A gumiról minden kiderül

gumi
Vágólapra másolva!
Még az is, hogy mikor gyártották, csak tudni kell, hol találjuk, és mit jelentenek a számok. Megmutatjuk.
Vágólapra másolva!

Sokan most kezdenek gumit keresgélni a feleslegessé vált téli helyett, ehhez azonban tudni, kell, hogy pontosan milyen méretű abroncsokra van szükségünk. Minden típusnak, és azon belül motor és felszereltségi szinteknek megvannak a gyári kerékméretei (néha van különbség a téli és nyári között). Ettől eltérni lehet ugyan, a váltóméretezés betartásával, de nem nagyon érdemes, mert sok kellemetlenségünk lehet belőle. Azon túl, hogy más kerékmérettel elkezd keményen csalni a kilométeróra, még az elektronika is megbolondulhat, ám ami fontosabb: a nem gyári kerékméretbe beleköthetnek a biztosítók és a gumikereskedők is, ha garanciális problémával megyünk hozzájuk vissza, mondván „nem a gyári méretet rakatott fel, biztos ezért van/volt gond a gumival”.

Egy gumi oldalán ott van az összes lényeges információ, csak tudni kell leolvasni

A pontos mérethez a legegyszerűbb megnézni az éppen fent lévő gumikat, ám ha használtan vettük az autót, akkor könnyen lehet, hogy az előző tulajdonos a gyáritól eltérő méretű gumikat vett. Ennek elsősorban anyagi oka lehet, ugyanis viszonylag nagy eltérések lehetnek a különböző méretek között. Aki tehát biztosra akar menni, az feltúrja a netet és kikeresi, hogy a konkrét típushoz, motorhoz, felszereltséghez, mi a gyári méret, és ennek tudatában kezd el azon töprengeni, hogy milyen márkájú gumit vegyen.

De mit is jelent a gumik oldalfalán található sok szám és betű?

Például egy ilyen sor: 205/60, R16 80S. Ebben az esetben a 205 a gumi profilszélességét jelenti milliméterben, tehát egy 20,5 centi széles abroncsról van szó. A /60 azt jelöli, hogy a gumi oldalfalának magassága, hogyan aránylik a szélességéhez, a példában ez 60 százalék. Minél nagyobb ez a szám, vagyis arány, annál „ballonosabb” gumiról van szó, minél kisebb, annál „peresebb”. Ez utóbbit a sportosabb modelleken használják, kanyarban ugyanis kevésbé dől és deformálódik a gumi, cserébe csökken a rugózási komfort. Átlagos személyautókon általában /55,/60 vagy /65-ös számokkal találkozunk, de mostanában divatba jöttek a presebb gumik is a családi autókon. Az R16-ból az R azt jelenti, hogy radiális szerkezetű az abroncs, a 16 pedig azt, hogy 16 colos az átmérője. Egy col 2,54 centinek felel meg. A 80S a súly és sebességhatárokat jelöli, itt már érdemes keresni a neten egy táblázatot, hogy a 80-as minek felel meg. Az S egyébként azt jelenti, hogy 180 km/órás tempóig használható az abroncs nagy biztonsággal, de emiatt is érdemes átböngészni egy táblázatot.

Azt is megtudhatjuk, melyik héten sütötték a gumit

Sokan nem tudják, de a gumi gyártásának a pontos ideje is megtalálható az abroncs oldalán. Ehhez a DOT feliratot kell megkeresni és megnézni az utána található négyjegyű számot, pl.: DOT 4113. Az első két szám a gyártási hetet, a második két szám a gyártási év utolsó két jegyét mutatja. Tehát a példánkban szereplő gumit a 2013. év 41. hetében gyártották. A gumiknak is van szavatosságuk, azonban ez nagymértékben függ a tárolási körülményektől. Napfénytől óvva, profi körülmények között egy három-, négyéves gumi is újnak számít, de próbáljunk meg minél frissebbet venni, abból nem lehet baj.

Az új gumik energiacímkéjéről, még az is kiderül mennyire zajos és takarékos GoodYear

Ezek után már csak az a kérdés, hogy a számtalan márka közül melyiket válasszuk, amihez némi segítség, hogy 2012 novemberétől csak energiacímkével lehet forgalomba hozni új gumikat. Ezt úgy kell elképzelni, mint például egy hűtő energiacímkéjét. Ezen A-tól G-ig skálázva feltüntetik az üzemanyag-hatékonyságot és a tapadást nedves úton, a két szélső érték 0,65 liter fogyasztás- és 18 méter fékútkülönbséget jelent (80 km/h-ról lassítva). Egy harmadik ábrán a gördülési zajt írják ki dB-ben, és hanghullámábra jelzi, megfelel-e a 2016-ban életbelépő EU-s előírásoknak. A címke persze nem tér ki minden kritériumra, például kanyarban az oldalvezető képességre, inkább csak iránymutatásnak jó, és segít kiszűrni a bóvli abroncsokat. Ökölszabálynak azonban elmondható az, hogy a gumikon nem érdemes spórolni, kerüljük a gyanúsan olcsó, rendszerint Távol-Keletről származó abroncsokat, amelyek méterekkel hosszabb fékutakkal bosszulják meg a spórolást.