Új magyar Mercedes, McLaren-csúcsmodell és a következő Octavia - 2013 autós újdonságai

2013.01.02. 22:24

2013-ban a világ leggyorsabb szériaautója címért a Porsche, a McLaren és a Ferrari vadonatúj, közel 900 lóerős sportkocsijai mérkőznek majd meg, az elérhető árú autók között pedig a Suzuki Esztergomban készülő szabadidő-autóját, a fronthajtású BMW egyterűt, az új Skoda Octaviát és a 0,9 literes fogyasztású Volkswagent várjuk a leginkább. Újdonságokat bemutató cikksorozatunk második részében a Lexustól a Volkswagenig vesszük végig a gyártókat.

Az újdonságokat bemutató cikk első része itt található.

Lexus

Forrás: Lexus
A Lexus LF-CC tanulmánya az új IS-t vetíti előre, amelyből már kupé is lesz

A Toyota prémiummárkája 2013-ban mutatja be az új IS sorozatot valamelyik nagy nemzetközi autókiállításon. Együtt fejlesztették az új középkategóriást a nagyobb, 2012-ben bemutatott GS-sel, így sok közös alkatrészük van. Az IS-ben debütál majd a Lexus új, kisebb hibrid hajtáslánca egy 2,5 literes négyhengeres benzinmotorral. A rendszer összteljesítménye 200 lóerő fölötti, szén-dioxid-kibocsátása 99 g/km alatti lesz, ami nem hangzik rosszul.

Maserati


Hosszabb lett elődjénél az új Quattroporte, az erősebb motorja egy új, 530 lóerős ikerturbós V8-as

A Fiatnak nagy céljai vannak második számú sportautó-márkájával, három éven belül megnyolcszoroznák az eladásokat, a cél évi 50 ezer eladott Maserati. Ehhez persze egy sor új modellre van szükség. Az első ezek közül a 307 km/h-s végsebességű új Quattroporte, amelyet már bemutattak, de értékesíteni csak 2014 elején kezdik. A következő az eggyel kisebb méretű, de azonos technikára épülő Ghibli nevű négyajtós lesz. Ettől a modelltől várják az eladások zömét, a kocsinak a BMW 5-össel és a Mercedes E-osztállyal kell majd harcolnia a vásárlókért. Készül a nagyméretű szabadidő-autó, a Levante is, ezt tanulmányautóként (Kubang) már a tavalyelőtti Frankfurti Autószalonon megmutatták. A Jeep Grand Cherokee-alapokra épülő nagy SUV sokkal sportosabb lesz amerikai testvérénél.

Mazda


Egy kiszivárgott, nem hivatalos kép a következő Mazda3-ról. Megkapja a Skyactiv technikát

Januárban kezdődik a vadonatúj Mazda6 értékesítése, a legolcsóbb, kétliteres, benzinmotoros változat 6,49 millió forintba kerül. Egy hónappal később már a kombit is meg lehet majd venni. Év közepére várható a vadonatúj Mazda3 bemutatója, a kompakt kocsi lesz a harmadik modell, amely már a Skyactiv technikára épül. Kétféle karosszériával, öt- és négyajtósként jön majd, és a korábbinál jóval takarékosabb motorokkal.

McLaren


A McLaren P1 szériaváltozata állítólag 99 százalékban úgy néz majd ki, mint a tanulmányautó

2013-ban mutatkozik be a legendás F1 szellemi utóda, a P1. Mindössze 500 példány készül majd a 2012-es tanulmányétól csak minimálisan eltérő formájú és körülbelül 300 millió forintba kerülő hipersportkocsiból. "A célunk nem feltétlenül a legnagyobb végsebesség elérése, de az mindenképp, hogy ez legyen a leggyorsabb és a legjobb vezetési élményt adó szériagyártású autó a versenypályákon" - nyilatkozta az autóról Antony Sheriff, a McLaren Automotive ügyvezető igazgatója. A pletykák szerint az MP4-12C feltöltött, 3,8 literes V8-asa hajtja majd a P1-et, de a benzinmotort a Forma-1-es KERS-hez hasonló hibrid rendszer is segíteni fogja a hajtásban, a rendszer összteljesítménye megközelítheti a 800 lóerőt. A kocsi további különlegességei közé tartoznak az aktív aerodinamikai elemek, amelyek az MP4-12C-hez képest ötször annyi leszorítóerőt generálnak, és az akrilból készült ablakok. Ez az anyag vízlepergető és könnyű, ezért állítólag nem is lesz a P1-en ablaktörlő.

Mercedes-Benz

Forrás: Mercedes-Benz
A B-osztály után a négyajtós CLA lesz a második modell, amely a kecskeméti gyárban készül

Rengeteg újdonsággal készül a csillagos prémiummárka 2013-ra. Az év első negyedévében kezdődik az egymilliárd euróból felújított E-osztály értékesítése, az új modellt arról lehet felismerni, hogy a négy szögletes helyett két ívelt fényszórója lett. A frissítés meghozta a még be sem mutatott S-osztály asszisztensrendszereit az E-osztálynak, a motorok takarékosabbá váltak, az alapfelszereltség pedig gazdagabbá. Benzines és dízel hibridet is kínálnak majd belőle. Már januárban bemutatkozik a Kecskeméten gyártott CLA, amely az A-osztály négyajtós limuzin változata, ősszel pedig a GLA nevű, azonos technikára épülő kis szabadidő-autótól is lerántják majd a leplet. Jön az A-osztály sportváltozata is, a 335 lóerős, összkerék-meghajtású A45 AMG az Audi RS3-asnak és a BMW M 135i-nek jelent majd komoly konkurenciát. Májusban az E-osztály modellfrissítése átterjed a kupéra és a kabrióra, augusztusban pedig a várva várt új S-osztályról is lerántják majd a leplet. Az öt méternél hosszabb luxusautó számtalan biztonsági újításával és vezető támogató rendszerével a világ legbiztonságosabb autója címre tör.

Mini

Forrás: Mini
Fura szerzet a Paceman, egyszerre SUV és kupé

A BMW kisautó-márkája az év elején kezdi forgalmazni a Paceman terepkupét. A szeptemberi Frankfurti Autószalonra időzítik a harmadik generációs új Mini premierjét, egyelőre csak annyi biztos a kémfotó alapján, hogy ennek már nem középen lesz a sebességmérője. A következő 1-es BMW is ugyanazt az elsőkerék-meghajtású padlólemezt kapja majd, mint a Mini, de az új háromhengeres motorok is megjelennek majd a luxus kisautón kívül számos új BMW-ben is. Az új padlólemez lehetővé teszi, hogy akár összkerék-meghajtású és elektromos változatok is készüljenek majd az új Miniből.

Mitsubishi

Forrás: Mitsubishi
A Mirage nagyon takarékosnak ígérkezik, pedig csak benzinmotor lesz hozzá

Januártól már kapható az új Outlander, a fronthajtású alapváltozat ára 7,09 millió forinttól indul. Ennél vélhetően jóval drágább lesz az év második felében érkező konnektoros hibrid, cserébe hihetetlenül kedvező fogyasztást ígérnek neki. Nem sokkal később, tavasszal elkezdődhet a Colt-utód, a Mirage értékesítése is. A 3,7 méteres, thaiföldi gyártású kisautó tervezésénél az üzemanyag-takarékoság volt a vezérelv, ennek megfelelően csak háromhengeres motorokkal, start-stop rendszerrel és fékenergia-visszatáplálással lehet majd megvenni. 2013-ban enyhe frissítést kap az ASX is.

Nissan

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Sportosabb lesz elődjénél az új Note, a Fiestának és a Polónak akarnak konkurenciát állítani vele

2013-ban valószínűleg már Magyarországon is elérhetővé válik az elektromos Leaf. A magyar piac szempontjából azonban fontosabb az olcsóbb Note érkezése, a normál kisautók és az egyterűek keresztezéséből született autót tanulmányként már a tavalyi Genfi Autószalonon bemutatták Invitation néven. A Nissan a Ford Fiestának és a Volkswagen Polónak szeretne befűteni vele, a Micránál jóval följebb pozícionálják, mivel nemcsak nagyobb, de sokkal jobb minőségű is lesz.

Opel

Forrás: Opel
A Cascada kabrió az Astra és az Insignia alkatrészeiből épül fel

A Suzuki SX4 méretű kis szabadidő-autó, a Mokka már kapható 4,59 millió forintos alapáron, de még az első negyedévben a lifestyle miniautó, az Adam is kapható lesz a hazai kereskedésekben. Nyárra az Astra és az Insignia alkatrészeiből összelegózott négyüléses Cascada nevű kabrió is megérkezik. Őszre várható az Insignia és a Meriva modellfrissítése, mindkettő korszerűbb, új generációs szentgotthárdi turbómotorokat kap. Ezek közül az 1,6-os 170 és 200 lóerős változatban érkezik.

Peugeot


A Peugeot is belép a kis szabadidő-autók piacára 2013-ban a 2008-assal

Már decemberben megkezdődött a 4,43 méteres 301 árusítása. A Citroën C-Élysée-től csak minimálisan különböző, családosoknak és taxisoknak való szedán bőséges helyet, óriási csomagtartót és kielégítő felszereltséget ad hárommillió forintnál kevesebbért. Az év elején érkezik az RCZ kupé alaposan felfrissített változata, az év végén pedig a leggyorsabb Peugeot, az RCZ-R szériaváltozata is megérkezik. Ebben már 260 lóerőnél is erősebb lesz az 1,6-os turbómotor, és végre az önzáró differenciálmű sem marad ki belőle. Bővül a 208-as család is, jön a 200 lóerős GTI és a 2008-nak hívott kiskategóriás szabadidő-autó. Az év vége felé ráncfelvarráson esik át a 3008 és az 5008.

Porsche

Forrás: Porsche
Az új, hibrid Porsche 918-as 7:14-es kört repesztett a Nürburgring Nordschleifén

Már bemutatták, de csak 2013 első felétől lesz kapható a Boxster csukott változata, a középmotoros Cayman. Folytatódik a 911 család bővülése, év elején érkeznek az összkerék-meghajtású változatok, az év végére pedig a lecsupaszított GT3 és a minden jóval felszerelt Turbo is megérkezik. Komoly ráncfelvarráson esik át a Panamera, a négyajtós szedán sokat kritizált külsejét alaposan átalakítják, emellett a típus egy új V6-os turbós benzinest és a Cayenne Diesel S-ből már ismert V8-as dízelmotort is megkapja. Valószínűleg a szeptemberi Frankfurti Autószalonon leplezik le a Cayenne kistestvérét, az Audi Q5-re épülő Macan szabadidő-autót. Az igazi nagy durranás az év végére várható, akkortól lesz ugyanis kapható a 918 Spyder csúcsmodell. A nyitott kétülésesbe minden technikai csemegét beépítenek, amelyet ma a Porsche csak kínálni tud. Új fejlesztésű, 580 lóerős V8-as motorját két villanymotor is segíti majd a hajtásban, ezek egyike az első kerekeket forgatja majd. A sportkocsi kombinált összteljesítménye közel 800 lóerő, alapára közel 800 ezer euró lesz.

Renault


430 literes csomagtartója van az elődjénél jóval csinosabb új kombi Cliónak

2013-ban folytatódik a Clio család bővülése, érkezik a 430 literes csomagtérrel rendelkező kombi, és Genfben a Captur nevű szabadidő-autót is bemutatják. Ez a kiszivárgott szabadalmi rajt alapján felfújt Clióra fog hasonlítani, de a kisautóval ellentétben összkerék-meghajtással is meg lehet majd venni. Tavasszal mutatják be a 200 lóerős Clio RS-t amely elődjével ellentétben csak ötajtós karosszériával, turbómotorral és duplakuplungos automata váltóval lesz megvásárolható. 2013-ban egyes piacokon bevezetik a Zoé nevű villanyautót is, a Clio méretű kocsi nem sokkal lesz drágább egy átlagos kisautónál, de cserébe az akkumulátorok után havi bérleti díjat kell majd fizetni. Fenntartása várhatóan még így is olcsóbb lesz, mint egy belső égésű motorral felszerelt autóé.

Seat

Forrás: Seat
Továbbra is Golf-technikát ad sportosabb csomagolással és kedvezőbb árral a Leon

Már decembertől rendelhető az új Toledo, amely szinte csavarra megegyezik a Skoda Rapiddal. A tágas szedán alapára 3,3 millió forint, de ennyiért csak három henger és 75 lóerő jár. Nem sokkal később jön a frissített Ibiza csúcsváltozata, a Cupra, és az új Volkswagen Golf technikájára épülő harmadik generációs Leon. Az alsó középkategóriás típusból most először háromajtós és kombi (ST) is lesz, ezek bemutatója az év második felében várható.

Skoda


Fél kategóriával feljebb lép az új Octavia, vezetéstámogató asszisztensrendszerek is lesznek benne

Pár hete már a Skoda is árulja a maga kis szedánját, (a Rapid ára az 1,2-es háromhengeres benzinmotorral 3,2 millió forinttól indul), de a pletykák szerint az év végére a kombi is megérkezik. Már bemutatták a hetes Golf technikájára épülő új Octaviát, 2013 első felében kezdik árusítani. Pár hónappal az ötajtós után természetesen ebből is lesz kombi. Nagyobb és elegánsabb elődjénél a nálunk is népszerű típus új nemzedéke, a hossza 9, a szélessége 4,5 centiméterrel nőtt meg, a csomagtartója is gigászi, 590 literes. Skodában először lesz adaptív tempomat és táblafelismerő rendszer, de újdonság az intelligens fényszóróasszisztens, illetve a vezetési mód kapcsoló, amellyel egy mozdulattal változtatható az autó karaktere. Ezeket az extrákat valószínűleg az év közepén esedékes modellfrissítés után a nagyobb Superbhez is meg lehet majd rendelni. 2013-ban ráncfelvarráson esik át a Yeti is.

Ssangyong

Forrás: Ssangyong
Így néz ki a modellfrissítés után a Rexton, alapára kedvező maradt

Két év alatt szinte teljesen megújul a koreai márka kínálata. Tavaly váltották le a közepes méretű Korando szabadidő-autót, de idén januártól már a felfrissített Rexton, a Rexton W is kapható lesz 6,99 millió forintos alapáron. 2013-ban bemutatják a mostani, fura formájú Rodius buszlimuzin utódját. Állítólag sokkal emészthetőbb formát kap a továbbra is hatalmas, hétüléses autó, meghajtásáról kétliteres dízelmotor gondoskodik majd.

Subaru

Forrás: Subaru
Az új Impreza tágasabb és takarékosabb elődjénél, terepjárós külsővel, XV néven egy ideje már elérhető

2013 első negyedévében várható a BRZ és az új Impreza felbukkanása a Subaru-kereskedésekben. Előbbi a Toyota GT 86 testvérmodellje, attól csak az emblémái és a futóműhangolása különböztetik meg, a márkától szokatlan módon összkerék-meghajtást nem kap, ellentétben az új Imprezával, amely csak 4x4-esként lesz kapható. Az alsó-középkategóriás típus elődjénél valamivel szögletesebb formákkal és nagyobb helykínálattal, valamint új 1,6-os benzines bokszermotorral és start-stop rendszerrel érkezik. Az év közepére várható a modellfrissítésen átesett, divatosabb megjelenésű Legacy és Outback, valamint az Amerikában már bemutatott, vadonatúj Forester.

Suzuki


Az SX4-nél nagyobb S-Cross a Nissan Qashqai ellenfele lesz, és Esztergomban készül majd

2013-ban beindul egy új modell gyártása az esztergomi Suzuki-gyárban. A tavaly ősszel bemutatott S-Cross szabadidő-autó szériaváltozatát valószínűleg a márciusi Genfi vagy a szeptemberi Frankfurti Autószalonon leplezik majd le, forgalmazása az év második felében kezdődhet. A 4,3 méter hosszú újdonság egy kategóriával nagyobb lesz az SX4-nél, így olyan modelleknek lesz a konkurense, mint a Nissan Qashqai, a Dacia Duster vagy a Mitsubishi ASX. A hírek szerint az S-Cross mellett gyártásban marad az SX4 is, csak némi frissítésen esik át. A Suzuki távolabbi tervei meglehetősen ambiciózusak: az S-Cross után minden évben bemutatnak egy európai piacra szánt új modellt.

Toyota


Az Aurisból hibrid, kombi és hibrid kombi is lesz. A hibridek csomagtere nem kisebb

Januártól már rendelhető az új Auris, amely sportosabb formát és átdolgozott motorokat kapott. Az 99 lóerős, kielégítő felszereltségű alapmodell ára klímával 4,44 millió forint. Már a kezdetektől elérhető lesz hibridként is 6,59 millió forintért, itt ki kell emelni, hogy az akkumulátor áthelyezése miatt a benzines-elektromos változatnak már ugyanakkora a csomagtartója, mint a normál Aurisoknak. Az év második felében megérkezik a kombi is, amelyből szintén lesz hibrid. Nagyjából a kombival egyszerre jön a frissített Verso és a vadonatúj RAV4 is, mindkettő megjelenését az Auriséhoz igazították. Jelentősen megnyújtották a RAV4 karosszériáját, 4,57 méteres hosszával 20,5 centiméterrel nyújtózik túl elődjén. A méretnövekedésnek hála nőtt a hátsó lábtér, a csomagtartó pedig 100 literrel növekedett.

Volvo

Forrás: Volvo
Az XC40 emelt futóművet kap, de csak a 254 lóerős T5-höz lesz összkerékhajtás

Év elejétől már kapható a V40 szabadidő-autós kivitele, az XC40, amely emelt futóművében, gazdagabb felszereltségében és műanyag védőelemeiben különbözik a V40-től. Összkerék-meghajtás kizárólag a 254 lóerős, benzines T5-höz lesz. 2013-ban komolynak beharangozott ráncfelvarráson esik át a 2010 óta kapható S60/V60 széria és a 2006 óta kapható S80 is. Egyelőre nem tudni, milyen változásokat hoz majd a modellfrissítés, az mindenesetre valószínű, hogy a V40-ben bevezetett gyalogoslégzsákot megkapják a nagyobb modellek. 2013-ben még nem készül el a 2002 óta kapható XC90 régóta várt utódja, de elképzelhető, hogy év vége felé tanulmányautóként már megmutatják.

Volkswagen

Forrás: Volkswagen
0,8 literes, kéthengeres dízel és villanymotor mozgatja a 800 kilogrammos XL-1-est, amely a világ legtakarékosabb autója címre tör egyliteres átlagfogyasztásával. Csak kis szériában készül majd

Folytatódik a hetes Golf modellcsalád bővülése, 2013-ban megjelenik az összkerekes, a kombi, az egyterű (amelyet már nem Golf Plusnak hívnak majd), a GTI és a GTD is. Ezeken kívül érkezik még a mindössze 3,2 literes átlagfogyasztású, szupertakarékos Bluemotion, év végén pedig a legdurvább Golf, az Audi S3-as 300 lóerős turbómotorjával szerelt, összkerék-meghajtású R is. Kis szériában piacra dobják az egyliteres átlagfogyasztású korábbi tanulmányautót, a dízel-hibrid XL-1-est, de nem ez lesz az egyetlen alternatív hajtású modell az újdonságok között: elektromos változatot kap az Up! miniautó és a hetes Golf is, a Jettából pedig megérkezik a hibrid.