Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EEA) megsürgette az autógyártókat, hogy gyorsítsák fel a zéró és alacsony kibocsátású autók gyártását és értékesítését, mivel
tavaly is nőtt az Európában eladott új autók átlagos fogyasztása és szén-dioxid kibocsátása, már sorozatban harmadik éve.
Az Európai Unióban, az Egyesült Királyságban, Izlandon és Norvégiában 2019-ben gazdára lelt új autók kilométerenként átlagosan 122,4 gramm CO2-t bocsátottak ki (a WLTP-nél kevésbé reális, régi NEDC ciklus szerit mérve), ami 1,6 grammal több, mint 2018-ban, és 27,4 grammal több, mint az Európai Unió által 2020-ra kitűzött 95 g/km-es célérték. És ezek még mindig csak a laboratóriumi adatok, amivél a valós emisszió és fogyasztás rendszerint jóval magasabb.
Érdekes, hogy a benzines autók 127 g/km-es átlaga (5,47 literes fogyasztásnak felel meg) szinte ugyanannyi, mint a dízelek 127,6 g/km-ese (4,85 l gázolaj/100 km), ilyen kis különbség korábban még sosem volt a két motortípus kibocsátása között. Ez azzal magyarázható, hogy a takarékosabb gázolajosok a nagyobb, 2-3 literes méretben népszerűek, míg az iszákosabb benzinesek inkább a kisebb lökettérfogatú motorok között.
A 15,5 millió, Európában, 2019-ben eladott új autó
59 százaléka volt benzines, és 31 százaléka dízel
(utóbbi 2011-ben még 54 százalék volt). 4 százalékot tettek ki az öntöltő hibridek, míg a külső forrásból tölthető elektromos autók és konnektoros hibridek (ezek kaphatnak nálunk zöld rendszámot) összesen csak 3,5 százalékot. Az eladott villanyautók fele mindössze három országban, Németországban, Norvégiában és Hollandiában talált gazdára.
A szakértők a dízelmotorok népszerűségének csökkenésével, és a nagy, nehéz szabadidő-autók népszerűségének növekedésével magyarázzák azt a negatív tendenciát, hogy már évek óta nő a kibocsátási átlag. Holott 2010-16 között még folyamatos csökkenést tapasztalhattunk a technológiai fejlesztéseknek (könnyebb karosszériák, start-stop rendszerek, kis lökettérfogatú turbómotorok elterjedése) köszönhetően.
Tavaly az eladott autók 38 százaléka volt SUV-ok közé sorolható,
ezen autók többségben benzinmotorosok voltak, és átlagosan 134 g/km-es CO2 kibocsátással rendelkeztek, ami 13 g/km-rel több, mint az alacsony építésű, többi benzinmotoros autó átlaga. Szintén összefügg a SUV-őrülettel, no meg a biztonsági szint növekedésével, hogy az új autók átlagos tömege 30 kilóval nőtt egy év alatt. Ha nem javul lényegesen a tendencia, a széndioxid-kibocsátási kvóták túllépése miatt súlyos bírságok megfizetésére számíthatnak a gyártók.