelentősen javítják az aerodinamikát, főleg a magasabb sebességtartományokban. Az áramvonalas forma 7,5 kW-ot (10 LE) jelent 280 km/h sebességnél.

Egyéb finomságok

A korábbi modell sokat bírált műszeregységét egy könnyebben leolvasható darabra cserélték, így a motor korábbi teszteken emlegetett hibalistáján már csak egy dolog maradt, a kormánycsapkodás. Igen, korábban a Kawa meg merte azt csinálni, hogy egy 175 lovas rakétát kormánygátló nélkül adott el a kedves vevők részére, ami nyilván nem egy esetben okozott kellemetlen meglepetést. Ezt 2006-tól már példás módon orvosolják, ugyanis - egy direkt a ZX-hez kifejlesztett - Öhlins kormánygátlóval teszik hibátlanná a paripát.



Apró változtatás ugyan, de a nagysebességű száguldozásnál jól jöhet, hogy a tank teteje homorú, így még jobban a plexi mögé lehet majd bújni. Az üléspozíció egyébként a keskenyebb tanknak köszönhetően kompaktabb lett, amit feltehetően a nyílt napok bajnokai fognak majd igazán értékelni. A teljesen átfaragott motor zöld, fekete és ezüst fényezéssel lesz megrendelhető a következő év elejétől, árakat még nem tudott mondani a hazai importőr.