Még mindig nagy a baj az európai új autók fogyasztásával

dízel autó, kibocsátási teszt
A hose for an emission test is fixed in the exhaust pipe of a Volkswagen Golf 2,0 litre diesel car at the Technical Inspection Agency in Ludwigsburg, southwestern Germany, on August 7, 2017. Suspicions of cheating have fallen on Volkswagen and other firms in the German car industry, such as Mercedes-Benz maker Daimler, BMW and VW's luxury subsidiaries Audi and Porsche. German weekly magazine "Der Spiegel" in July 2017 published details of a VW letter to the German and European competition authorities, which it said showed auto giants had been working together on technology, suppliers, costs, sales and markets since the 1990s. / AFP PHOTO / THOMAS KIENZLE
Vágólapra másolva!
Hiába fejlődnek a hajtástechnológiák, ez is kevés a javuláshoz a sok SUV és a dízelek csökkenő népszerűsége miatt. Mindez sokba kerülhet a gyártóknak.
Vágólapra másolva!
Hiába fejlődik a technika, ez sem elég az üvegház-hatású CO2 gáz kibocsátásának csökkenéshez Forrás: AFP/Thomas Kienzle

Az Európai Környezetvédelmi Ügynökség (EEA) megsürgette az autógyártókat, hogy gyorsítsák fel a zéró és alacsony kibocsátású autók gyártását és értékesítését, mivel

tavaly is nőtt az Európában eladott új autók átlagos fogyasztása és szén-dioxid kibocsátása, már sorozatban harmadik éve.

Az Európai Unióban, az Egyesült Királyságban, Izlandon és Norvégiában 2019-ben gazdára lelt új autók kilométerenként átlagosan 122,4 gramm CO2-t bocsátottak ki (a WLTP-nél kevésbé reális, régi NEDC ciklus szerit mérve), ami 1,6 grammal több, mint 2018-ban, és 27,4 grammal több, mint az Európai Unió által 2020-ra kitűzött 95 g/km-es célérték. És ezek még mindig csak a laboratóriumi adatok, amivél a valós emisszió és fogyasztás rendszerint jóval magasabb.

Érdekes, hogy a benzines autók 127 g/km-es átlaga (5,47 literes fogyasztásnak felel meg) szinte ugyanannyi, mint a dízelek 127,6 g/km-ese (4,85 l gázolaj/100 km), ilyen kis különbség korábban még sosem volt a két motortípus kibocsátása között. Ez azzal magyarázható, hogy a takarékosabb gázolajosok a nagyobb, 2-3 literes méretben népszerűek, míg az iszákosabb benzinesek inkább a kisebb lökettérfogatú motorok között.

9 év alatt 23 százalékot esett a dízelek aránya

A 15,5 millió, Európában, 2019-ben eladott új autó

59 százaléka volt benzines, és 31 százaléka dízel

(utóbbi 2011-ben még 54 százalék volt). 4 százalékot tettek ki az öntöltő hibridek, míg a külső forrásból tölthető elektromos autók és konnektoros hibridek (ezek kaphatnak nálunk zöld rendszámot) összesen csak 3,5 százalékot. Az eladott villanyautók fele mindössze három országban, Németországban, Norvégiában és Hollandiában talált gazdára.

A Volkswagen Tiguan volt 2019 legnagyobb eladási számot produkáló SUV-ja Európában, 224 890 példánnyal az abszolút eladási lista 5. helyét foglalta el Fotó: Hirling Bálint - Origo

A szakértők a dízelmotorok népszerűségének csökkenésével, és a nagy, nehéz szabadidő-autók népszerűségének növekedésével magyarázzák azt a negatív tendenciát, hogy már évek óta nő a kibocsátási átlag. Holott 2010-16 között még folyamatos csökkenést tapasztalhattunk a technológiai fejlesztéseknek (könnyebb karosszériák, start-stop rendszerek, kis lökettérfogatú turbómotorok elterjedése) köszönhetően.

Tavaly az eladott autók 38 százaléka volt SUV-ok közé sorolható,

ezen autók többségben benzinmotorosok voltak, és átlagosan 134 g/km-es CO2 kibocsátással rendelkeztek, ami 13 g/km-rel több, mint az alacsony építésű, többi benzinmotoros autó átlaga. Szintén összefügg a SUV-őrülettel, no meg a biztonsági szint növekedésével, hogy az új autók átlagos tömege 30 kilóval nőtt egy év alatt. Ha nem javul lényegesen a tendencia, a széndioxid-kibocsátási kvóták túllépése miatt súlyos bírságok megfizetésére számíthatnak a gyártók.