A Ford Ranger vevőköre az egyik legsokoldalúbb, a festékes vödröket cipelő munkásautótól kezdve a borászjáraton és az életstílus-kiegészítőn át a vadászautóig sokféle szerepet kap a tulajdonosoktól. Persze az idő nem múlik nyomtalanul, éppen a napokban mutatkozott be a Ranger új generációja az amerikai F-150-re emlékeztető formával, a négyhengeres mellett immár V6-os dízelmotorral is, és része a Volkswagennel folytatott haszonjármű-együttműködésnek. Ám az új modell csak 2022 második felétől lesz rendelhető és 2023 elejétől átvehető, addig a réginek kell tartania a frontot.
Erre a legjobb módszer az aktuális modell átöltöztetése, ami nem új felfedezés, hiszen a Ford a tömegből kitűnni vágyó igényekre reagálva már eddig is többféle kiegészítővel látja el a pickupját. A Hungaroring Off Road Centrumban megrendezett eseményen négy új variáns, az MS-RT, a Wolftrak, a Stromtrak és a Raptor Special Edition mutatkozot be, és bár ugyanarra a Rangerre épülnek, az átalakítások után valóban teljesen más szerepbe bújnak. Közös bennük, hogy az EcoBlue nevű kétliteres, négyhengeres common rail dízelmotorral kaphatóak, de kétfajta teljesítményszinttel.
A Wolftrak egyetlen, igaz, változó geometriájú turbófelöltővel, 175 lóerővel és 420 Nm-es nyomatékkal érhető el, akár hatsebességes manuális, akár hat- vagy tízfokozatú automataváltóval.
Mindhárom másik limitált szériában az izmosabbik, biturbós motor dolgozik 213 lóerővel és 500 Nm-rel,
ezekhez a gépekhez már a Mustangból ismert tízfokozatú automataváltót társítják. Azonos a hajtáslánc is, vagyis elektromos osztóművel ellátott 4x4-rendszer, a megszokott három móddal: 2H-ban csak a hátsó tengelyt hajtja, 4H-ban az összes kereket és a 4L pedig a terepfokozat.
A Raptor Special Edition nevű vadorzón kívül, amiről külön majd írunk lentebb, megegyezik mindben a futómű is, elöl kettős keresztlengőkaros rendszert használnak tekercsrugókkal, hátul pedig merev hidat laprugókkal, a maximális terhelhetőség ennek megfelelően 1024-1100 kg, és 3500 kg vontatható tömeget jegyeznek be a forgalmikba. Bár létezik nyújtott fülkés, kétajtós (Super Cab) kétajtós verzió is, a magyar piacon újonnan kizárólag négyajtós duplakabinosként kaphatók a speciális kivitelek, mert a felmérések szerint marginális lenne az igény másfajta változatra.
Ebben a kvartettben az MS-RT modellt szánják nagyvárosi vagánynak, motorsport múltra utaló dizájnelemekkel. Egyértelműen az aszfaltra termett, a 20 colos OZ Racing könnyűfém felniken az utcai mintájú gumik viszik hírét a látványos stílusának. Kézi kidolgozású orr-része a teljesen fényezett lökhárítókkal, bennük a méhsejt-mintázatú (szénszálas hatású) hűtőráccsal messziről is olyan kiállást kölcsönöz a régi-új pickupnak, hogy még hunyorítva is nehéz a melós autót belelátni, annál inkább egy amerikai stílusú életmód pickupot.
Alapját a meglévő Wildtrak adja, annak gazdag felszereltségét megőrizve, de az erőteljes sárvédőszélesítésekkel és feltűnő küszöbelemekkel látványosan megkülönböztetve attól.
Kizárólag a Frozen White fehér alapszínben, vagy a Sea Grey szürke és Agate Black fekete metálfényezéssel rendelhető meg.
Utasterében a bőrülések narancssárga varrása és a több helyen is visszaköszönő MS-RT logó vezeti meg a szemet. Bár a hat éve kapható Ranger nem tudja mindenben követni az aktuális divatot, ebben a változatban azért elég messze áll a haszonjárművek puritanizmusától.
Az MS-RT a Ford által minősített járműátalakító cég, amely régóta együttműködik már a gyártó motorsport-partnerével, az M-Sporttal, hatékonyan használva fel a rali világbajnokságon gyűjtött tapasztalatokat arra, hogy megalkossák a Ford haszongépjárműveinek látványosan módosított változatait. Létezik MS-RT kiadásban Transit Connect Van és Custom Van, illetve Ranger is most már. Valójában aki nem jár terepen, de igényli a platós autót, annak ez a tökéletes változat, feltéve, hogy az ára nem okoz gondot, mert bruttó 20 millió forintjával a legdrágább kivitel a Rangerek között.
Az MS-RT-vel ellentétben a Wolftrakkel a pickup nagyon más oldalát domborítja ki a Ford. Főleg olyan embereknek szánják, akik a szabadban dolgoznak és komoly tereptudást várnak el a munkagépüktől, ám ezzel együtt egy komfortos családszállítót is szeretnének. Mező- és erdőgazdálkodó, vagy outdoor sporttevékenységekkel foglalkozó emberek számára lehet jó választás. Itt minden a hétköznapi használhatóságról szól, lenyesték a túlzó dolgokat és meghagyták a praktikumot. A kerekek is 265/65 R17-esek, sokkal pénztárcabarátabb méretűek, mint a többieké.
Az XLT sorozatra épül a Wolftrak, és a négy közül az egyetlen, amiben az EcoBlue dízel szimpla turbós, így 420 Nm nyomatékot tud 1750-2500-as fordulat között. Kétség nem fér ahhoz, hogy a motor így is bőven elég a normál igényekhez, és a tereptudása is több, mint ameddig a mindenkori tulaj el meri majd vinni.
Talán egy fóliázást megérdemel újkorában, hogy a fényezést ne sértsék fel az erdei utakra belógó gallyak,
amik között éli majd jó eséllyel az élete nagy részét. Ára is igazodik a racionálisabb vonalhoz, az XLT kivitelhez képest 2 millióval drágábban, bruttó 13,7 millió forintért vihető haza.
Következzen a Stormtrak modell, amelynek Rapid Red fényezése az arra rímelő piros hűtőrács betétekkel együtt messziről is odavonzza az ember tekintetét. Ez is a célja vele a gyárnak, a Stormtrak ugyanis egy jól felszerelt, Wildtrak sorozatra épülő modell, ahol a megjelenés sokkal hangsúlyosabb szerepet kap. Itt az egyetlen választható motor a biturbós, 213 lóerős és 500 Nm-es kivitel a Mustangból ismert tízfokozatú automatával. Alapáron jár hozzá a LED fényszóró, az alsó védőelem, plusz a platóbélés raktérmegosztóval és az új, motoros csomagtérrolóval.
Utóbbit egyaránt lehet működtetni kulcsról, a kabinból, vagy közvetlenül a platóról is. Tartalmaz becsípődésvédelmet is, úgyhogy nem kell félni attól, hogy esetleg kárt tesz egy, a rakfelületről véletlenül kilógó tárgyban. További védjegye a sportos szélterelő, a fekete hátsó lökhárító és az egyedi felni, bent pedig a Raptorhoz hasonló bőrülések párnázatát szövetbetétek egészítik ki, természetesen a dombornyomású Stormtrak emblémával.
További optikai tuningként a belső felületek sötét grafit színűek, a kárpitok szegélyeit piros cérnával varrják.
Árulkodó a fényes fekete műanyaggal borított plató éle, hogy nem az erdő közepére szánták, de ha mégis erős terepre keveredne vele a tulajdonos, akkor sem jön majd zavarba, mert a hajtáslánca megegyezik a többi modellével, a dízelmotorból itt is száz lóerő feletti literteljesítményt préseltek ki, ami elméletileg 180 km/h-s végsebesség elérést is lehetővé teszi. A Wildtrak árát nagyjából 2,5 millió forinttal kell megtoldani, ha a bruttó 16,5 millió forinttól kapható Stormtrak mellett tennénk le a voksunkat.
A Ranger Raptor neve nem újdonság, korábban mi is teszteltük, és avatott terepezőknek mosolyt csal az arcára. Mindig is erős jelenléte volt az utakon, de a most bemutatott, korlátozott darabszámban gyártott Raptor Special Editiont egyenesen a Ford Performance részlege reszelte készre, hogy az outdoor-rajongók és megszállott off-roadosok méltó játékszert kapjanak. Ultra erős alvázához egyedi futómű kapcsolódik, elöl alumínium lengőkarokkal, hátul Watt-rudakkal támasztott, több lengőkarral megvezetett merev tengellyel, amikhez az útviszonyokhoz igazodó FOX gátlók adják a tűzijátékot.
Ezzel a terhelhetőség 545 kilóra csökken és vontatni is csak 2,5 tonnát tud, de ez valószínűleg kevésbé fogja zavarni a tulajokat.
Az XLT kivitelhez képest 150 mm-rel szélesített nyomtávú, 51 mm-rel emelt hasmagasságú Raptor SE megjelenését fokozza, hogy a lökhárítókat is karcsúbbra szabták, hogy a terepszögeket véletlenül se rontsa el. Piros vonószemekre számíthatunk, ha mégis elnyelné a laza talaj, bár a Grabber AT3 terepgumikon és az autó erején nem fog múlni egy necces helyzet sem. Belül sok vörös varrás és csak itt kapható Raceway Grey műszeregység teszi fel a pontot az i-re.
Különböző menetmódjai közül a legérdekesebb a Baja, ami nevéhez hűen a nagysebességű terepezéshez optimális beállítást takarja. A Hungaroring off road részlegének a motocross pályáján bizonyította, hogy ez nem csak üres marketing, állandóan padlógázon, keresztben autózva, sokszor levegőbe emelkedő kerekekkel ugratva érzi igazán elemében magát. Valamit valamiért, a WLTP szabvány szerinti legalacsonyabb fogyasztása 10,7 liter, ami a többi Ranger 8,6 literes átlagánál jóval több, de aki 18,25 milliós alapárért ezt a modellt választja, valószínűleg együtt tud majd ezzel élni.