Hazánkban is egyre nagyobb népszerűségnek örvend a japánból származó technikai sportág, a drift. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy a meglehetősen rossz időjárás ellenére kétezren látogattak ki a tököli reptérre, hogy megnézzék a King of  Europe Európai Drift Bajnokság első futamát. A rendezvényen hét ország 35 versenyzője harcolt az elsőségért.

Fotó: Körber László, [origo]

Közvetlenül a verseny előtt még a futóművet próbálja helyrehozni a szervizcsapat a V8-as BMW-n
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Megérkezésemkor egyből a depóba siettem: sok magyar autó mellett találkoztam holland, francia, cseh, olasz, orosz és szerb driftautókkal is. Mindenki készséges volt, kérésemre szívesen kinyitották a motorháztetőt; érezni lehetett a levegőben az adrenalint. Egyesek még az utolsó pillanatban is szerelték az oldalára borított Toyotát, mások darabokra szedték egy V8-as motorral szerelt BMW E30 elejét, hogy kicseréljék a megrongálódott futóműalkatrészt. A mezőny nagyobbik részét most is a BMW-k tették ki E28-tól E46-ig, de felbukkant a pályán számos japán, spéci Toyota és Nissan, valamint egy Chevrolet Camaro, egy Ford Sierra és egy Opel Manta is.

Mindegyik egytől-egyig hátsókerék meghajtású, speciálisan driftelésre átalakított autó, 170-400 lóerős teljesítménnyel. A tavalyi összetett magyar bajnok új autóval lépett a bóják közé. A mindösszesen 1200 kilométert futott BMW E46-os egyelőre csak hatezres fordulatot enged, de állítólag, ha a komputert sikerül beállítani, az érték nyolcezresre nőhet, és 100 lóerővel megemelkedhet a motor teljesítménye. Különlegessége még, hogy a vezetőülést és a pedálokat is jóval hátrább szerelték - menet közben úgy néz ki, mintha a versenyző a hátsó ülésről vezetné a gépét. Ez a jobb súlyeloszlás és a csúszás érzékelése miatt is érdekes.

 


Helyszíni videónk


A rendezők egy szűkszárú, csepp alakú pályát állítottak fel a reptér egyik nagyobb aszfaltszőnyegén. Kordonnal elkerítették a nézők elől, és a veszélyesebb bukótereket gumifallal bélelték ki. A szokásos piros-fehér bóják is kitüntetett szerepet kaptak: szegélyezték a pálya szélét, valamint az úgynevezett érintési pontokat is szimbolizáltak, amiket a versenyzőknek minél jobban meg kellett közelíteniük az autójuk csúsztatása közben.

A zsűriben helyet foglalt Mike Procureur, a versenysorozat megalkotója is. Így két francia, egy holland és egy magyar pontozóbíró értékelte a versenyzők kezdősebességet, a kanyarvételi íveket, a csúsztatás szögét, az ellenkormányzás minőségét, a gumifüstölést és azt, hogy a versenyző milyen közel halad el a kitüntetett érintési pontokhoz.

Fotó: Körber László, [origo]

Így driftel Tibisz és az M3-as BMW
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A küzdelem a kvalifikációval, a top 32-be jutással kezdődött, amibe a műszaki hibák miatt kiállni kényszerült járművek miatt szinte mindegyik üzemképes driftautóval induló pilóta bejutott. Ekkor még a versenyzők pár nélkül csúszkáltak a pályán. Mindenki tehetett egy bemelegítő, majd két éles kört. Az így kapott pontszámuk alapján a rendezőség párokba rendezte őket és megkezdődött az igazán látványos, páros küzdelem: a tsuiso.

A tsuiso elbírálásánál azt is értékelik, hogy a két autó a driftelés megkezdésekor és a befejezésekor milyen messze van egymástól, és a csúszás folyamán milyen a pozíciójuk egymáshoz képest. Ha az első eltávolodik a követőjétől, akkor ő kerül előnybe, de ha a hátsó jobban megközelíti az elsőt, vagy esetleg leelőzi, abban az esetben a követő várhat több pontot a zsűritől.

Fotó: Körber László, [origo]

Generációk közti csata. Az E46-os BMW jutott tovább
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A párok szintén egy bemelegítő kört tesznek meg, utána jöhet az első forduló. Az első kör után helyet cserélnek, újra a startvonalhoz állnak és elrajtolnak. Abban az esetben, ha pontazonosság lép fel a két versenyző között, a bírák visszahívják őket, és újrafuttatják velük a párviadalt. Ha mind a tizenhat pár megtette köreit, kialakul a döntő rajtsorrendje.
A tizenhatos döntő ugyanúgy zajlik, ahogy a top 32, utána a top 8 és a top 4 alakul ki, utóbbiból kerülnek ki a két döntő versenyzői. A vesztesek indulnak a harmadik helyért, míg a két győztes a végső győzelemért.

A párbajok során több koccanás is előfordult. Először a Camaróhoz ért Zichy BMW-je, majd a végső győzelemre is abszolút esélyesnek számító Kerényi Ádám autója csúszott bele a pályán megpördülő Kalbantner Géza autójába. Géza 300 lóerős, erősen durrogó Nissanjának a jobb eleje sérült meg, amit az első szpojler leakasztásával hirtelen orvosolták, Ádám autószerkezetét pedig egy krokodilemelő segítségével a kordonon kívülre tolták, ahol a bal hátsó kerék levétele után helyrekalapálták a belső doblemezt, így szerencsére folytathatta a küzdelmet.

Fotó: Körber László, [origo]

Depólátvány: bajnokok sora
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A harmadik helyet végül a szerb Bojan Kurbalija (BMW E30) szerezte meg remek versenyzéssel. A döntőben a holland Kees Kok (BMW E30) és a magyar Kerényi Ádám viaskodott. Remek küzdelmet láthattunk: hol az egyik, hol a másik pilóta került előnybe. A zsűri kétszer is visszahívta a párost, végül némi vajúdás után Ádámot látták jobbnak, így ő lett a futam győztese. A kupák mellé pénzdíjakat is osztottak. Az első helyezett 300, a második 200 és a harmadik 100 eurót vihetett haza. Ez az összeg az elfüstölt gumikra sem volt elég, de a kupák szépen mutatnak majd a trófeák között a megérdemelt helyükön.