Sok szempontból olyan egyszerűnek tűnt régen minden: aki közúton járt, személyautót vett, aki pedig erdőn-mezőn, terepjárót. Aztán a hetvenes években jött egy japán márka, bevezette a normál építésű, de 4x4-es modelleket, még jóval az Audi Quattrók és társaik előtt, és láss csodát, a Leone (legismertebb változataként 1800-as kombi) megtalálta Európában is a maga közönségét, főleg a havas alpesi utakon, tanyára-lovasiskolába járók, olykor a halászó, vadászó, gyűjtögető életmódot folytatók körében. Bár akadtak követői, a Subaru vált a 4x4-es személyautók specialistájává.
És a mai trendek? Látszódjon minél több crossover kalandornak, ám a spórolás nagy úr, így rendszerint ezek elöl kaparnak.
Hosszan sorolhatnánk az ilyen kompakt modelleket, SUV-októl az enyhén megemelt ferdehátúakig (például Kia XCeed és Citroën C4). Optikáját tekintve inkább az utóbbiak közé a Crosstrek, ami nem más, mint az új Impreza megemelt, műanyagokkal díszített változata, ám akad egy fontos sajátossága: ez a gép lamellás kuplungos összkerékhajtást ad alapáron – szimmetrikus elrendezési elvét pedig öregapjától, a '72-es Leonétól örökölte, akárcsak a boxermotor konstrukcióját.
Különleges rendezvényen járunk az osztrák Rohrau városka környékén: bár a környező utakra nem merészkedhetünk ki az autókkal, változatos program vár ránk a Driving Camp Pachfurth tesztpályán, ráadásul a Crosstrek közvetlen elődjét, az XV-t is elhozták. Ez a modell tette ki eddig Európában a Subaru eladások 40 százalékát, összesen pedig már 2,2 millió darab fogyott belőle, óriási arányban Amerikában, ahol amúgy az XV már eddig is Crosstrekként futott. Egyszerű logikával, a crossover és a trekking szavak összevonásával született a neve, amit most meghonosítanak a vén kontinensen is.
Érdemes tisztázni, hogy bár a Crosstrek karaktere hasonlít az elődéhez, sőt, ugyanarra a moduláris padlólemezre épül és javarészt a technikáját is megörökölte, frissítés helyett önálló modellről van szó.
Teljesen új az XV-hez képest leheletnyivel alacsonyabb és rövidebb, de így sem apró, 4,49 méter hosszú karosszéria,
fő ismérve a mai divat szerint szinte függőleges hűtőrács, tetején a nappali fény szegmenseit összekötő, szárnyszerű szürke betéttel. Sokkal látványosabbak lettek az eddigieknél a teljes egészében LED-es (gazdagabb felszereltségnél adaptív reflektorkapcsolású) fényszórók is.
Bár a Subaru érezhetően inkább klasszikus mérnöki, mintsem marketingmunkából élő márka, azért nem állták meg, hogy a fekete off-road betétek anyagát cápabőrhöz hasonlítsák. Talán lényegtelen is a felületük, de kétségtelen, hogy a négy sárvédő mellett valódi levegőkilépőket találunk rajtuk, plusz szerencsére a kamu kipufogóvégeket is megspórolták. Modern rajzolatú hátsó lámpák teszik teljessé az összképet, menő a tetősín is, csak annyi áldozatot követel a dizájn a hétköznapi használhatóság terén, hogy a C-oszlop környékén látványosan összeszűkölő ablakvonal némileg korlátozza a kilátást.