Szinte napra pontosan tíz évvel ezelőtt járt náluk a különleges formájú és bioetanol-üzemű limuzin. Bár voltak aggasztó jelek, még nem látszott, hogy pár hónap múlva lehúzza a rolót a Saab márka, az E85-ös benzin pedig áremelés miatt eltűnik a kutakról. Az egykori tesztautó viszont ma is megvan, méghozzá remek állapotban, mert jó kezekbe került: egy holland márkarajongóhoz. Íme, Jelger és a budapesti Polar Mobil-féle 9-5 története.

2011. január vége: suhanás a Saabbal a Lágymányosi hídon (amelyet aztán áprilisban Rákóczira kereszteltek át), még a legelső, ideiglenes E-s rendszámmal. A képre kattintva galéria nyílik az egykori origós teszt, illtve a mostani tulajdonos saját fotóibólForrás: Origo

Etanolos limuzin, 220 lóerővel és tolótetővel

Ez a svéd vedeli az alkoholt – lényegre törő címmel írta meg a tesztet egykori kollégánk, Nógrádi Attila az oldalán hatalmas BioPower feliratot hordozó, barnametál 9-5 Vectorról. Akkoriban a bioetanol literje 100 forinttal volt olcsóbb a 95-ös benzinnél (sokan a régebbi autóikat is átalakították a szeszeléshez), de akadt a Skandináviában és Dél-Amerikában már régóta elterjedt üzemanyagnak egy hátulütője: kis energiatartalma miatt 20-25 százalékkal is növelhette a fogyasztást. Így miután 2011 végén 40, majd 70 forintos jövedéki adót vetettek ki rá, el is tűnt lassan a hazai kutakról.

Kissé sarkított álláspont a reklámozó matricán, bár kétségtelen, hogy a 85 százalék etil-alkoholt tartalmazó benzin kőolaj helyett túlnyomó részben megújuló energiaforrásból készül. Ma a kisebb térfogatszázalékos E10, illetve a drágább E5 elterjedt a kutakon - az viszont kötelezőenForrás: Origo

Mindez pár hónnappal korábban még a jövő zenéje volt, és a 9-5 BioPowerre lehetett volna valós kereslet, már amennyiben arra használják, amire való: kényelmes utazóautóknak. Tesztünkön azonban főleg városi utakon és kemény mínuszokban gyűjtötte a kilométereket, 16,7 literes horror fogyasztással. Alapos külső-belső takarítás után visszavittük az importőrhöz, és ahogy más tesztautónál is lenni szokott, kikerült a látómezőnkből – egészen mostanáig. Angol nyelvű e-mail jött ugyanis (szerencsére nem spambe) egy úrtól, mondván, ő a kétliteres, automata Saab mai gazdája.

Gyönyörű a részben bézsszínű belső, jellegzetesen saabos részletekkel. Ilyen a szellőzőrostélyok és az óracsoport kialakítása, indítani is a középkonzolról lehet. Igaz, kulcs helyett már nyomógombbalForrás: Origo

Jelger Groeneveld nekiállt feltérképezni autója előéletét, és eljutott az Origón megjelent teszthez, amelynek fotóit szerette volna nagy felbontásban elkérni saját archívumába. Ennek természetesen nem volt akadálya, és levelezésbe is kezdtünk az autóról, megosztotta velünk történetét, illetve Flickr képtárát a mai állapotról, amiből kiderült, a 9-5 igazi családtag, és ma is kiváló kondiban van. Persze már a jellegzetes, domború karakteres és sárga holland rendszámot hordja, ami már a negyedik plakettje, de az alváz- és motorszám segít a beazonosításban, akárcsak a ritka autó specifikációja.

Már a mostani, sárga rendszámmal. Ez Jelger egyik kedvenc nézete az autóról, jól látszik, hogy tudatosan emlékeztet a vonalvezetés a Saab 99-esekre és a régi 900-asokra, még ha itt nem is az üveggel együtt nyílik a csomagtérajtóForrás: Flickr/Jelger Groeneveld

A küldetés: megkímélt, új generációs 9-5-öt találni

Jelger 2018-ban direkt a modern II. szériát kereste, miután régi 9-5 kombija már közel félmillió kilométernél kezdett elhasználódni. Más márka szóba sem jöhetett nála: első autója is Saab volt az ezredfordulón, azóta főleg klasszikus 99-esek és 900-asok fordultak meg a garázsában. Időt akart időt hagyni a tökéletes, megfelelő színű és felszereltségű, keveset futott példány megtalálására, ami amellett, hogy a rajongása tárgya lehet, hétköznapi használatban is beválik. Nem csak a kis holland piacot, hanem az egész európai uniós kínálatot felvette radarjára, és két hónap múlva lett is találat.

Mielőtt első magyarországi tulajdonosához került volna, lekerültek róla a hatalmas BioPower matricák; tesztünkre még a téli gumikhoz tartozó felnikkel érekezett. Ugyanarra a padlólemezre épül a 9-5, mint az Opel Insignia, de 2,83 méterre növelt tengelytávval, így óriási a hely benne hátul isForrás: Origo

Budapesten hirdette egy magánszemély, és több kiábrándító példány után Jelger pontosan tudta, hogy érdemes lesz repülőjegyet vennie – csak odaútra. Átvizsgálás, majd a kiviteli dokumentumok intézése után felkerült a Saabra a Z kezdőbetűs exportrendszám, és az 1400 kilométeres tesztúton jól vizsgázott az új szerzemény. Használatba vette tehát, de csak egy hónnappal ezelőtt döntött úgy, hogy kikutatja történetét, mert a különleges kivitel és a rengeteg extra miatt élt a gyanúval, hogy a 9-5-öse egykor demóautó lehetett. Ezt erősítette az eredeti magyar MDM-776 rendszám évjárata is.

Utolsó tankolás Magyarországon 2018-ban, persze már nem bioetanollal. Tréler helyett egyszerűbb és kényelmesebb volt lábon kivinni Hollandiába, Z-rendszámmalForrás: Flickr/Jelger Groeneveld

Mint kiderült, a 2010. októberi gyártású autót csak 2012 novemberében helyezték forgalomba, addig E-kezdőbetűs ideiglenes azonosítóval futott, és a teljes szerviztörténetét sikerült kikérni a már bezárt Polar Mobil importőr anyacégétől, a Wallistól. Nem csak nálunk, hanem Svédországban is nyomozott Jelger, ahonnan az egykori gyár adatai alapján visszaigazolták, hogy ez az egyetlen barnametál BioPower készült csak a magyar piacra. Innentől már egyszerű Google-keresés volt rábukkanni az egykori Origo Autó tesztre, és a képekkel összevetve stimmelt minden részlet (kárpit, extrák satöbbi).

Cikkünk folytatódik, kérjük lapozzon!