Szó sincs bevásárlókocsiról, ez valójában közúti fegyver – Toyota Yaris GR - teszt

Toyota Yaris gr teszt
Vágólapra másolva!
A szerény külső ne tévesszen meg senkit: a Toyota GR Yaris nem egy aranyos bevásárlókocsi, hanem egy kőkemény utcai raliautó, ami a Mitsubishi Lancer Evo és a Subaru Impreza WRX STi méltó örököse.
Vágólapra másolva!
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt

A 80-as években még elég volt 200 darab utcai változatot legyártani egy típusból ahhoz, hogy a belőle készített versenyautó részt vehessen a rali-világbajnokságon, így akkor még megérte először kifejleszteni a versenytechnikát, és aztán némileg lebutított formában utcára dobni. Így kerülhetett rendszám olyan, ma már legendának számító kocsikra, mint a rövid tengelytávú Audi Sport Quattróra, vagy a középmotoros szörnyekre, a világverő Peugeot 205 T16-ra, a békalámpás Ford RS200-ra, a B-csoport végét előidéző, turbós-kompresszoros Lancia Delta S4-re vagy a hathengeres szívómotorral hajtott Metro 6R4 miniautóra.

Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt

Aztán a 90-es években már jóval több közúti autót kellett legyártani ahhoz, hogy az elit kategóriában ralizni lehessen egy típussal, innentől kezdve megfordult a folyamat, és a polgári modelleket alakították át versenyautóvá. Ekkor születtek a legkedveltebb, legjobban tuningolható utcai raliautók: a kempingasztal méretű hátsó szárnyat viselő Ford Escort RS Cosworth, az összesen 10 kiadást megért Mitsubishi Lancer Evo sorozat, vagy a karakteres boxerhangról és a sziszegő lefújószelepről messziről megismerhető Subaru Imprezák.

Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt

És mi a helyzet manapság? Jelenleg a rali-vb elit kategóriájában mindössze három gyártó képviselteti magát: a Ford a Fiestával, a Hyundai az i20-assal, a Toyota pedig az előző Yarisszal. Mindhárom WRC egy-egy hétköznapi kisautón alapul, de a fejlesztéskor talán a Toyotának volt a legnehezebb dolga, mivel a 2011-ben bemutatott, magas és keskeny előző Yaris tervezésekor

még nem számoltak azzal, hogy egyszer versenyautót kell majd faragni belőle.

Még egyszer ezt a hibát nem akarták elkövetni, ezért az utód fejlesztését azzal kezdték, hogy megkérték a gyári ralicsapat főnökét, a négyszeres világbajnok Tommi Mäkinent, hogy gondolja ki, milyen alap autót szeretne a következő WRC-hez, és ők megépítik neki, kerül, amibe kerül.

Sokba kerülhetett, és végül nem is lett belőle versenyautó

Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt

Természetesen a kis darabszámok miatt aligha valószínű, hogy anyagilag megtérülne egy ilyen projekt, de Toyoda Akiót meggyőzték róla, hogy a versenypályákon szinte behozhatatlan előnyt jelent majd, ha olyan kiindulási alap áll rendelkezésre a WRC-hez, amelyet eleve versenyautónak szántak. A Toyota közismerten autósport-rajongó elnöke nem is sajnálta a pénzt a programra, még egy vadonatúj motor kifejlesztését is engedélyezte, amit csak a Yaris GR-be építenek be.

A sors fintora, hogy a 2021-es rali-vb szezonra tervezett GR Yaris WRC végül sosem mutatkozott be, mivel tavaly

a járvány miatt komoly csúszások hátráltatták a fejlesztését,

aztán pedig az is kiderült, hogy 2022-ben átfogó szabályváltozásokat vezet be az FIA (csővázas, hibrid WRC-k), így egyetlen évre nem érte volna meg bevetni a még kiforratlan technikát. A versenysport vesztesége a mi nyereségünk, ugyanis az utcai változat viszont elkészült időközben, és a Toyota piacra is dobta, 12,4 millió forintos alapáron.

Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt

„Ez az összeg szinte pontosan megegyezik a 320 lóerős Honda Civic Type R árával" – hánytorgathatják fel most magukban sokan, és látszólag jogos is a megállapítás, mivel a Honda azon kívül, hogy talán a legjobb elöl hajtó hot hatch, egy teljes méretű családi autó is egyben, hatalmas utas- és csomagtérrel, gombnyomásra felpuhítható adaptív futóművel, kétliteres, megbízható turbómotorral, komoly aerodinamikai csomaggal és a világ talán legjobb kézi váltójával, amit elsőkerekes autóba valaha beépítettek.

Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt

Ellenben a GR Yaris még kisautónak is kicsi, mivel a hossza a 4 métert sem éri el, csak egy 1,6 literes motor hajtja, a csomagtere mindössze 174 literes, és hátul legfeljebb két gyerek fér el benne. Persze óriási hiba lenne ezek alapján leírni a Toyota újdonságát, többek között azért, mert

van egy olyan tulajdonsága, ami a Civicből hiányzik: az összkerékhajtás,

amely ráadásul sokkal okosabb, mint amit egy átlagautóban megszoktunk.

Csak a nevében Yaris

Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt

Erre még visszatérek később, most viszont azt szeretném tisztázni, hogy a Yaris GR mennyire nevezhető egyáltalán Yarisnak. Igazából alig, mert a külső tükrökön, a lámpákon és a műszerfalon kívül szinte alig van közös alkatrésze azzal a kisautóval, amely idén elnyerte az Év Autója címet Európában. A GR padlólemezét a Yaris és a Corolla platformjából (GA-B és GA-C) legózták össze, de közben számos ponton megerősítették, és ki kellett alakítani benne egy kardánalagutat is az összkerékhajtás számára.

Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt

Elöl MacPherson futóműve van, mint a többi Yarisnak, hátul viszont igényes, kettős keresztlengőkaros, a külső karosszériaelemek nagy része a súlycsökkentés érdekében alumíniumból készül, kivéve a tetőt, amely viszont szénszálból. Utóbbi az alacsony súlypontot szolgálja, mint ahogy az is, hogy a GR Yaris 9,5 centivel alacsonyabb a sima Yarisnál - amiből nem is létezik háromajtós.

Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt

Mivel minden változás azt a célt szolgálja, hogy minél kisebb átalakítással lehessen ütőképes raliautót fejleszteni belőle, a luxus és a prémium minőségérzet nem tartozik az erősségei közé – de ez már így volt a Lancer Evóknál és a kihegyezett Imprezáknál is.

A mezei Yarisból származó műszerfal nem olyan, amilyet egy 13-14 milliós autóba elképzel az ember:

konfigurálható digitális kijelző helyett két egyszerű, analóg óra néz szembe a vezetővel, az anyagok nem túl finomak, bár az Alcantara ajtókárpit és félbőr sportülések sokat javítanak az összbenyomáson.

Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt
Toyota Yaris gr teszt

Szerencsére az utóbbiak roppant kényelmesek és jó az oldaltartásuk is, csak az a baj velük, hogy jó 10 centivel magasabban vannak az ideálisnál, ami talán mégis a Yaris-rokonságra utal. Hiába vannak magasan, mégsem lehet jól kilátni, mivel a kis szélvédőnek a belső tükör szinte a harmadát kitakarja – szűk ívben jobbra fordulásnál bizony nagyon kell vigyázni, főleg, ha gyalogátkelőt is keresztezünk.

A cikk folytatódik a második oldalon!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!