Mindent a családnak - Skoda Octavia Kombi (1969), Wartburg 311 Camping (1964) összehasonlító teszt

skoda wartburg
Vágólapra másolva!
Vajon mit tudtak a hatvanas évek irigyelt szocialista szabadidőautói? A csehszlovák és a kelet-német autóipar összecsap!
Vágólapra másolva!

Különleges pillanatok a Kovács család életében: apa elemózsiát pakol az új autóból, a copfos kislány pöttyös labdával játszik a Balaton parton. Nagyon boldogok, mert még a kutya és a nagymama is befért a kombiba. Snitt. Valahogy így nézhetett ki néhány évtizeddel ezelőtt egy autótípust reklámozó propagandafilm. S ez az autótípus lehetett volna a Škoda Octavia Kombi és a Wartburg 311 Camping is, hiszen mindkettő tökéletesen megfelelt az idilli család idilli szállítójárművének. S ebben semmi irónia nincs, a csehszlovákok és a kelet-németek is jó úton jártak, mivel akkor, főleg a vasfüggönyön innen, nem igen akadt ellenfele összehasonlításunk két résztvevőjének.

A Wartburg az idősebb, 47 éves, kezdjük vele. A "púposnak" is becézett sorozat első generációjából való példány, amely a 311-es típusjelzést viseli. A népnyelvben csak nagykerekűnek nevezték, mivel ennél még 15 colos abroncsokat alkalmazott a gyár, szemben a későbbi, 312-1-essel, ahol 13-asra váltottak. Volt más eltérés is a formára teljesen azonos autók között, a legfontosabb talán a futómű: előbbinél a háború előttről származó alapoknak köszönhetően hátul merev tengely dolgozik, s az egész kasztni keresztlaprugókon ring, a kiskerekűnél független hátsó felfüggesztés és spirálrugó kombinációját alkalmazták.

Fotó: Karner Miklós/Retro Mobil
Hasonló, a hatvanas években népszerű világos bézses színárnyalatot viselnek, a Wartburg kétszínű fényezése a DeLuxe kivitelre utal. A német típusból is készült háromajtós kombi, sokkal hétköznapibb puttonykialakítással

Aki vezette már mindkettőt, tudja: ég és föld a két változat viselkedése, természetesen az utóbbi javára. A mi 311-esünk is keményen gurul, ám ebben a versenyszámban az 1969-es forgalomba helyezésű Octavia sem jeleskedik. A Škoda életében is sok apró módosítás volt, a futómű kezdetben (amikor még 440-esnek hívták ezt a modellt) elől-hátul keresztlaprugókon ült, majd az Octavia névvel elől kettős keresztlengőkaros, tekercsrugós, stabilizátoros felfüggesztés is érkezett. Hátul viszont minden változatlan maradt. A Camping teljesen eredeti állapotú, sosem újították fel, és ez meg is látszik rajta, ám emiatt nem érdemes bánkódni; az eredeti fa felületek, textilek tapintása, és a jellegzetes utastéri illat beszippantása nagy élmény. Az Octavia karosszériája és motorja már átesett legalább egy beavatkozáson, szépen csillog, újszerű, kárpitjai is hibátlanok.

Fotó: Karner Miklós/Retro Mobil
A Wartburgnál a puttony tetőmegemeléssel is járt, s a hátsó rész láthatóan hosszabb, mint a csehszlovák riválisnál. A Škoda 1969 után elveszítette kecses "uszonyait" és keskeny csíklámpáit

A háromajtósság rögtön hátrányba hozza a Skodát, hiszen ha családi autóról beszélünk, nem ez a legpraktikusabb karosszéria. Az ülőlappal együtt előrebillenthető első ülések mögött felszabaduló nyílás elfogadható átjárót nyit, de leginkább gyerekeknek könnyű itt a bejutás. A Wartburg viszonylag szűk, ám szélesre táruló hátsó ajtóival megnyeri a beszállási versenyt, ráadásul a második üléssorban a térkínálat is nagyobb, annak ellenére, hogy a két autó méretei között nincs érdemi eltérés. A vezetőülésben ülőktől talán a Škoda vár el több kompromisszumot: a nagy átmérőjű volántól a hosszabb lábúak combja szorongatott helyzetben van. A Wartburgnál kisebb a kormány alsó karimája, emiatt a lábtér is kevésbé szűk. A Wartburg a teljesen sík padlójával is elhúz, sem elöl, sem hátul nincs középen kitüremkedés. A leghátsó traktus, azaz a csomagterek versenyében döntetlenre állnak. Az ablakvonalig mért kapacitás közel ugyanakkora, de míg a Škoda osztottan dönthető hátsó üléstámlákkal kedveskedik, a Wartburg-padot csak egyben lehet lehajtani. A Camping nagyobb belmagassága javítja a komfortérzetet, és - nem utolsósorban - a pakolhatóságot. Abban az időben még nemigen figyeltek a praktikus részletmegoldásokra, így ötletes tárolóhelyeket, rekeszeket nem érdemes keresnünk. A Wartburg azért előnyben van: mind a négy ajtajára varrtak zsebet.

Fotó: Karner Miklós/Retro Mobil

Fotó: Karner Miklós/Retro Mobil

Megszokást igényel a Wartburg kormányváltója, de a Skoda padlóból kilógó karja is feladja a leckét

Menet közben a kemény, pattogós futómű és a nagy holtjátékú volán közös nevező, ahogy a nem éppen acélos négydobos fékrendszer is. Nehéz kérdés, hogy melyik motor mellé tennénk le a garast. A surrogva, visítva járó kétütemű sokkal halkabb, de 37 lóerőtől nem várhatunk túl sok lendületet, főleg ha a család megtölti a kabint; sík úton a 80-90 km/órás utazótempó tartható. A Škoda alublokkos, OHV motorja hangos és kelletlen, elvitathatatlan előnye, hogy alul sem nyomatékszegény (ellentétben a pörgetésért kiáltó kétüteművel), s tartós 100-zal is megy, ha az ember nem retten meg a kóválygós futóműtől. A csehszlovák veterán váltókarja a padlóból nő ki, a teljesen feje tetejére állított váltóséma (jobboldalra tolva van az egyes, kettes, onnan kell középre húzni a hármashoz és négyeshez) miatt nem árt az odafigyelés. A kétütemű kormányváltója is szokatlan az új autóhoz szokott kéznek, a kopott szinkronok miatt a kapcsolás sem finom. A 311-es elöl, az Octavia hátul hajt, emiatt a Wartburg télvíz idején sokkal biztosabban fogta az utat. Két különböző karakter, két külön világ; ha a méret és a kihasználhatóság a lényeg, Wartburg viszi a prímet. A maguk korában mindenki vágyott rájuk, s most is szerethető veteránok.

Fotó: Karner Miklós/Retro Mobil
Egyiknél sem a ma megszokott nyitási megoldásokat találjuk. A Wartburgot talán könnyebb pakolni, a Skodánál viszont kisebb az ajtók helyigénye, és kisebb cuccok bepakolásához elég csak a felső részt felemelni. A pótkerék mindkettőnél a raktérpadló alatt utazott, az Octavia esetében külön ajtó mögött elrejtve

Műszaki adatok - Škoda Octavia
Motor: soros, négyhengeres, folyadékhűtéses, négyütemű, hengerenként kétszelepes, (OHV) benzinmotor, elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 1221 cm3. Teljesítmény: 47 LE, 4500/perc fordulaton. Erőátvitel: négyfokozatú, 2-4 fokozatig szinkronizált kéziváltó, hátsókerékhajtás. Egytárcsás száraz kuplung.
Felfüggesztés: Elöl kettős keresztlengőkaros, hátul lengőtengelyes futómű, elöl tekercs-, hátul kereszt laprugókkal. Elöl kanyarstabilizátor. Csigás kormánymű. Elöl-hátul dobfék. Felépítmény: Háromajtós acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 4065 x 1600 x 1430 mm. Tengelytáv: 2390 mm. Saját tömeg: 960 kg. Végsebesség: kb. 125 km/óra

Műszaki adatok - Wartburg 311
Motor: soros, háromhengeres, folyadékhűtéses, kétütemű, benzinmotor, elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 900 cm3 . Teljesítmény: 40 LE, 4000/perc fordulaton. Erőátvitel: négyfokozatú, 2-4 fokozatig szinkronizált kéziváltó, elsőkerékhajtás. Egytárcsás száraz kuplung.
Felfüggesztés: Elöl-hátul keresztlaprugós futómű, hátul merev tengellyel. Fogasléces kormánymű. Elöl-hátul dobfék
Felépítmény: Ötajtós acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 4300 x 1570 x 1450 mm. Tengelytáv: 2450 mm. Saját tömeg: 920 kg. Végsebesség: kb. 115 km/óra.