Milyen vezetni?

Bőséges a tapadás és minimális az oldaldőlés kanyarban, de nem a vezetési élményre hangoltákFotó: Polyák Attila - Origo

Csak egy rövid próbautat mehettünk Zsámbék környékén az Enyaq iV 80-assal, de az már rögtön az elindulás után kiderült, hogy az összeszerelési minőség példás, a tesztautó olyan merevnek érződött, mintha egy darabból lenne kifaragva. A másik, ami azonnal feltűnt, a villanyautó-mércével is szokatlanul nagy csend, még autópálya tempónál is. Érezhetően gondos a hangszigetelés, még a szélvédőt is akusztikai védőfóliával vonták be, a szélzajt pedig a kedvező légellenállás is csökkenti.

Elöl még a kábelnek elegendő méretű csomagtartó sincs, pedig a motor hátul vanFotó: Polyák Attila - Origo

Meglepő, de még a 21 colos kerekekkel is igen kényelmesen rugózott a nagy Skoda, ennek ellenére nem igazán billegett kanyarban, ami részben a padlóba épített akkumulátorokkal elért mély tömegközépponttal, részben az igényes, elöl-hátul független futóművel és a széles gumikkal (elöl 235, hátul 255 mm) magyarázható. Persze a nagy kerekek azért úthibákon képesek némi remegést előidézni, de ez a prémium SUV-oknál sincs másként.

Csendesen és puhán fut, a hátsókerék-meghajtás alig érezhetőFotó: Polyák Attila - Origo

A vezetési élmény inkább a kényelemről és a csendről szól, mintsem a sportosságról. Hiába 204 lóerős és 310 Nm nyomatékú a villanymotor, az üresen is kéttonnás autóval nem tud csodát produkálni: más villanyautókkal szemben a gyorsulás csak átlagos, a valóságban lomhábbnak érződik az autó, mint amire a 8,5 másodperces gyári adatból következtetnénk.

Mivel elöl nincs féltengely nagyon ki lehet tekerni az első kerekeket, a fordulókör átmérője csak 9,3 méter, ami 2 méterrel kisebb, mint a KodiaqéFotó: Polyák Attila - Origo

Pontos, de kevés visszajelzéssel szolgál a kormányzás, villanyautó-mércével jól adagolható a fék, a hátsókerék-meghajtású jelleg szinte alig érezhető, mivel a farolási hajlamot csírájában fojtja el a jól hangolt, finoman dolgozó kipörgésgátló. A német autópályákon nem az Enyaq iV lesz az, ami a belső sávokat letakarítja, mivel az akkumulátor védelme érdekében a végsebességet 160 km/h-ban korlátozza az elektronika, itt ugyanis nincs kétfokozatú váltó, mint a Porsche Taycanban.

Lesz erősebb is

Roppant kényelmesek az első ülések, a magaz pozícióból jó a kilátás. Rendelhető környezetbarát módon, olajfalevelekből kinyert festékkel színezett bőrkárpit és olyan szövet is, amely 40 százalékban gyapjút, és 60 százalékban PET palackból kinyert műanyag szálakat tartalmazFotó: Polyák Attila - Origo

Aki egy kicsit sportosabb vezetési élményre vágyik, az megveheti 405 ezer forintért a Drive Sport Plus csomagot (adaptív lengéscsillapítás és változó áttételű kormányzás), vagy megvárhatja a hamarosan érkező, 265 és 300 lóerős összkerekes, kétmotoros verziókat, utóbbi megkapja az RS jelölést. Erre nem a 180 km/h-s végsebessége predesztinálja, sokkal inkább a 6,2 másodperces gyorsulása és a 460 Nm-es nyomatéka. Érdekesség, hogy minden változat dobfékeket visel a hátsó tengelyén, amire az a magyarázat, hogy a villanymotor rekuperációja itt hat, ezért gyengébb üzemi fék is elegendő, A dobfék ráadásul a rugózatlan tömeget és a karbantartási igényt is csökkenti, bár akkor is furán hat egy ennyire nagy és drága autón.

Akár kétméteres utasok is elférnek hátul, az üléspad nem tologathatóFotó: Polyák Attila - Origo

Amúgy a fékenergia-visszatáplálás még a legerősebb, B állásban sem olyan jelentős, hogy igazán lehetővé tenné az egypedálos vezetést, mint egy Nissan Leafben. Jó ötlet, hogy a rekuperáció, és így a motorfék-hatás erőssége a kormány mögötti váltófülekkel szabályozható, ami egy kicsit javítja a villanyautóknál rendszerint elég halovány ember-gép interakciót. Nekünk néhány erős gyorsítással 22 kW/100 km-es átlagfogytás jött ki, ami a 78-as akkuval 355 km-es hatótávot feltételez, de takarékosabb vezetéssel minden bizonnyal könnyen 400 km fölé is könnyen el lehet majd jutni.

Árak, összegzés

A legtöbb elektromos autóval szemben a Skoda Enyaq képes vontatni. A fékezett utánfutó 1,2 tonnás lehet, (8 százalékosnál meredekebb emelkedőn 1000 kg) a fékezetlen 750 kilós. Csak az erősebb, összkerekes verziók húzhatnak 1,4 tonnátFotó: Polyák Attila - Origo

A legolcsóbb modell, a 148 lóerős, 52 kWh-s akkumulátoros, 355 km WLTP hatótávú Enyaq iV 50 13,9 millió forinttól indul, a közepes modell a 180 lóerős, 58 kWh-s akkumulátorú, 413 km hatótávú Enyaq iV 60 15,3 millió forinttól. Jelenleg az Enyaq iV 80 jelenti a csúcsot, ebben már 78 kWh-s a lítium-ion akkumulátor, 204 lóerős a villanymotor, és 537 km az elérhető hatótáv. Ezért már 17,83 millió forintot kell fizetni, és ebből az összegből már levontuk a 600 ezer forintos importőri kedvezményt, amit magánszemélyek vehetnek igénybe.

Az elérhető változatokForrás: Skoda

Aki betéved egy Skoda szalonba, és ránéz az Enyaq iV átlistájára, az bizonyára hamar ülőhelyet keres majd magának, hiszen ez az árszínvonal (amit pár extrával bőven 20 millió forint fölé lehet tornászni) nem tipikusan az, amit a cseh márka vevői megszoktak. Sajnos tudomásul kell venni, hogy egy modern és tágas elektromos SUV ma ennyibe kerül, és ezen a hamarosan talán újra elérhető állami támogatás sem fog sokat javítani, ugyanis csak a legolcsóbb Enyaq iV fér be 15 millió forint alá, így csak erre lehet majd felvenni pályázat útján félmillió forintot.

Bár az Enyaq iV hasonlóan mackós alkatú, mint a Kodiaq, az alaktényezője közel 20 százalékkal jobb (0,263), ami nem csak a szélzajt, de a fogyasztást is csökkentiFotó: Polyák Attila - Origo

Engem önmagában nem a Skoda ára lepett meg, hanem az, hogy az azonos technikájú Volkswagen ID.4 egyszerre olcsóbb és jobban felszerelt nála: a 78 kWh-s akkus, 204 lóerős 17,359 milliós alapáron kapható. Ez már eleve félmillióval alacsonyabb a neki megfelelő Enyaq iV 80 áránál, és ha még azt is hozzávesszük, hogy a Volkswagen olyan, fontos extrákat (125 kW-os DC tölthetőség, 230 V-os töltőkábel, hőszivattyú, adaptív tempomat, Car2X kompatibilitás) is alapáron tartalmaz, amiket a Skodához extraként kell megvenni, akkor egyértelmű, hogy ezúttal a Volkswagen jobb vétel.


A legtöbb elektromos autóval szemben a Skoda Enyaq képes vontatni. A fékezett utánfutó 1,2 tonnás lehet, (8 százalékosnál meredekebb emelkedőn 1000 kg) a fékezetlen 750 kilós. Csak az erősebb, összkerekes verziók húzhatnak 1,4 tonnát
Fotó: Polyák Attila - Origo

Ettől még az Enyaq iV is remek villanyautó, sokkal kiforrottabbnak tűnik, mint a tavaly év végén tesztelt Volkswagen ID.3, és sokaknak az is szimpatikus vonása lesz, hogy kívül-belül közelebb áll a hagyományos autókhoz, beülve nem érezzük azt, hogy egy űrhajóba csöppentünk.