Hosszú évtizedeken keresztül a dupla kereklámpás, fordulatszámmérős, kívül-belül gazdagon díszített „Ezeröcsi" a Merkúr-kínálat egyik legvágyottabb típusa volt, igazi státuszszimbólumnak számított. Egy hihetetlenül keveset futott, különleges felszereltségű példányt próbáltunk ki, ötsebességes váltóval. Bár az export a rendszerváltás után elhalt, az egykori szovjet utódállamokban csak az ezredforduló után, elképesztő eladási rekorddal, 4,3 millió példánnyal zárta pályafutását a 2106-os modellcsalád.

Kétségtelen, hogy az első szériás Zsiguli 1500-as (VAZ-2103) vonzereje olasz génjeiből eredt, az AvtoVaz mérnökei a Fiat 124 Specialt vették kezelésbe. A Togliatti gyár vezetősége nyugaton is eladható modellre vágyott, de nem egy az egyben klónoztatta az olaszt, ezért esztétikailag és műszakilag is több ponton változatott rajta. Elegáns orrkialakításához a Fiat 125-ös adta az ihletet, a futóművet áttervezték, hátra a tárcsa- helyett dobfékeket szereltek, az eredeti 1,5-ös, OHV-motort pedig a korábbi alapmodellek mintájára felülvezéreltre cserélték; a szovjet gép 75 lóerős volt.

Valamennyi hátsókerekes Lada között ez a modellcsalád volt az eladási rekorder, létezett belőle 1,3-as (21063) és jobbkormányos (21064) kivitel is. Még több fotó a galériában, kattintson a képre!Forrás: Retro Mobil

Természetesen gondoltak az orosz télre is, úgyhogy meghagyták a kurbli helyét arra az esetre, ha lemerülne az akksi. A 2103-as, a Szovjetunióban csak „Trojkának" (Hármas) becézett sorozat 1972-ben mutatkozott be, és azonnal óriási siker lett. Nálunk a Merkur csak 1975-ben kezdte forgalmazni, és 98 ezer forintos ára súlyos pénznek számított, de még így is olcsóbb volt a Polski Fiat 125p-nél (110 000 Ft). 1976-ban a nyugati versenyképességet fokozandó kihozták a továbbfejlesztett 2106-ost 1600-as motorral, a teljesítmény 78 lóerőre, a nyomaték pedig jelentősen, 106-ról 123 Nm-re nőtt.

Olaszos, fahatású tapétába ágyazott, sokműszeres pult, és a kormányon orosz díszítés. Természetesen nincs benne kardánbox vagy más utólagos, kisipari extraForrás: Retro Mobil

Ekkor egy facelift keretében átalakították a hűtőrácsot, a fényszórókat fekete tálcára ültették, újak lettek a lökhárítók, változtak a díszlécek és a hátsó lámpák. 1979-ben keresztezték a két típust és „kitenyésztették" az öszvér 21061-est, művésznevén az 1500S-t: az új karosszériába az előd 1,5-ös motorját szerelték. Így új csillag született, amely olcsóbb volt, mint a 2106-os, így hamarosan a Lada bestsellerévé vált. Jött is belőlük sok, de nem elég: a Merkurnál még 1989-ben is 3-4 éves volt a várólista rá, drasztikus áremelkedése ellenére is, hiszen akkor már 199 ezer forintba került.

A könnyűfém hengerfejes, láncos vezérlésű, öt főtengelycsapágyas 1500-as motor 9,5-10 litert fogyaszt 100 kilométerenForrás: Retro Mobil

Egy bemutatóautó, amit a szalonban felejtettek

A hazai gyűjtők táborában a megkapóan szép 2103-asnak és a 2106-os családnak is nagy a presztízse (utóbbiból ritka az 1,6-os kivitel), az általunk kipróbált 1991-es évjáratú darab pedig valódi kuriózum: mindössze 1500 kilométert futott. Belpiacos kivitelre utal a farán a cirill betűs „Zsiguli" felirat, de jó néhány nyugati piacra szánt extra is megtalálható benne, ilyen a világos plüss kárpitozás, a négy biztonsági öv és a két pótféklámpa. A legnagyobb kincs egyértelműen az ötfokozatú váltó, ami legjobb tudomásunk szerint csak a Nyugat-Európába és Észak-Amerikába induló exportváltozatoknak járt.

Összkomfort hátul, a kartámasszal és a nagy ajtókönyöklőkkelForrás: Retro Mobil

Eredetileg Fehéroroszországban helyezték volna forgalomba, de végül egy Lada kereskedésben lett vevőcsalogató. Jó pár évvel ezelőtt egy magyar gyűjtő ottani kapcsolatától hallott róla, és rögtön le is csapott rá (korábban írtuk a különleges veterán Ladák importjáról). Itthon egy garázsban állt hosszú ideig, majd a gyűjtemény felszámolásakor akadt rá mostani gazdája,  a Perfect Platinum Garage tulajdonosa. Nagyon vigyáz rá, nem nagyon szeretné gyarapítani a kilométereket, ezért csak ritkán veszi elő. Semmit sem kellett javítani vagy kicserélni rajta, a motor még szinte bejáratós.

Ilyen gazdag felszereltséggel nálunk nem forgalmazta a Merkur, a kilencvenes évek elején visszatért egy szériája (egyszerűbb kivitelben) a Hundaroladánál. Az orosz útviszonyok miatt a hasmagasság 17 cm, jellegzetes a fekete kupakos króm dísztárcsaForrás: Retro Mobil

Beszállás előtt érdemes körbejárni az autót és gyönyörködni benne egy kicsit. Közben azon is el lehet morfondírozni, hogy talán a dupla kereklámpások voltak a szovjet autóipar leglátványosabb gépei; az utódnak szánt kocka-Ladák már másfajta korszakot és ízlést képviselnek – bár az eredeti állapotú 2107-esek ázsiója egyre nő. Sok rajongót szereznek a klasszikus Ezeröcsik a belső kialakításukkal is, a sok órás, fautánzatú műszerfal erősen talján kisugárzású. Érdekes ellenpontja a kormányküllőre és az ajtóborításra nyomott orosz népi motívum, a kárpitozás sokkal nívósabb, mint az alap Ladákban.

Jobbról a tank, balról a pótkerék szűkíti a csomagteret, viszont a drágább Ladákban legalább burkolták. Természetesen megvan hozzá az érintetlen gyári szerszámkészletForrás: Retro Mobil

Ötsebességes váltóval sztrádán sincs elveszve

Minden vadonatújnak érződik az utastérben, talán még egy kis Togliatti-illat is szálldos a levegőben. Nagyok és kényelmesek az ülések, elöl fejtámlával, hátul lehatható könyöklővel. Kellemes időben vittük próbakörre, a szívatót egy perc után vissza lehetett tolni - a motorhang is jellegzetesen zsigulis, de jóval csendesebb az 1200-asnál. Az ötödik fokozat kincset ér, ugyanis autópályán könnyen tartható vele a 130 km/h-s utazótempó, bár ilyenkor a szélzaj már jelentős. Rövid utakon jár a váltó karja, hidegen is könnyű kapcsolgatni és pontos, akárcsak a többi hátsókerekes Ladában.

A kocsi fő attrakciója az ötfokozatú váltó, amely a fogyasztásra és a menetkomfortra is jótékonyan hat. Működik a szovjet gyártmányú autórádióForrás: Retro Mobil

Kellemesen nyomatékos a láncos vezérlésű, másfél literes motor, már 80 km/h körül kapcsolható az ötödik fokozat, és a rugalmasság is kiváló. Ebben az autóban is nehéz a globoidcsigás kormány, de menet közben már komolyabb izommunka nélkül is forgatható, és viszonylag pontos az irányítás. A klasszikus felépítésű, elöl kettős keresztlengőkaros, hátul merevhidas (plusz Panhard-rudas) futómű lágy,  ezért kanyarban megdől a karosszéria, de szépen, stabilan veszi az íveket. Természetesen itt minden gyári, ugyanakkor máig népszerű tuning-alap a Lada, minden részegységét fel lehetne javítani.

Nagy szó volt a KGST-időkben a fordulatszámmérő, az összes kontrollámpát a két főműszerbe szerelték. Döbbenetes a futásteljesítmény, igyekeztünk nem túlságosan sokkal szaporítaniForrás: Retro Mobil

Elöl tárcsás, hátul dobos fékrendszer lassítja az egytonnás autót, mégpedig egész hatékonyan, és az Ezeröcsi újításaként járó szervórásegítés pedig megkönnyíti a használatot: a finoman járó pedállal precízen adagolható a lassítás. Ez az 1500S ma is alkalmas lenne a mindennapi használtra, de nyilván szó sincs ilyesmiről, vétek lenne újszerű állapotát csorbítani. Nyugat- és Közép-Európában elmúltak az idők, amikor a 2106-típuscsaládot (és különösen a 2103-ast) olcsón kínálják, négy-ötmillió forinttól indulnak a veteránvizsgás példányok, az ilyen hamvas ritkaságok árai pedig már csillagászatiak.

Ezen sem fűthető a hátsó szélvédő, mögötte viszont a két pótféklámpa ritka extrafelszerelés. A 2106-családnál a tolatófények beköltöztek a lámpatestekbe, de a ködzárófény különállóForrás: Retro Mobil
Műszaki adatok - Lada 1500S (VAZ-21061)

Motor: OHC-vezérlésű, soros négyhengeres benzinmotor, elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 1452 cm3. Furat x löket: 76,0 x 80,0 mm. Kompresszióviszony: 8,8:1. Teljesítmény: 75 LE, 5600/perc fordulaton. Nyomaték: 106 Nm, 3500/perc fordulaton.

Erőátvitel: ötfokozatú kézi váltó, hátsókerék-hajtás.

Felfüggesztés: elöl kettős keresztlengőkarok, hátul merev híd hosszanti vezetőkarokkal és Panhard-rúddal. Elöl-hátul csavarrugók. Kétkörös fékrendszer szervóval, elől tárcsa-, hátul dobfékek.

Felépítmény: ötüléses, négyajtós önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 4116 x 1611 x 1440 mm. Tengelytáv: 2424 mm. Csomagtartó: 385 l. Tank: 38 l. Saját tömeg: 1030 kg.

Végsebesség: 152 km/h. Gyorsulás (0-100 km/h): 15,0 s.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil februári számában: