262 km/óra a végsebesség, de ebben a kocsiban nem ez a lényegForrás: MEDIAWORKS HUNGARY/Stefler Balazs

A súlycsökkentésen és a futómű-módosításokon kívül az aerodinamikát is jelentősen átalakították: az Trophy-R alja lényegében sima borítást kapott, nagyobb az első szplitter, az új szénszálas diffúzor kétszer annyi leszorítóerőt termel, mint a sima Mégane R.S.-é, az első fékekhez új csatornák szállítják a hűtőlevegőt, és a pillekönnyű, szénszálas motorháztetőbe is vágtak egy Ferrari F40-stílusú, hatalmas NACA nyílást több kisebb mellett.

Milyen vezetni?

El lehet játszani a futóműbeállítással: az Öhlins lengéscsillapítók 10 fokozatban, a magasság 1,6 centis tartományban állítható elöl és hátul egyarántFotó: Gulyás Péter

Ha van olyan jelző, ami nem illik a Mégane R.S. Trophy-R által nyújtott vezetési élményre, az a pihentető. A futómű közepes keménységre állítva is túl kemény a magyar utak 95 százalékára, a minimálisra csökkentett zajszigetelés miatt a motor és a titán Akrapovic kipufogó morgása és durrogása szinte akadálytalanul jut el az utastérbe, a remek fogású, Alcantarával burkolt sportkormányt rendesen fogni kell, ha erősen gyorsítunk, mert hajtási befolyásból bőven kijut a trükkös, függőcsapszeges első futómű ellenére is.

Rövid áttételezésű, pontosan kapcsolható a kézi váltó. Azért nem egy HondaFotó: Gulyás Péter

Ennek ellenére akár a mindennapos használat sem elképzelhetetlen, mert a fix háttámlás, remek oldaltartású Sabelt kagylóülések hosszú távon is kényelmesek, a kuplung nem vészesen kemény, normál menetprogramban elhalkul a kipufogó, és a borzasztó nyomatékos motor miatt keveset kell váltani a pontos és rövid úton járó kézi váltóval, ha csak a forgalom ritmusát szeretnénk tartani.

Roppant jól tartanak és kényelmesek a Sabelt kagylókFotó: Gulyás Péter

De pont ez az, ami ebben az autóban szinte lehetetlen, mert a Mégane minden porcikájával csábít a gyorshajtásra. Az egy dolog, hogy ügyes váltásokkal akár 5,4 másodperc alatt fel lehet gyorsulni 0-100 km/h-ra (a 320 lóerős Civic Type R-nek 5,8 másodperc kell ehhez), de még sokkal megdöbbentőbb az, hogy sima aszfalton az az érzése az embernek, hogy szinte nincs olyan nagy kanyartempó, ami kihívást jelentene neki. Tényleg olyan tapadással rendelkezik, mint a háromszor-négyszer ennyibe kerülő, egzotikus anyagokból épített, középmotoros szupersportautók, szerintem az autópályákat leszámítva nincs olyan közút, ahol A és B pont között lassabb lenne náluk.

Végre nem fordul a fara

Igazán a kanyarokban mutatja meg, hogy mire képes, itt a 80-100 milliós szupersportautókkal is tartja a lépéstForrás: MEDIAWORKS HUNGARY/Stefler Balazs

Nagyon örültem, hogy kivették belőle a hátsókerék-kormányzást, mert az kissé kiszámíthatatlanná tette a sima R.S.-t: néha olyankor is túlkormányzottan, fardobálósan viselkedett tőle, amikor nem is számítottam rá. Ilyen nincs a Trophy-R-ben, ez mindig pontosan azt és úgy teszi, ahogy a sofőr erre utasítást ad. Persze ha túl nagy gázt adunk kanyarban, akkor a remekül dolgozó sperr ellenére is kitolja az orrát az erős motor miatt, de a legtöbb szituációban elképesztően semlegesen viselkedik. Még a fara csak durva provokációra (pl. gyors kanyarodás közben erős fékezés) hajlandó elindulni, de azt is olyan kiszámíthatóan, jóindulatúan teszi, hogy elég egy apró ellenkormányzás, hogy máris visszatérjünk a helyes ívre.

245/35 R19-es semi-slick Bridgestone gumikat kapott, speciálisan erre a kocsira fejlesztett keverékkel. A spéci gumi felárért a sima Trophy-hoz is kaphatóFotó: Gulyás Péter

Muszáj szólni a kormányzásról is: az igen direkt, a két végpontja között 2,2-t forduló kormánykerék elképesztően kommunikatív, minden információt közöl az első kerekek pillanatnyi tapadásáról, a kocsi többi rezdülését és mozgását pedig a fenékkel érezni tökéletesen. A svéd futóműspecialista Öhlins-től származó méregdrága, 10 fokozatban állítható (szerszámmal) spéci lengéscsillapítók középállásban voltak a tesztautón, és nem is nyúltunk hozzá.

Szénszálas a géptető, amivel 8 kilót spóroltakForrás: MEDIAWORKS HUNGARY/Stefler Balazs

Lassú tempónál persze rázott velük a futómű, de a csillapítás minőségére jellemző, hogy a Trophy-R nem volt hajlamos elpattogni az úthibákon kanyarban. Amikor pedig egyszer váratlanul egy bukkanóra hajtottam egyenes vonalban, nagy sebességnél, az elemelkedést követően úgy simult vissza pattogás nélkül az aszfaltra a Renault, mint amikor egy macska ugrik a zsákmánynak kinézett madárka felé.

Összegzés

Elrejtett típusjelzésFotó: Gulyás Péter

A Renault Sport által kiadott sajtóanyagban többször, nyomatékosan leírják, hogy ez az autó nem való mindenkinek, csak azoknak, akik hajlandóak és képesek kiautózni a benne rejlő képességeket, és ez így is van. Azok viszont szinte pont olyan jól fogják érezni magukat benne, mint egy Porsche 911 GT3 RS-ben, hiszen a tudása tényleg összemérhető a Stuttgart büszkeségével, leszámítva az egyenes vonalú gyorsulást. Ez az egyetlen terület, ahol egy hátsókerekes sportautó vagy egy összkerekes hot hatch le tudja nyomni a Trophy-R, de ők is legfeljebb csak az első kanyarig.

Versenypályára való, de nem kell tréleren odavinni, mert rendszámot kapForrás: Renault Sport

Ez egy különleges autó, ínyenceknek. Ha így nézzük, akkor az extrák nélkül érte kért bő 20 millió forint nem is vészes összeg, hiszen olyan élményt ad, amit csak a pályanapokra fejlesztett, kisszériás sportautók tudnak, és csak 500 létezik belőle, ezért hamarosan fel is fog menni az ára. Ráadásul ez egy nagy gyártó szériaautója, ami a garancia, tartósság és megbízhatóság szempontjából hatalmas előny a házilag összetákolt pálya-versenyautókkal szemben.

A nagy súlycsökkentési láz ellenére a tolatókamera maradt, hogy a tulaj vigyázhasson a karbon diffúzorra tolatásnálFotó: Gulyás Péter

Talán a Renault-nál is úgy érezték, hogy most jött el az utolsó lehetőség egy ennyire kompromisszummentes sportautó elkészítésére, hiszen könnyen lehet, hogy 6-8 év múlva, az egyre szigorodó környezetvédelmi előírások és az elektromos hajtások előretörése miatt erre már nem lesz lehetőségük a következő Mégane generáció esetében. Reméljük, nem így lesz, de ha ez marad az utolsó Trophy-R, akkor is méltón búcsúztak el a hot hatch kategóriától.