Áldás és átok is lehet a használt cégautó

Vágólapra másolva!
Az elmúlt hat évben alig vettek magánszemélyek új kocsit Magyarországon. Ez a jelenség a használtpiacra is begyűrűzött: nehéz kifogni a doktornő megkímélt Yarisát vagy a nyugdíjas úr szép Golfját. De az importdömpingben is vannak azért itthoni lehetőségek: úgy hívják, használt cégautó, és nem is olyan rossz, mint a híre. Feltéve, hogy okosan választunk.
Vágólapra másolva!

Gondos gazdától a legjobb vásárolni, de a látszat sokszor csal, és nem is ez az egyetlen üdvözítő út. Gyerekkoromban a legmenőbb autónk egy kétévesen vásárolt állami Lada volt, patikaállapotban, akár az új. Most egy régi minisztériumi Volkswagent használok, hatszor idősebbet, mint az ezerkettes volt, de még mindig jobb kondiban van, mint az itthoni átlagos használt autók, főleg, ha kitakarítom.

Állami tartalékkészletből reaktivált Skodák, az oly jellemző GSN rendszámmal. Szükség esetén csak egy vizsga kell rájuk, és már mehetnek is Forrás: Dombóvári Mihály

Régi igazság: a vevő azt szeretné, hogy új hangulatú legyen a használt autó is. De ilyet találni nehéz, és a privát eladók sem könnyítik meg a keresők dolgát, hiszen akik ma megengedhetik maguknak, hogy új autót vásároljanak, sokáig meg is tartják. Kivéve persze azokat, akinek nem számít a pénz, de ők úgyis olyan kocsikat vesznek, amik még használtan se jelentenek alternatívát az átlagautósnak.

A gazdasági válság óta eltűntek a privát vevők az autószalonokból,

cégek tartják el az újautó-piacot.

Vannak eladó állami autók, csak öregek

Honnan lehet akkor újszerű, fiatal használt kocsit szerezni a magáneladókon kívül? Lehet behozni például külföldről, ami macera, és a kockázatok ott is megvannak, ráadásul panaszkodni sem lehet csak úgy visszamenni. Ne zárjuk ki, de ezúttal inkább maradjunk itthon, és nézzük az egykori állami autókat, mint volt anno a korallpiros Lada. Kereskedőknél és neppereknél találtam is ilyen kocsikat, a forrásról annyit árultak el, hogy "csomagban" vásárolták őket. Meglepően szerény a felhozatal.

Azzal párhuzamosan, hogy eltűntek a fiatal itthoni autók, óriásira nőtt a használtimport. De magánúton nem könnyű olyat behozni, ami tényleg megéri Fotó: Tuba Zoltán - Origo

Az állami kocsik között horogra akadtak jó fogások is, például egy hófehér 1,4-es Bora szép állapotban, és egy szintén ígéretes Bora a különleges VR5-ös motorral. Ez a BM elhárításé volt, igaz, a Tiptronic váltója nem állt a helyzet magaslatán. Ám ott motoszkált bennem az ellenérzés: miért éppen Borát ajánlanék, amit ősidők óta nem is gyártanak? Hát azért, mert

a nyugdíjazott közszolgák 10 év feletti autók, nincsenek fiatalabbak.

Tavaly a KEF (Közbeszerzési és Ellátási Főigazgatóság), ami jó pár állami szerv autóflottáját beszerzi és fenntartja, ismereteink szerint mindössze négy autón adott túl: egy 1999-es Opel Combón, egy 2001-es Astrán és egy-egy 2002-es évjáratú Borán és Passaton. Ilyen nyomorúságos kínálat mellett felejtős tehát a fiatal állami használt autó.

Fényhíd és matrica nélkül is gyanús

Persze ott van még a honvédség, a rendőrség és jó pár közület. Nyilvánosan meghirdetett katonai autót a német Bundeswehrnél is alig találtam, azok is öreg, terepszínű VW T3 mentők, itthon pedig nincs eladó bakajármű. Hiába voltak mostanában komoly beszerzések, a rendőrautókkal sem jobb a helyzet. Utoljára két és fél éve kerültek tömegével piacra, amikor az M1-es autópálya melletti telepen hónapokig álltak eladásra várva a lízingidejük végével leadott, exrendőr Ford Focus kombik.

A magyar Ford Focus rendőrautók egy része Németországban kelt el, persze fényhíd és matrica nélkül Forrás: mobile.de

Sokat meg is vettek itthon, de a java ment Németországba, ahol nem ordított róluk a korábbi funkció, ledugózott CB-antennával, berácsozott csomagtartóval és az autósok pavlovi reflexével: amikor meglátnak egyet, lassítanak. Szóval ezt a vonalat is tekinthetjük esetlegesnek, szerencse vagy kapcsolatok dolgának, ami nem is feltétlenül baj, hiszen a rendőrautókkal azért nem hímes tojásként bántak.

Öreg a cégautó, vissza a feladónak

Vadásszunk akkor inkább excégautóra. Sok vállalkozás gyakorlata, főképp, ha nem flottafenntartóval szerződnek, hanem saját maguk vesznek és tartanak fenn autókat, hogy a leketyegő járműveket a kollégáknak adják el.

Nyilván, aki addig vezette, szívesen meg is veszi, hiszen ismeri az autó előéletét.

Ha nem ő csap le rá, akkor az egyik családtag. A legjobb kocsik így el is kelnek körön belül, a maradék jut a külsősöknek – rendszerint a sokat futottak mennek ki a használtpiacra.

A piac egyik sztárja a Skoda Octavia II. Sok fut belőle taxiként, ezekkel nem árt az óvatosság Forrás: Dombóvári Mihály

A kisebb cégek eladják maguk, a nagyobbak pedig kereskedőknek adják át az ilyen autókat – például annak, amelyiknél újonnan vették (egy barátom is így vett makulátlan igazgatói limuzint). Így a főleg VW-csoporthoz tartozó márkákkal foglalkozó Weltautó használtautó-hálózatánál is rendre felbukkannak volt céges járgányok.

Mivel náluk kötnek ki a cégcsoport flottaágának autói is, még

postás Transporterek és reptéri Fabiák is felbukkantak,

sőt, a győri Audi lefutott vezetőségi kocsijait is ők adják el. Volt, amit bizony jó áron megcsíphetett az, aki 3–6 éves autóra vadászik, és nem a tízpluszos pályán játszik, úgyhogy érdemes figyelgetni a Weltautót (a saját márkáik mellett sok Renault, Peugeot és Kia is kapható náluk).

Egyéves autók a kölcsönzőből

Nemrég egy márkakereskedésnél tűnt fel egyforma, fehér, használt Kiák sora: éppen egy autókölcsönző passzolta vissza őket, és elég jó áron kínálták. Fontos tudni, hogy a kölcsönzők 20 ezer km-nél vagy egy évnél tovább nem nagyon tartják meg az autóikat, így fiatal és karbantartott, de sokféle sofőrt látott kocsikhoz lehet jutni. Ezek a források mind a megszokott használt autós hirdetési felületeket használják, így az ajánlatokba belefutni figyelem és szerencse dolga.

Nem lehet eleget hangsúlyozni, mennyire könnyen megtérülhet a vásárlás előtti állapotfelmérés Forrás: AFP/Photononstop

Használtautó-vásárlás előtt néha nem árt csavarogni, benézni minél több telepre, elkapni a jó ajánlatokat még a meghirdetés előtt.

A klasszikus mászkálós, nem virtuális kutatásnak megvan a hangulata,

és sokszor az eredménye is. Ennél már csak az a jobb módszer, ha vannak jó kapcsolatok és titkos források, de ehhez már tényleg bennfentes használtautó-gurunak kell lenni.

Csomagban lehetnek a nagy fogások

Lássuk a nagy flottafenntartókat, ők mit tesznek! Felrakják vajon a honlapjukra, hol van levetett cégautó fél áron, szervizkönyvvel, patikaállapotban, tíz év családi szolgálatra készen? Néha van, aki felpakolja a kiszolgált kocsikat, de elég szűk a kínálat. Ennek oka, hogy a kereskedők is figyelik, hogy mi kerül ki a fontos oldalakra, és ami jó ajánlat, azt rögtön viszik is.

A vevők görcsösen a kevés kilométert keresik, a kereskedők pedig tekerik az órákat Forrás: Origo

Van, amit a flottakezelők ki sem tesznek, hanem regisztrált kereskedőpartnereknek adják el, egyesével, csomagban vagy vaklicittel. A legnagyobb flottafenntartó, a LeasePlan már a honlapján is megkülönbözteti a magánvásárlót és a kereskedőt, az utóbbiaknak szánt felületén a hivatásosok a teljes európai felhozatalból szemezgethetnek.

Óvatosan a banki visszavett kocsikkal!

A kereskedők vásárlási formája eltérhet az egyszerű magánemberétől. Az autókat eladó cég nem feltétlenül akar sok energiát belefektetni a használtbizniszbe, ezért adhatja az autókat csomagban. Van benne jobb is, rosszabb is, piacképes és kevésbé keresett, de egy ár van meghirdetve az egészre.

Ilyen csomagra vagy akár egyes darabokra is működik a vaklicit,

ilyenkor a kereskedők nem tudják, hogy a konkurenseik mennyit ígérnek. Természetesen a legjobb ajánlat viszi a kontingenst.

Év 20-25 ezer autót is visszavettek a bankok, de nehéz köztük igazán jókat találni Fotó: Origo

Bankoknál is találni használt autókat, és lehetnek cégesek köztük, ha az adott szervezetnek van járműfenntartással is foglalkozó ága. De itt nehéz megkülönböztetni az átlagos céges autókat azoktól, amikre nem fizették a hitelt, és visszavette őket a pénzintézet. Utóbbiak messze nem számítanak olyan jó vételnek a rejtett hibák, szándékos rongálások miatt, hiszen sokszor már javításra sem futotta, de olyan tulaj is akad, aki a kocsin torolja meg, hogy bebukta a hitelt.

Cégautós csapdák

Egyáltalán nem tragédia, ha egy autó cégesként szolgált a megvásárlás előtt. Feltételezhető (flottalízingnél pedig biztos), hogy ha ütötték-vágták is, azért követhető a szervizmúlt, és költöttek a karbantartására. Ennek ellenőrzésére a használtautó-vásárláskor szokásos ellenőrzési forgatókönyvet kell lejátszani, érdemes megnézni a szervizkönyv vezetését - ha már elveszett, az alapvetően gyanús. Ellenőrizzük az üvegek, biztonsági övek jelöléseit, a gumik egyformaságát, állapotát és a pedálgumik, váltógombok, kormány kopottságát is.


Rizikós lehet viszont olyan cégautót megvenni, ami már túl van az első magántulajdonon. A cégautók rendszerint fiatalon magasabb futásteljesítményűek, mint a magánautók, sokszor az első szabadpiaci vevőnek jutnak a nagy szervizkiadások, amiket szeretnek elhanyagolni. Ilyenkor fordulhat elő, hogy így-úgy, akár kereskedőkön vagy neppereken keresztül szabadulni próbáltak az autótól, és a következő vevő már visszatekert kilométerszámlálót kap.


Érdemes kerülni a futármunkákra használt cégautókat, különösképp, ha városban használták őket, és az úgynevezett kulcsos autók is a sanyarúbb sorsúak közé sorolhatók: az ilyeneket több kolléga csak munkaidőben használhatja, a bánásmód gyakorta kínzó. Vásárláskor ellenőrizni kell a következő kötelező szerviz esedékességét, mert ha közeli, akkor a vételárra szánt összegbe érdemes ezt is belekalkulálni: járt már úgy ismerős, hogy inkább eladta a jó vételű autót, mert csak kopó alkatrészre kellett volna félmillió fölött költenie, és nem vette ezt számításba a vásárláskor.