Az Audi egy hajszállal győzött Le Mansban

2011.06.12. 17:59

24 óra után mindössze 14 másodperc döntött az első hely sorsáról. Az Audi annak ellenére győzni, tudott, hogy két egységük is hatalmas baleset miatt esett ki.

Már az előrejelzések alapján is hatalmas csatára lehetett számítani a 2011-es Le Mans-i 24 órás versenyen, a gyári Audi és Peugeot csapatok nem is cáfoltak rá várakozásokra. Az élről induló dízel Audik és Peugeot-k a rajttól kezdve nagyon kemény tempót diktáltak, de arra senki sem számított, hogy 24 óra elteltével mindössze 14 másodperc dönt majd az első hely sorsáról.

Forrás: AFP
A rajtnál még minden simán ment

Az idén új autóval (R18) érkező Audi annak ellenére tudta megszerezni a győzelmet, hogy már a verseny első felében elvesztették a háromból két autójukat, ráadásul pont az esélyeseket. A Le Mans-i legendákból összeálló 3-as Audi már a verseny legelején hatalmas baleset áldozata lett, Allan McNish egy lekörözés közben összeütközött egy Ferrarival, aminek következtében porrá tört az Audi. Szerencsére sem a versenyzők, sem a korlát mögött tartozkodó fotósok nem sérültek meg a horrorisztikus jelenetkor.

 

McNish balesete

Alig pár óra elteltével a tavalyi győztes legénység is hatalmas baleset áldozata lett, a pálya egyik leggyorsabb kanyarjában az AF Corse csapat Ferrarija ráhúzta a kormányt az 1-es Audira, ami után még döbbenetesebb bukás következett. A csodával határos módon Mike Rockenfeller pár sérüléssel ki tudott szállni a felismerhetetlenségig összetört Audiból, de a biztonság kedvéért megfigyelésre kórházba szállították. Az esetben vétkes Ferrarit később kizárták a versenyből.

 

Rockenfeller balesete 0:43-nál látható először

Ezek után az Audinak csak egy egysége maradt, de az pont az első helyért aktívan küzdő 2-es autó volt, amely leginkább a 7-es és a 9-es Peugeot-val vívott nagy csatát. Az éjszaka folyamán a gyári Peugeot-k gyorsabbak voltak, de több biztonsági autós fázis miatt folyton elolvadt az előnyük. A nap felkeltével az Audi visszanyerte gyorsaságát, így a Peugeot hiába tudott rendszerint egy körrel hosszabb etapokat teljesíteni, folyamatos harc folyt az élen. Még egy-két biztonsági autós rész ekkor is nullázta a különbségeket, de a hiba nélkül teljesítő 2-es Audi (Marcel Fässler/André Lotterer/Benoit Treluyer) végül 14 másodperccel megelőzte a 9-es Peugeot-t (Sébastien Bourdais/Simon Pagenaud/Pedro Lamy), és két kört adott harmadik helyen befutó, a csak francia versenyzőkből álló nyolcas Peugeotnak (Stéphane Sarrazin/Franck Montagny/Nicolas Minassian). A versenyt idén minden (a nem gyári is) Peugeot befejezte, de az első helyet nem tudták megszerezni az Audi előtt. A legjobb benzines prototípus, a Rebellion Racing Toyota motoros Lolája lett (Nicolas Prost/Neel Jani/Jeroen Bleekemolen), amelyben Alain Prost fia is helyet foglalt.

Forrás: AFP
Ennyi maradt az egyes rajtszámú Audiból

Az LMP2-es kategóriában a Greaves Motorsport Zytek Nissanja nyert (Karim Ojjeh/Thomas Kimber-Smith/Olivier Lombard) a Signatech Oreca Nissanja és a Level 5 Motorsports Lola-Hondája előtt.

A GT autóknál a Corvette-nek elég nehezen, de sikerült megünnepelni a 100 éves jubileumot. A profik versenyében sokáig a 74-es számú Corvette vezetett, de egy Porschéval történő ütküzés után kiestek.

 

A Corvette baleset 2:00-tól látható

A másik gyári autó (73-as, Olivier Beretta/Tommy Milner/Antonio Garcia) még a verseny elején hátra esett, de folyamatosan javultak, végül nagy csatában maguk mögé utasították az AF Corse 51-es egységét, amelyben két korábbi Forma-1-es versenyző is szerepet vállalt (Bruni, Fisichella). A kategória harmadik helyére futott be a BMW Motorsport egyik autója (56), ők minden bizonnyal ennél jobb helyezésben bíztak.

Az amatőröknél is Corvette győzelem született, a dobogó első két fokát elhódító Larbre Competion jobbik egysége ugyanis Corvette-tel ment, míg a második csapat Porschével. Itt a harmadik helyet egy Ford GT szerezte meg.

Forrás: AFP
Az Audi is a Peugeot (háttérben) végig szoros csatát vívott

Összességében az idei Le Mans-i 24 órás verseny leginkább a hatalmas balesetekről és a sok biztonsági autós fázis miatt maradhat meg a rajongók emlékezetében. Az Audi pedig pont azzal az egységével szerezte meg a győzelmet, amelytől a legkevésbé várták. Az új szabályok szerint tervezett autók nem váltották be a hozzá fűzött reményeket, minden gyári autó túl gyors volt, miközben az amatőr kategória versenyző pedig túl lassúak.